BedrijfsautoRAI

13-7-2001

Modeljaarwissel bij Volkswagen

Een belangrijke wijziging bij de Van-versies is dat de 1,9 liter TDI-versie van 115 pk niet meer leverbaar is en is vervangen door een 130 pk leverende 1,9 liter TDI-motor met zesversnellingsbak. De voorlopige richtprijs van laatstgenoemde zelfontbrander is 37.995 gulden, exclusief BTW/BPM. De Sharan Van krijgt verder andere hoofdsteunen en standaard een brillenvakje in het dashboard. Net als bij de Golf Variant Van wordt als optie een boordcomputer leverbaar, voor 255 gulden exclusief BTW/BPM. Gezien de hogere inkoopprijs en gestegen ombouwkosten, wordt de prijs van de Sharan Van met gemiddeld 2 procent verhoogd. De prijzen van de meeruitvoeringen zijn nagenoeg gelijk gebleven.

Getint glas
Alle Transporters worden vanaf 2002 standaard geleverd met getint glas rondom. Met uitzondering van de Transporter Chassis Cabine; hierbij is de achterruit in normaal blank glas uitgevoerd. De standaard getinte ruiten hebben geen prijsconsequentie. De T700 is voortaan - naast in wit - in álle unikleuren leverbaar. Radiovoorbereiding (voorruitantenne en twee speakers) is vanaf modeljaar 2002 als optie leverbaar op dit model.

De dashboardverlichting is voortaan gekoppeld aan het contact; zodra de sleutel wordt omgedraaid gaat de dashboardverlichting branden. In verband met minder goede afleesbaarheid tijdens de schemer, is besloten dit aan te passen om de veiligheid tijdens het rijden te vergroten. De Transporter met 102 pk TDI-motor in combinatie met Syncro-aandrijving krijgt met ingang van het nieuwe modeljaar standaard een design-neus (Bestel, Chassis-Cabine en Kombi). Hiervoor is gekozen omdat de motor een ander inlaatsysteem en uitlaatspruitstuk heeft. Ook is de uitlaatpijp gemodificeerd. Tenslotte heeft de motor de intercooler en het koelsysteem van de 150 pk TDI gekregen. Door deze aanpassingen, die een zekere ruimte in beslag nemen, is het niet meer mogelijk het gewone front op de auto te monteren. De prijsaanpassing van de Transporter 2.5 liter TDI 102 pk Syncro is met 900 gulden excl. BTW/BPM bescheiden te noemen.

Pakketten
De Transporter is leverbaar met naar keuze het elektrisch pakket, het comfortpakket, het slecht weer-pakket en het airbagpakket. Vanaf het nieuwe modeljaar wordt een prijsverhoging doorgevoerd op deze pakketten van 100 gulden naar 1.095 gulden, excl. BTW/BPM. Tijdelijk bestaat de Transporter Atlantis-uitvoering waarbij diverse comfortelementen als ook het designpakket tot de standaarduitrusting behoren. De metallic- en pareleffectlakken worden tevens in prijs verhoogd. De prijs stijgt van 1.619 gulden excl. BTW/BPM naar 1.895 gulden excl. BTW/BPM. De prijs van de kleur Reflex zilvermetallic blijft ongewijzigd (1.995 gulden excl. BTW/BPM). Inflatiecorrectie en kostenstijgingen bij de fabriek zijn verantwoordelijk voor de prijsverhoging met gemiddeld 1 procent van de meeruitvoeringen (excl. actiepakketten en metallic en pareleffectlakken).

Campers
De campers California Coach en Exclusive worden standaard uitgevoerd met een vangnet voor het dakbed. Deze opwaardering heeft een prijsverhoging van gemiddeld 240 gulden excl. BTW/BPM tot gevolg.

De basismodellen worden niet in prijs verhoogd, met uitzondering van de 2.5 liter 102 pk TDI Syncro, zoals hierboven beschreven is. Standaard is voor deze modellen getint glas rondom. In de prijslijst van de Multivan worden de basisprijzen van de auto voortaan vermeld inclusief de metallic- of pareleffectlak. De auto wordt alleen geleverd met deze lakken, die afzonderlijk als meerprijs vermeld stonden.

Onderhoudsintervallen
Vanaf modeljaar 2002 gelden ook voor de Golf Variant Van en Sharan Van met de pompverstuivermotoren verlengde onderhoudsintervallen (VOI). VOI neemt de gebruiksomstandigheden van de auto en de bestuurder als uitgangspunt. Het aantal gereden kilometers is dus niet langer meer regelgevend. Elke Volkswagen heeft een variabele onderhoudsinterval, afhankelijk van het rijgedrag. Op het dashboard wordt met een service-indicator aangegeven wanneer de auto onderhoud behoeft. Voor de werking van de VOI is speciale olie nodig. Een indicator is voortaan ook gekoppeld aan de dikte van de remblokken en aan het peil van de olie. De voordelen voor de klant zijn dus dat de autos minder vaak de werkplaats hoeven te bezoeken. De service-interval is maximaal twee jaar. Verder is alleen nog een grote onderhoudsservice nodig, oefent de bestuurder zelf invloed uit op de service-interval en er is sprake van olie- en brandstofbesparing.