Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

http://www.minvrom.nl

VROM-raad



Persbericht van de VROM-raad en de Raad voor verkeer en waterstaat

Den Haag, 12 juli 2001

DENKLIJNEN VOOR HET NOORDEN en overig Nederland

De Raad voor verkeer en waterstaat en de VROM-raad vinden de tijd nog niet rijp voor een principebesluit tot realisatie van een magneetzweefbaan tussen het Noorden en de Randstad. De raden vinden dat er tot nu toe te weinig is gekeken naar de plaats van zo'n lijn in het bredere verband van nationale en internationale vervoersystemen. Bovendien is te weinig aandacht besteed aan de veranderingen die een dergelijke lijn in de ruimtelijke ontwikkeling van Nederland teweeg zou brengen.

Dit schrijven beide raden in een gezamenlijk advies onder de titel 'Denklijnen voor het Noorden en overig Nederland; advies over een snelle verbinding tussen het Noorden en de Randstad'. Het advies is op 11 juli aan minister Netelenbos (V&W) en Pronk (VROM) uitgebracht. De raden benadrukken dat het onderzoek naar in totaal zes combinaties van tracé's en technieken tot nu toe te zeer gericht is geweest op becijfering van maatschappelijke kosten en baten van een min of meer op zichzelf staande verbinding. De raden pleiten voor meer visie ten aanzien van vervoersystemen, ruimtelijke ontwikkeling en milieu als kader voor een besluit over een snelle verbinding naar het Noorden.

In het advies nemen de raden zelf al een voorschot op die visie. Zij zien de magneetzweeftechniek als een interessante mogelijkheid voor innovatie van het vervoersysteem. Gelet op reeds ontplooide marktinitiatieven zien de raden eveneens goede mogelijkheden om deze 'systeeminnovatie' te koppelen aan 'procesinnovatie'. Een dergelijke ontwikkeling is in lijn met het - al eerder uitgesproken - Kabinetsstreven naar een nauwere samenwerking met marktpartijen bij de ontwikkeling van infrastructuur. De magneetzweeftechniek biedt naar mening van de raden in de eerste plaats potenties voor grootstedelijke gebieden, zoals de Randstad. Daar zou als eerste met kansrijke 'modules' van een eventueel toekomstig magneetzweefbaan-systeem gestart kunnen worden om de ontwikkeling naar Deltametropool te ondersteunen. De raden noemen de verbinding Schiphol-Almere/Lelystad als een mogelijk eerste module. Pas in tweede instantie valt te denken aan het aanhaken van andere delen van het land, waaronder het Noorden. Een op zichzelf staande magneetzweefbaanverbinding naar het Noorden heeft geringe vervoerpotentie en levert een afbreukrisico voor procesinnovatie op. Ook brengt een dergelijke verbinding naar mening van de raden de door het Kabinet gestelde doelen voor het Noorden onvoldoende dichterbij, terwijl de kosten zeer hoog zijn.

Vooruitlopend op een eventueel toekomstige realisatie van een magneetzweefbaan-verbinding tussen het Noorden en de Randstad bepleiten de raden een verbetering van het bestaande en reeds geplande (Hanzelijn) spoorwegnet. Daarbij wordt met name geduid op de mogelijkheid om de HSL-zuid over gewoon spoor door te laten rijden naar Groningen. Dit levert een aanzienlijke verbetering in reistijd (van bijna 50 minuten) op. Het Zuiderzeelijn-tracé kan gereserveerd blijven als optie voor een eventueel toekomstige magneetzweefbaan-verbinding danwel een volwaardige HSL-verbinding via Noord-Nederland naar Duitsland.

Naar verwachting neemt het Kabinet eind van dit jaar een principebesluit over de Zuiderzeelijn.

0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0