Stichting Reclame Code

7/12/01
Stichting Reclame Code en Nederlandse Reclame Code niet mededingingsbeperkend.

SRC NMa d.d. 12 juli 2001

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft op 12 juli een besluit genomen dat volledig recht doet aan de werkzaamheden van de Stichting Reclame Code en de inhoud van de Nederlandse Reclame Code.
Het besluit onderscheidt drie categorieën normen die voorkomen in de Nederlandse Reclame Code, te weten normen betreffende misleidende reclame, vergelijkende reclame en fatsoensnormen. De NMA acht alle drie de categorieën normen niet mededingingsbeperkend.

De voorzitter van de Stichting Reclame Code, Mr H.J. Bruggink, is verheugd met het besluit: "de uitspraak doet recht aan de belangrijke functie die de Stichting Reclame Code vervult.
De normen die in de Nederlandse Reclame Code zijn
opgenomen waarborgen de functie en de integriteit van reclame en dienen daarmee, zoals de NMa terecht
constateert, het publiek belang."

De Stichting Reclame Code is een
samenwerkingsverband voor zelfregulering van
adverteerders, reclamebureaus, direct-marketeers,
media-exploitanten en consumenten.
In totaal nemen er elf organisaties aan deel, die op enigerlei wijze betrokken zijn bij het maken van
reclame. Het doel van de Stichting Reclame Code is ervoor te zorgen dat er op verantwoorde wijze reclame wordt gemaakt. Ter verwezenlijking daarvan is de
Nederlandse Reclame Code opgesteld.

Voor nadere informatie: Mevrouw P.E.C. Ancion-Kors, telefoon 020 6960019