Ingezonden persbericht


GOC / VGBI behaalt ISO-9001:1994

GOC / VGBI, kenniscentrum voor onderwijs, arbeidsmarkt, training en advies in de grafimediabranche te Veenendaal, heeft op 21 mei jl. het certificaat ISO-9001:1994 behaald. Deze erkenning voor het managementsysteem van het GOC is het resultaat van een zorgvuldig traject waarbij de gehele organisatie intensief betrokken was.

De certificering voor GOC /VGBI is geldig voor de volgende activiteiten:
- Het verzorgen van cursussen voor personeel in de grafimediabranche.
- Het voorbereiden en uitvoeren van het onderwijs- en arbeidsmarktbeleid in de grafimediabrache.
- Het uitvoeren van taken van het landelijk orgaan voor het beroepsonderwijs VBGI en de exameninstelling VBGI inclusief externe legitimering van examens.
Het behalen van de ISO-norm 9001:1994 is voor GOC zeker geen reden voor stilstaan en achteroverleunen. Na 9001:1994 staat voor uiterlijk december 2003 de norm 9001:2000 op de nominatie. Het GOC zal daartoe haar kwaliteitzorgsyteem continu blijven evalueren en verbeteren.

In 1998 werd een voorzichtig begin gemaakt met het vastleggen, ten uitvoer brengen en bewaken van kwaliteitsbeleid binnen het GOC. Hiervoor werden te hanteren werkwijzen eenduidig en inzichtelijk vastgelegd in procedures, protocollen, werkinstructies, et cetera.

In 2000 is gestart met een traject dat medio 2001 moest leiden tot ISO-certificering voor de gehele organisatie. Bureau Stevens Consultancy werd ingehuurd om het project te begeleiden. Zes interne auditoren namen het voortraject voor hun rekening. In augustus 2000 heeft een externe proefaudit plaatsgevonden om eventuele tekortkomingen en/of afwijkingen ten opzichte van gestelde normen te kunnen vaststellen. Tineke Roos, kwaliteitsmanager GOC: "Kwaliteitszorg is een proces van doorlopend verbeteren en dat is goed voor elke organisatie. De afgelopen jaren is deze bewustwording enorm vergroot onder onze medewerkers."

Ten behoeve van bewustwording én verslaggeving van het certificeringstraject heeft het GOC intranet versneld in het leven geroepen. Dit medium fungeert sindsdien als een belangrijke informatiebron binnen het GOC. Een andere nieuwe maatregel is de invoering van zogenaamde suggestiekaarten, waarop alle in- en extern betrokkenen hun tips, wensen en/of opmerkingen ten aanzien van kwaliteit en dienstverlening van het GOC kunnen weergeven. Dit mede in het kader van een totaal vernieuwde klachtenprocedure.

Het GOC werd gecertificeerd door Det Norske Veritas (DNV), een onafhankelijke organisatie die wereldwijd diensten verleent aan opdrachtgevers uit diverse sectoren als industrie, scheepvaart, handel, dienstverlening en overheid. DNV is zowel in Nederland als wereldwijd één van de grootste certificeerders op het gebied van managementsystemen.



Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht