SNT GROUP N.V.

KPN en SNT vormen samen Europa's grootste Customer Relationshi

-KPN brengt CRM activiteiten onder in SNT -SNT wordt leidende deelnemer in snel groeiende Europese CRM markt en is goed gepositioneerd om het consolidatie proces te leiden

De raden van bestuur van SNT en KPN hebben een intentie verklaring getekend waarin zij overeenkomen hun bestaande Customer Relationship Management (CRM) activa te combineren in één bedrijf: SNT. KPN verkoopt haar CRM activiteiten en brengt deze onder in SNT.

Bovendien kondigt SNT vandaag aan een overeenkomst te hebben gesloten over de aankoop van een meerderheidsbelang in het Franse contactcenter bedrijf van Atos Origin gedurende het verdere verloop van 2001.

Deze stappen betekenen voor SNT een aanzienlijke versterking van haar positie in de snel groeiende CRM markt en betekenen tevens een goede positionering voor een leidende rol in het consolidatie proces in de markt. Tengevolge hiervan wordt SNT marktleider in de Europese CRM-branche, qua omzet, aantal medewerkers, aantal vestigingen en uitgangspositie voor verder groei in Europa. Het nieuwe bedrijf telt ongeveer 15.000 medewerkers, circa 7.500 werkplekken in meer dan 56 vestigingen. Het nieuwe bedrijf biedt pan-Europese dienstverlening aan vanuit vestigingen in 8 verschillende landen met een geprognosticeerde gezamenlijke pro forma omzet over 2001 van circa EUR 600 miljoen op basis van een volledig jaar. Hiervan is 50%-60% gerelateerd aan KPN activiteiten, 25%-30% aan de bestaande SNT activiteiten en 15%-20% aan Atos Origin activiteiten. KPN als klant vertegenwoordigt ongeveer 40% van de totale pro forma omzet. KPN heeft SNT een minimum aan inkomsten van KPN callcenters gegarandeerd voor een bedrag van Euro 820 miljoen van 2001 tot 2005.

SNT zal de aankoopsom van EUR 180 miljoen aan KPN betalen door de uitgifte van één converteerbaar preferent aandeel en, bij goedkeuring van de algemene aandeelhouders vergadering van SNT, zal de bestuursstructuur van SNT worden aangepast. De Raad van Commissarissen van KPN en SNT hebben beide hun goedkeuring gegeven aan de betreffende transactie, waarin KPN haar 51% belang in normale aandelen behoudt in SNT, De overeenkomst wordt naar verwachting in september 2001 gesloten. Transactie KPN brengt de volgende bedrijfsactiviteiten onder in SNT: 16)KPN Callcenters, marktleider op het gebied van inhouse contactcenters in Nederland, met circa 5000 medewerkers. Het levert diensten op het gebied nummer informatie, sales en marketing en customer care; 17)Inbound services, ondersteunt inkomende klantencontacten via verschillende kanalen, in het bijzonder via 0800/0900 diensten; 18)Conferencing Services, aanbieder van vergaderdiensten

20)TACT, biedt onderzoek, consulting en training op het gebied van Customer Relationship Management.

Onder de overeenkomst zullen naar schatting 6.000 werknemers overgaan van KPN naar SNT.

Indien van belang voor deze activiteiten heeft SNT het recht het KPN Telecom merk te gebruiken als onderdeel van de positionering in Nederland.

Als vergoeding geeft SNT één converteerbaar preferent aandeel uit aan KPN met een agio van EUR 180 miljoen. Dit aandeel heeft dezelfde stemrechten als een gewoon aandeel. Het preferent aandeel mag slechts worden omgezet in gewone SNT aandelen wanneer en indien SNT gewone aandelen uitgeeft in verband met een overname of een emissie van nieuwe aandelen, zodanig dat KPN haar huidige 51% belang in SNT kan behouden. De eerste EUR 23 miljoen zal worden geconverteerd tegen een vaste conversie koers van EUR 14,90 per aandeel. Dit resulteert in de uitgifte van circa 1,54 miljoen nieuwe SNT aandelen aan KPN. Voor het resterende agio van EUR 157 miljoen, geldt een variabele conversie koers gebaseerd op de koers bij nieuwe emissies van gewone SNT aandelen. Voorwaarde is dat de emissie koers hoger is dan EUR 18 per aandeel. Bij een emissie koers onder EUR 18 per aandeel zal de conversie prijs worden aangepast met de helft van het verschil tussen EUR 18 en de emissiekoers. Vanaf 3 jaar na nu heeft KPN de optie om het dan nog resterende agio te converteren tegen de dan gangbare koers. KPN heeft momenteel geen intentie haar aandelenbelang in SNT te verkopen en heeft een lock up periode van 12 maanden.

Atos Origin transactie SNT heeft eveneens overeenstemming bereikt over een meerderheidsbelang in het customer contact center bedrijf van Atos Origin. Nadere details over deze transactie worden gegeven in een separaat persbericht.

Strategische overwegingen Volgens onderzoeksbureaus breidt de Europese markt voor Customer Relationship Management zich momenteel sterk uit met een geschatte gezamenlijke groei van 20%-25% tot einde 2005. KPN en SNT verwachten dat zij, door het combineren van hun deskundigheid en ervaring op het gebied van Customer Relationship Management, de mogelijkheden om een groeiend deel van deze markt te veroveren aanzienlijk verbeteren, zowel door ondersteuning van inhouse activiteiten van hun klanten als door het aantrekken van outsourcing contracten. Daarnaast ontstaan groeikansen door het aanbieden van een breder portfolio, cross-selling en het benutten van het gecombineerde verkoop apparaat.

Met name bij grote internationale klanten heerst een sterke tendens om één CRM aanbieder te selecteren die de gehele Europese markt kan bedienen. Met de overname van de customer contact centers van Atos Origin is SNT gevestigd in Nederland, Duitsland, België, Scandinavië en Frankrijk. De nieuwe onderneming heeft bovendien de managementexpertise en de middelen om vergroting van de geografische spreiding te versnellen. SNT zoekt met name naar verdere expansiemogelijkheden in de UK, Spanje en Italië.

Quotes Tobias Walraven, CEO van SNT: 'Vandaag hebben we een enorme stap gezet in onze aangekondigde strategie om de geprefereerde Europese aanbieder te worden van internationale klanten. Met de overname van de CRM activiteiten van KPN breidt SNT haar activiteiten in de grote markt voor uitbestede, inhouse customer contact center-activiteiten belangrijk uit. Met voet aan de grond in 8 Europese landen en een uitgebreid CRM-portfolio heeft SNT een sterke leidende positie in de Europese markt veroverd.'

Leo Roobol, lid van de Raad van Bestuur van KPN:'Door zowel het combineren van de CRM activiteiten van KPN en SNT als door de aankoop van het contact center bedrijf van Atos Origin maakt KPN een gigantische stap vooruit bij de implementatie van haar Internet, Call en Media strategie. Door SNT creëren we vandaag één enkele, afzonderlijk genoteerde, en erg sterke speler in de pan Europese CRM arena die zeer goed uitgerust is en op armlengte is gepositioneerd om verdere groei mogelijk te maken. KPN heeft er rekening mee gehouden dat verdere groei van SNT eventueel kan resulteren in een verwatering van dit aandeel onder de 51%'.

Bestuur en management SNT zal de veranderingen in de managementstructuur voorstellen tijdens een bijzondere bijeenkomst van de aandeelhouders die in september 2001 zal worden gehouden. Het vrijwillig structuur regime wordt afgeschaft. De minderheidsaandeelhouders in SNT krijgen het recht om te participeren in de goedkeuring van bepaalde strategische transacties, zoals aankopen en investeringen.

De Raad van Commissarissen zal uit zeven leden bestaan waarvan 4 door KPN benoemd worden waarvan 2 geen werknemers zijn van KPN. Alle nominaties moeten unaniem worden goedgekeurd door de bestaande leden van de Raad van Commissarissen. Wessel Ganzevoort blijft voorzitter en Paul 't Hoen blijft vice- voorzitter. Rob Langezaal en Annemieke Roobeek blijven ook lid. Cees van den Heijkant, CEO KPN Telecommerce, en Bernard Bourigeaud, CEO van Atos Origin, zijn eveneens als commissarissen benoemd. De zevende commissaris zal later worden benoemd.

De Raad van Bestuur zal uit 6 leden bestaan. Tobias Walraven blijft CEO en Roel Louwhoff blijft lid van de Raad van de Bestuur. Rob Zandbergen, huidige CFO van KPN Telecommerce is voorgesteld als CFO. Rob Kippers (KPN), Luc Verburgh (SNT) en Sjaak Teterissa (KPN), allen ervaren senior executives met relevante branche ervaring, zijn voorgedragen als lid van de Raad van Bestuur. Wijzigingen in de Raad van Bestuur van SNT kunnen alleen plaatsvinden op voorstel van de Raad van Commissarissen. Thomas Heerkens, momenteel CFO van SNT Group, heeft in goed overleg met de Raad van Commissarissen besloten om per heden terug te treden. Hij zal in de komende maanden nog bij de onderneming betrokken blijven voor de afronding van de transacties. De eerste taak van de nieuwe Raad van Bestuur is het afronden van het gedetailleerde integratie plan dat naar verwachting voor de sluiting van de overeenkomst klaar zal zijn. Op dit moment wordt de sluiting van de overeenkomst verwacht in het vierde kwartaal van 2002.

Ondernemingsraden en vakbonden De ondernemingsraden van SNT en KPN zijn, evenals de vakbonden, formeel op de hoogte gesteld van de voorgenomen transactie en de ondernemingsraden zijn gevraagd om hun advies inzake de voorgestelde transactie.

Profiel KPN KPN is een snelgroeiend internationaal telecommununicatie bedrijf gevestigd in Nederland. Haar vier hoofdactiviteiten zijn: mobiele communicatie; IP/data services; Internet, call center- en mediadiensten en vaste netwerk diensten. KPN bereikt meer dan 25 miljoen klanten. In Nederland is KPN marktleider met circa 10 miljoen kanalen op haar vaste netwerk. Via KPNQwest worden IP/data services aangeboden aan de Europese zakenlijke - en wholesale markt. Op mobiel gebied heeft KPN sterke strategische partners in BellSouth en NTT DoCoMo. KPN Mobile (85% van KPN) heeft samen met E-Plus (haar joint venture met meerderheidsbelang), meer dan 12 miljoen klanten in de landen waar ze actief is. KPN heeft meer dan 1,5 miljoen actieve Internet klanten in Nederland, België en Duitsland.

In 2000 rapporteerde KPN een bedrijfsomzet van EUR 13.511 miljoen en EBITDA van EUR 5.756 miljoen. Dit is inclusief de EUR 2.312 miljoen boekwinst op de participatie van NTT DoCoMo in KPN Mobile.

Profiel SNT SNT participeert in de ontwikkeling van CRM-concepten voor opdrachtgevers. In haar customer contact centers geeft SNT uitvoering aan deze concepten door opdrachtgevers via telefoon, e-mail, chat, co-browsing en SMS bereikbaar te maken voor hun klanten. Uit deze klantcontacten wordt met behulp van datamining technieken managementinformatie gedestilleerd die opdrachtgevers kunnen aanwenden om hun marketingstrategie verder in te vullen en duurzame relaties met klanten op te bouwen. De klantenlijst van SNT bevat, ABN-AMRO, Achmea, Aegon, Allianz, Aok Sachsen, AXA, Cisco, Dell, E-Bolaget, Eniro, E-Plus, Fortis, IBM, ING, JPG, KPN, Microsoft, Nederlandse Spoorwegen, Norska Bokklubbarna, Philips, PMG, Postbank, Readers Digest, Schmidt Bank, Stofa, Telfort, Telia, Unigraphics, Unilever, UPC, Quelle Verischerung.

In 2000 realiseerde SNT een omzet van EUR 99,4 miljoen en EBITDA van EUR 19,0 miljoen Meer informatie is te vinden op www.SNT.com

68bronnen: IDC, Darmonitoring en schattingen van het management

- Einde bericht -

Voor meer informatie over dit persbericht: Anne de Graaf, SNT, telefoonnummer +31 79 368 69 54 of +31 6 223 955 89 Michel Hueber, KPN Media Voorlichting, telefoonnummer + 31 70 466 15 73 of + 31 6 53 812 401

Uitnodiging voor de pers

Op dinsdag 17 juli vindt om 9.30 uur een persconferentie plaats in het Sheraton Hotel op Schiphol.

Tijdens de persconferentie zullen Tobias Walraven, CEO van SNT, Leo Roobol, lid van de Raad van Bestuur van KPN en Bernard Bourigeaud, CEO van Atos Origin, de achtergronden van overeenkomst tussen de drie partijen toelichten.. Zij zijn graag bereid de vragen van de aanwezigen te beantwoorden. U bent van harte uitgenodigd bij deze persconferentie aanwezig te zijn.

Deze persconferentie kan eveneens live gevolgd worden via het Internet via www.SNT.com of www.KPN.com.

SNT Groep NV

17 jul 01 08:01