Psycho-medisch centrum Parnassia

Persbericht



Den Haag, 12 juli 2001

Parnassia start de regionale uitvoering van de alcoholcampagne 'Ben jij sterker dan drank?' met eigen promotieteam

Hans Kraay jr. geeft op donderdag 12 juli in het Kurhaus te Scheveningen het startsein voor de internationale zomercampagne 'Ben jij sterker dan drank?' Ook andere bekende Nederlanders waaronder Raymond van Barneveld en een aantal topspelers van Feyenoord en PSV zetten zich in voor deze zomercampagne. Na de start trekken 50 speciaal hiervoor opgeleide Nederlandse en Duitse studenten twee weken langs de campings en de stranden van de Nederlandse en Spaanse kust om hun leeftijdsgenoten voorlichting te geven over alcohol. Vier van deze studenten zullen onder leiding van Parnassia-medewerkers van het Programma Preventie in de regio Zuid-Holland actief zijn. Zij zullen locaties zoals de stranden en boulevards van Scheveningen en Noordwijk bezoeken, waar veel vakantievierende jongeren te vinden zijn.

Zomercampagne: een gewenst bereik van duizenden jongeren Parnassia voert de zomercampagne voor de derde keer uit in de regio Zuid-Holland. De campagne wordt landelijk georganiseerd door het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) in opdracht van het ministerie van VWS. Het streven is om met 25.000 jongeren persoonlijk in gesprek te gaan over alcohol(gebruik). De informatie die met behulp van een kennistest wordt overgebracht gaat dit jaar vooral over de gevolgen van overmatig alcoholgebruik voor de hersenen. Op de nieuwe posters staat de slogan: More drinking, less thinking. Alle jongeren ontvangen ook de speciale 'Natte Krant' met achtergrondinformatie. Nieuw is dat de voorgelichte jongeren tijdens en na de vakantie drie keer een persoonlijke sms-bericht ontvangen van de bekende Nederlanders Hans Kraay jr, Raymond van Barneveld, Henny Huisman, Milika Peterson, Wendy van Dijk en Fabiënne de Vries.

Dronkenschap, black-out en overlast Parnassia vindt deelname aan de campagne erg belangrijk. Onderzoek toont namelijk aan dat de jongens die in Nederland met vriendengroepen op vakantie gaan gemiddeld 22 glazen op een vakantiedag drinken en de meisjes 9 glazen. Van alle jongens zegt ruim 65% tijdens de vakantie dronken te zijn geweest (meisjes: 32%). Bijna de helft van de jongens (45%) en een kwart van de meisjes (23%) heeft tijdens de vakantie een black-out gehad. Ruim 80% van de omwonenden ervaart tijdens de zomermaanden veel overlast van jongeren die op vakantie zijn. Het gaat daarbij vooral om ruzie en geschreeuw, dronken mensen op straat en wildplassen (Prof. Knibbe RU Maastricht, 2001).

Aantoonbare resultaten van de campagne De zomercampagne is geen anti-alcoholcampagne. Parnassia onderschrijft de positieve manier waarop de jongeren worden benaderd: geen opgeheven vingertje en geen anti-alcoholverhalen. Het is de bedoeling dat jongeren beter bekend raken met de gevolgen van (te) veel drinken. Dat doel is in 2000 bereikt. De campagne had eveneens een aantoonbaar effect op de opvattingen over verantwoord drinken: voor de campagne in 2000 vonden jongeren 11 glazen alcohol per dag verantwoord: na afloop was dit gedaald tot ongeveer 4 glazen.



Parnassia logo