Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
7-7-2001; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen GP Engeland, circuit Donington Park
NATTE BAAN WEERHOUDT AOKI VAN PROGRESSIE
Een natte opdrogende baan was er de oorzaak van dat Haruchika Aoki net als 20 van zijn 500cc collega s zijn rondetijden van de vrijdagmiddag niet meer kon verbeteren. Alleen de 3 Japanners Nakano (4e) Abe, 15e) en Ukawa (16e) doken een fractie onder hun rondetijd, waarmee eerstgenoemde de meeste progressie boekte van de 9e naar de 4e startplaats, waardoor Jurgen van den Goorbergh zondag van rij 2 vertrekt. Haru Aoki moet voor de misschien wel natte race van zondag vanaf een 17e plaats van start, omdat Ukawa met zijn 4 cilinder Honda van de 18e naar de 16e plaats, ten koste van een positie van Aoki) oprukte.
Vanmorgen hebben we eerst een motor met nieuwe zuigers ingereden. Omdat het kouder was dan vrijdag hadden we met de voorband ineens geen goede grip meer. Daardoor kwam ik niet onder mijn tijd van de 1e kwalificatietraining , verklaarde Aoki. Maar vroeg in de Britse middag nam Pluvius bezit van het circuit van Donington park. De 125cc machines reden aanvankelijk op een natte en later opdrogende baan, maar konden nog niet op slicks de pitbox uit. Voor de 500cc rijders gold de eerste 30 minuten hetzelfde, maar in het laatste half uur van de beslissende tijdtraining kon er voorzichtig op slicks gereden worden, zij het dat niemand, op de drie eerder genoemde Japanners na, niet onder zijn tijden kon komen.
:Dat was eigenlijk wel een tegenvaller , vervolgt Aoki. Door deze halfnatte situatie hebben we niet echt de zaken kunnen uitproberen die we op het programma hadden staan. Van Michelin kreeg ik voor het eerst een 3e compound voorband ter beschikking, maar die hebben we nog niet kunnen proberen. Misschien zondagmorgen in de warm-up. Maar als het een graad of 3 warmer is dan vanmorgen, kan het zijn dat de band die toen geen goede grip bood, onder iets warmere omstandigheden weer wel voldoet. Dat moet morgen blijken, hoewel we misschien wel niet meer aan rijden met slicks toekomen , fronst Aoki hoopvol zijn wenkbrauwen. De weersverwachtingen voor de Britse Midlands voor zondag zijn namelijk niet al te gunstig, liever gezegd ronduit nat.
We wachten af wat het weer doet. Als het droog is weten we wat we moeten doen, en ook als het regent weten we hoe we de afstelling van de machine moeten aanpassen , redeneert chef monteur Hans Spaan zelfverzekerd, van wie het om 3 uur Nederlandse tijd (er is 1 uur tijdsverschil met Engeland) best een buitje mag vallen in midden Engeland, warmee de herinneringen aan de gewonnen herstart van de natte 500cc race in Mugello weer boven komen drijven.
500cc Trainingstijden / startopstellingen na 2 trainingsdagen:
1. Max BIAGGI ITA 1'31.964 Marlboro Yamaha Team
2. Loris CAPIROSSI ITA 1'32.077 West Honda Pons
3. Alex BARROS BRA 1'32.384 West Honda Pons
4. Shinya Nakano, JAP 1.32,515 Gauloises Yamaha
5. Jurgen vd GOORBERGH NED 1'32.593 Proton TEAM KR
6. Kenny ROBERTS USA 1'32.866 Telefonica Movistar Suzuki
7. Sete GIBERNAU SPA 1'32.988 Telefonica Movistar Suzuki
8. Olivier JACQUE FRA 1'33.059 Gauloises Yamaha Tech 3
9. Carlos CHECA SPA 1'33.066 Marlboro Yamaha Team
10. Jose Luis CARDOSO SPA 1'33.204 Antena 3 Yamaha-d'Antin
11. Valentino ROSSI ITA 1'33.266 Nastro Azzurro Honda
12. Noriyuki HAGA JPN 1'33.487 Red Bull Yamaha WCM
13. Alex CRIVILLE SPA 1'33.495 Repsol YPF Honda Team
14. Chris WALKER GBR 1'33.501 Shell Advance Honda
15. Norick ABE JPN 1'33.619 Antena 3 Yamaha-d'Antin
16. Tohru Ukawa, JPN, 1.33,654 Honda Repsol YPF
16. Haruchika AOKI JPN 1'33.707 Arie Molenaar Racing De Graaf Contracting-Sent Waninge Honda
17. Anthony WEST AUS 1'33.752 Dee Cee Jeans Honda
18. Tohru UKAWA JPN 1'33.797 Repsol YPF Honda Team
19. Jason VINCENT GBR 1'34.731 Red Bull Yamaha WCM
20. Leon HASLAM GBR 1'34.732 Shell Advance Honda
21. Mark WILLIS AUS 1'35.996 Pulse GP
22. Johan STIGEFELT SWE 1'36.083 Sabre Sport
23. Barry VENEMAN NED 1'36.354 Dee Cee Jeans Honda
Niet gestart Sebastien GIMBERT FRA Paton Grand Prix