Grolsch NV

Europese samenwerking Grolsch en Miller

Bierbrouwers Grolsch en Miller zijn een langdurige samenwerking overeengekomen. Grolsch gaat Miller Genuine Draft (MGD) brouwen en afvullen voor een aantal continentaal-Europese markten. Tevens gaat Grolsch in Nederland en Frankrijk de verkoop, marketing en distributie van MGD verzorgen.

Miller Genuine Draft is het internationaal premium merk van Miller en wordt wereldwijd verkocht in meer dan honderd landen. "De basis van onze samenwerking met Grolsch wordt gevormd door de kwaliteit van Grolsch als brouwer, in combinatie met de verkoopkracht van Grolsch in de voor ons belangrijke groeimarkten Nederland en Frankrijk", aldus Brian Wells, Miller International's regional vice-president Europe.

"Grolsch kiest in haar strategie voor samenwerking met derden ter verbreding van de distributie en optimalisatie van haar efficiency. De overeenkomst met Miller draagt bij aan deze beide doelstellingen", aldus Coen Thönissen, woordvoerder van Grolsch.

Deze overeenkomst is voor Miller onderdeel van haar succesvolle beleid om samenwerkingen aan te gaan met toonaangevende brouwerijen in alle belangrijke Europese biermarkten. Frankrijk en Nederland zijn respectievelijk de vierde en zesde biermarkt van Europa. In aanvulling op de samenwerking met Scottish and Newcastle Plc op de Britse Eilanden en South African Breweries Plc in Oost-Europa, weet Miller zich nu vertegenwoordigd in alle belangrijke Europese biermarkten.

De licentie-overeenkomst inzake de verkoop, marketing en distributie van MGD in Nederland en Frankrijk stelt de verkooporganisaties van Grolsch in die markten in staat met een breder assortiment de handel en de consument te bedienen. De aanvulling met een "American lifestyle" bier versterkt in zowel binnen- als buitenland de kracht van Grolsch als handelspartner. Grolsch zal een belangrijk volume bier gaan brouwen en afvullen, wat bijdraagt aan het rendement van productie.

Het meerjarencontract inzake het brouwen en afvullen voor een aantal continentaal-Europese markten voorziet in afvulling van MGD in fles en in blik. Zowel de Grolsch-brouwerij in Groenlo als in Enschede is hierbij betrokken. Het meerjarencontract inzake de verkoop, marketing en distributie in Nederland en Frankrijk omvat tevens het travel retail segment (verkoop op vliegvelden, ferryschepen, terminals, etc.) in die landen.

Deze overeenkomst is voor Miller onderdeel van haar succesvolle beleid om samenwerkingen aan te gaan met toonaangevende brouwerijen in alle belangrijke Europese biermarkten. Frankrijk en Nederland zijn respectievelijk de vierde en zesde biermarkt van Europa. In aanvulling op de samenwerking met Scottish and Newcastle Plc op de Britse Eilanden en South African Breweries Plc in Oost-Europa, weet Miller zich nu vertegenwoordigd in alle belangrijke Europese biermarkten.

Koninklijke Grolsch N.V.
Enschede, 10 juli 2001