Gemeente Breda

12-07-2001

Gemeente werkt gedeeltelijk mee aan autovrije dag in breda Het gemeentebestuur staat positief tegenover initiatieven in het kader van de Autovrije Dag van zaterdag 22 september aanstaande, maar zal niet meewerken aan een afsluiting voor het autoverkeer in de stad. De Autovrije Dag was aangevraagd door het Landelijk Overleg Autoloze Zondag (LOAZ) en het Lokaal Milieuplatform. Samen met de NHTV heeft het Lokaal Milieuplatform voorstellen gedaan om inwoners van Breda op een positieve manier een gedragsverandering te laten ondergaan. Zo worden er onder andere een infomarkt georganiseerd en een enquête en milieumobiliteitsanalyse gehouden. De gemeente draagt 30.000 gulden bij aan deze initiatieven.

Argumenten die de gemeente Breda aandraagt voor het niet volledig mee doen aan de Autovrije Dag, zijn voornamelijk gericht op het feit dat structureel beleid zinvoller is dan incidentele acties. Structureel beleid zou bijvoorbeeld gericht kunnen zijn op het bevorderen van de rol van het OV en de fiets en op het onaantrekkelijk maken van de auto als vervoersmiddel door flankerende maatregelen.

Liever niet op zaterdag
Breda vormt daarnaast een belangrijk knooppunt van wegen. Dit maakt het afsluiten van Breda vanaf die wegen ondoenlijk. Bovendien vraagt een Autovrije Dag om handhaving. De vraag is of er in voldoende mate politie-inzet kan worden geboden, waaraan aanzienlijke kosten zijn verbonden. Een andere kostenpost vormt de omzet die ondernemers mislopen. Dit jaar wordt de Autovrije Dag namelijk gehouden op een zaterdag, een belangrijke winkeldag. Deze dag wordt door vele mensen tevens benut om allerlei activiteiten en evenementen te organiseren en/of aan deel te nemen. Een grote veroorzaker van auto-overlast, het forensenverkeer, wordt zodoende echter niet getroffen.

OV-promotiedag
Het gemeentelijke standpunt wil overigens niet zeggen dat de gemeente niet meewerkt aan initiatieven die door burgers zelf op lokale schaal worden ondernomen. Daarnaast is de gemeente Breda samen met de BBA aan het kijken naar de mogelijkheden voor een OV-pomotiedag, waarbij onder het motto Stap ns een dagje over promotieactiviteiten plaatsvinden, zoals gereduceerde tarieven en/of in het oog springende acties. De nadere uitwerking hiervan vindt later plaats. Tot slot wordt deze dag ook gecombineerd met de landelijke fietsdag, die in het teken staat van de fiets als mogelijk alternatief voor de auto voor korte verplaatsingen binnen de stad.

Breda, 12 juli 2001