Alcoholvoorlichting Alcoholvoorlichting

Persberichten

De volgende persberichten zijn in 2001 door het Project Alcohol Voorlichting en Preventie uitgegeven:

Woerden, 12 juli 2001

Hans Kraay jr. geeft op 12 juli startsein internationale zomercampagne Ben jij sterker dan drank?'

NIGZ presenteert bij de campagnestart nieuwe onderzoeksgegevens over mixdranken, shooters en alcopops

Bekende Nederlanders op de bres voor alcoholvoorlichting Op donderdag 12 juli om 12.00 uur geeft Hans Kraay jr. in het Kurhaus te Scheveningen het startsein voor de alcoholcampagne Ben jij sterker dan drank?. Ook andere bekende Nederlanders waaronder Raymond van Barneveld en een aantal topspelers van Feyenoord en PSV zetten zich in voor de nieuwe campagne. Vanaf donderdag 12 juli a.s. trekken 2 weken lang 50 speciaal opgeleide Nederlandse en Duitse studenten langs de campings en de stranden van de Nederlandse en Spaanse kust. Ook muziekfestivals worden bezocht. Ze verplaatsen zich in door Pon gesponsorde VW-polos. Het doel is 25.000 jongeren persoonlijk aan te spreken op hun alcoholgebruik. Ruim 200.000 jongeren worden bereikt door een Pb 51 radiospot, een video in touringcars, billboards op de NS-stations en de nieuwe website van www.benjijsterkerdandrank.nl.

Kennistest over alcohol en de hersenen
De campagne wordt voor de vijfde keer georganiseerd door het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) te Woerden. Het NIGZ voert de campagne uit in opdracht van het ministerie van VWS in samenwerking met 4 regionale en een Duitse collega-organisatie. De informatie die met behulp van een kennistest wordt overgebracht gaat dit jaar vooral over de gevolgen van overmatig alcoholgebruik voor de hersenen. Op de nieuwe posters staat de slogan: More drinking, less thinking.

Nieuw is dat de voorgelichte jongeren tijdens en na de vakantie drie keer een persoonlijke sms-bericht ontvangen van de bekende Nederlanders Hans Kraay jr, Raymond van Barneveld, Henny Huisman, Milika Peterson, Wendy van Dijk en Fabiënne. Alle jongeren ontvangen tevens de speciale Natte Krant met achtergrondinformatie.

Dronkenschap, black-out, trillende handen en overlast Onderzoek toont aan dat de jongens die in Nederland met vriendengroepen op vakantie gaan gemiddeld 22 glazen op een vakantiedag drinken en de meisjes 9 glazen. Van alle jongens zegt ruim 65% tijdens de vakantie dronken te zijn geweest (meisjes: 32%). Bijna de helft van de jongens (45%) en een kwart van de meisjes (23%) heeft tijdens de vakantie een black-out gehad en 32 % van de jongens en 23 % van de meisjes heeft trillende handen gehad als gevolg van alcoholgebruik. Ruim 80% van de omwonenden ervaart tijdens de zomermaanden veel overlast van jongeren die op vakantie zijn. Het gaat daarbij vooral om ruzie en geschreeuw, dronken mensen op straat en wildplassen (Prof. Knibbe RU Maastricht, 2001).

Aantoonbare resultaten van de campagne
De zomercampagne is geen anti-alcoholcampagne en heeft als doel dat jongeren beter bekend raken met de gevolgen van veel drinken. Dat doel is in 2000 bereikt. De campagne had eveneens een aantoonbaar effect op de opvattingen over verantwoord drinken: voorafgaande aan de campagne in 2000 vonden jongeren 11 glazen alcohol per dag verantwoord; na afloop was dit gedaald tot ongeveer 4 glazen.

Alcoholhoudende mixdranken: ook populair op vakantie In 2000 bleek dat ook op vakantie alcoholhoudende mixdranken na bier het meest populair waren. Daarom heeft het NIGZ heeft onder 552 jongeren van 10-25 jaar een onderzoek via internet uitgevoerd naar het gebruik van mixdranken (ruim 5% alcohol), shooters (kleine flesjes sterke drank) en alcopops (meestal 5%). Ook is gekeken naar omzetcijfers. De belangrijkste bevindingen:


* Alcoholhoudende mixdranken immens populair Mixdranken zijn uitermate populair bij kinderen en jongeren. Het overgrote deel van de jongens (86%) en ruim de helft van de meisjes (57%) hebben op hun 13e al eens een mixdrankje gedronken. Een groot deel van jongeren onder 16 (41%) drinkt regelmatig mixdranken. Opvallend is dat 9 van de 10 oudere jongeren (18 tot 25 jaar) nog steeds mixdranken drinkt. Mixdranken zijn typische uitgaansdranken. Driekwart van de jongeren drinkt mixdranken in de horeca en slechts 13% drinkt het thuis. Mixdranken zijn inmiddels net zo populair bij de jongens als bij de meisjes. Shooters worden door ruim 40% van de jongens en ruim 30% van de meisjes gedronken; ongeveer 1 op de 5 jongeren drinkt af en toe alcopops.


* Vervijfvoudiging van de omzet van premixen In 5 jaar tijd is de omzet van mixdranken vervijfvoudigd. In 1996 werd er 2,37 miljoen liter premix verkocht, in 1999 4 miljoen liter en in 2000 bijna 11 miljoen liter. Premixen zijn kant en klare alcoholhoudende mixdranken die ook in de supermarkt mogen worden verkocht. Onbekend is wat de omzet is van postmix (gemixt door de horeca). Vermoedelijk groeit deze omzet minstens zo sterk als die van premixen.


* Omzet mixdranken verontrust bierproducenten De populariteit van mixdranken, alcopops en shooters gaat ten koste van de populariteit van bier. Bierproducenten doen hun uiterste best om het tij te keren door met nieuwe kleurrijk verpakte trendy biersoorten op de markt te komen.


* Populariteit mixdranken leidt vermoedelijk tot toename alcoholverstrekking aan jongeren onder de 16
De leeftijdsgroep tot 16 jaar, aan wie volgens de Drank- en Horecawet geen alcohol mag worden verstrekt, koopt alcoholhoudende mixdranken, alcopops en shooters in de supermarkt (47%), in de discotheek (45%), bij de slijter (38,2%) en in de kroeg (30%). Uit een eerder onderzoek van Trendbox (1998) bleek dat ongeveer een kwart van alle jongeren onder de 16 aangaf zelf premixen en shooters te kopen. Uit het nieuwe NIGZ-onderzoek (dat anders is van opzet) blijkt dat 90% van de jongeren onder de 16 zegt zelf deze drankjes te kopen. De conclusie is dat de populariteit van de mixdranken vermoedelijk in korte tijd heeft geleid tot een sterke toename van het aantal jongeren onder de 16 aan wie alcohol wordt verstrekt.


* Van de leeftijdsgroep tot 16 jaar drinkt een derde meer dan 10 glazen op een uitgaansavond
Van alle uitgaande jongens drinkt 58% meer dan 10 glazen alcohol op een uitgaansavond; bij de meisjes gaat het om 25%. Van de jongens van 14 en 15 jaar geeft 55% aan meer dan 10 glazen op een uitgaansavond te drinken (meisjes 22%). Deze onwaarschijnlijk hoge scores bevestigen dat het drinkgedrag van jongeren in Nederland nog steeds zeer zorgelijk is. In 1998 werden vergelijkbare percentages vastgesteld.

Bijlage: deelnemende organisaties:

Organisatoren zomercampagne:

- Het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) voert de alcoholcampagne uit met vier regionale organisaties en met een Duitse collega-organisatie.

Regionale organisaties:

- Brijder Stichting, Kees Boekestraat 20, 1817 EZ te Alkmaar; actief op de locaties: Noord-Hollandse kust en Texel. Contactpersonen: Martin Sijes/Henk Kanon, tel: 072 527 28 03.
- Dr. Kuno van Dijk Stichting, Oostergoweg 8, 8932 PG te Leeuwarden; actief op de locaties: Terschelling en Sneek.
Contactpersoon: Marcel Seuninga, tel: 058 284 76 47.
- Stichting Parnassia, Bazarstraat 1, 2518 AE te Den Haag. Contactpersonen: Marije van den Bos/Pascale Reinerie/Miriam de Werd, tel: 070 391 78 99/070 391 78 40.

- Zeeuws Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs, Vlissingsesingel 16-18, 4335 AB te Middelburg.
Contactpersonen: Martijn Planken/Wini Tanis, tel: 0118 625 113.

Duitsland:

- Bundeszentrale für Gesundheitliche Aufklärung (BzgA), Ostheimerstrasse 220, 51109 te Keulen.
Contactpersoon: Reinhard Mann-Luoma, tel: 0049 221 89 92 0.



Voor informatie: avp@nigz.nl

NIGZ:
Wim van Dalen, campagneleider: 0348 437 639/06 546 014 14 Marieke Wiebing, campagnecoördinator: 0348 439 867

Download PDF versie