Gemeente Utrecht

PERSGESPREK COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS

Dinsdag 17 juli, 15.00 uur

Perskamer 1.03, Stadhuis

Geannoteerde agenda naar aanleiding van de vergadering van het college van burgemeester en wethouders d.d. 17 juli 2001.


1. Nieuwe bestedingen fonds sociale integratie
Het college van burgemeester en wethouders heeft, mede op advies van een externe beoordelingscommissie, besloten aan onderstaande initiatieven een subsidie toe te kennen uit het fonds Sociale Integratie.

De gemeente geeft subsidies uit het fonds Sociale Integratie aan organisaties en mensen die zich inzetten om van Utrecht hun eigen stad te maken. Jaarlijks is twee miljoen gulden beschikbaar voor vernieuwende, creatieve projecten die gericht zijn op de leefbaarheid in de wijken en het bevorderen van integratie van mensen uit verschillende culturen in de Utrechtse samenleving. Subsidies kunnen het gehele jaar aangevraagd worden.

Het gaat om de volgende initiatieven:


- Portes - project `Buurtouders' - NLG 50.000,00 (EUR 22.689,01)

Het project `Buurtouders' beoogt de participatiegraad van met name allochtone ouders in Ondiep te vergroten en de sociale controle te stimuleren. Concreet gaat het hierbij om het betrekken van de Marokkaanse gemeenschap bij het beheer van de openbare ruimte. Vanuit het project worden activiteiten opgezet die gericht zijn op het verminderen van jongerenoverlast in Ondiep, zoals opvoedingsondersteuning, het organiseren van activiteiten voor jongeren en het vervullen van een brugfunctie tussen de Marokkaanse gemeenschap en de buurt. De Projectgroep Buurtouders bestaat uit een opbouwwerker, hulpverlener Coaching Marokkaanse Ouders, wijkagent, jongerenwerk, leden van het Project Buurtouders, de oorspronkelijke initiatiefnemers van de bewonercommissie Ons Ondiep en een leidinggevende van Portes.

Er wordt een beroep op het fonds Sociale Integratie gedaan om het initiatief verder vorm te geven en ondersteuning te bieden vanuit de welzijnsorganisatie Portes. De ondersteuning is gericht op versterking van zelforganisatie. Het college verleent een stimuleringsbijdrage van NLG 50.000,00 (EUR 22.689,01).


- Stichting Between Us Pamoja - theaterproductie `Wo(men) of Mumbi' - NLG 8.190,00 (EUR 3.716,46)

De aanvraag behelst een bijdrage in de financiering van een tour van de productie `Wo(men) of Mumbi' langs een vijftal Utrechtse theaters. In `Wo(men) of Mumbi' wordt een oud regime van feminisme en nationalisme dat langer dan drie decennia geleden in Kenya (Kikuyuland) woedde, toegepast op een huidige situatie in Nederland. In de voorstelling maken we pogingen van allochtone mannen mee om zich te bevrijden van wat door hen opgevat wordt als een economische en culturele verplichting aan de Nederlandse vrouw, zowel op het werk als in de thuissituatie. Het verhaal wordt tot leven geroepen door Nederlandse en niet-Nederlandse jongeren onder regie van Matasyo Kagwa in samenwerking met Clay Toppenberg. De spelers komen uit Nederland, Marokko, Tsjechië, Aruba, Suriname, Turkije en Afrika. Het college kent een bijdrage toe van NLG 8.190,00 (EUR 3.716,46).


- Het Utrechts Archief - publicatie `Grensverleggers' Gids voor historisch onderzoek naar migranten in de provincie Utrecht - NLG 7.326,00 (EUR 3.324,39)

Deze gids voor historisch onderzoek naar migranten is een initiatief van de Stichting Stichtse Geschiedenis en Het Utrechts Archief. In de gids wordt stap voor stap aangeven welke archiefbestanden, literatuur en beeldmateriaal men kan raadplegen bij dit soort historisch onderzoek. De gids is vooral bedoeld als hulpmiddel bij onderzoek naar de levensgeschiedenis van zowel mensen die vanaf de middeleeuwen naar Utrecht trokken als mensen die Utrecht de afgelopen eeuwen om wat voor reden dan ook verlieten. Naast genealogen zullen middelbare scholieren en studenten handig gebruik kunnen maken van deze publicatie. In het bijzonder worden met deze gids allochtone leerlingen op het spoor gezet van ook voor hen herkenbare archiefstukken en foto's. Het Utrechts Archief ontvangt het gevraagde bedrag van NLG 7.326,00 (EUR 3.324,39


- Vereniging Welzijn Surinaamse Ouderen Utrecht e.o. - activiteiten ter voorbereiding groepswonen - NLG 5.100,00 (EUR
2.314,28)
In 1995 is VWSOU gestart met een project groepswonen voor ouderen. De inzet van de vereniging heeft geresulteerd in de toekenning van een wooncomplex. In Lombok is in 2000 gestart met de bouw van een dertigtal seniorenwoningen en groepsruimten. De huidige activiteiten zijn gericht op het voorbereiden op de nieuwe woonsituatie van de potentiële bewoners. Communicatie vindt plaats in de vorm van cabaret en praktijkopdrachten over een drietal thema's: voeding, armoede en dementie. Een spiegel wordt voorgehouden en handvatten aangereikt voor zelfzorg, onderlinge hulp en effectieve samenwerking in de toekomst. De totale kosten van de activiteiten zijn NLG 15.300,00 (EUR 6.942,84) waarvan een bijdrage uit het fonds Sociale Integratie van NLG 5.100,00 (EUR 2.314,28).


- Wijkgroep AZC - ontmoetingsruimte - NLG 1.700,00 (EUR 771,43)
Het Centraal Orgaan Asielzoekers heeft toestemming gegeven voor het inrichten van een ontmoetingsruimte in het AZC. De investering die gedaan moet worden is NLG 3.400,00 (EUR 1.542,85). Het Leefbaarheidsbudget van Wijk West en het fonds Sociale Integratie dragen ieder NLG 1.700,00 (EUR 771,43) bij.


- Stichting Engage! Interact - project `Engaging to Empower' - NLG 24.000,00 (EUR 10.890,73)

`Engaging to Empower' is in dit project: "maatschappelijk geëngageerd `denken' om het eigen vermogen van jongeren om interculturele problematiek zelf aan te pakken, te stimuleren". Het project richt zich op jongeren van 16 tot en met 35 jaar met een maatschappelijke betrokkenheid bij de stad Utrecht en geïnteresseerd in thema's als de multiculturele stad en diversiteit. Na deelname aan dit project kunnen de jongeren hun problematiek analyseren en passende acties ondernemen.

De aanvraag behelst slechts een deel van het totale project: de financiering van `open' workshops waarin met interactieve en creatieve methodes gewerkt wordt aan onder meer: intercultureel leren, interculturele communicatie, interculturele teambuilding, omgaan met culture shocks, project management. Deze workshops worden gegeven door jongeren van `all over Europe' die een gedegen basistraining ondergaan hebben. De resultaten van de workshops worden gepresenteerd en in gebundelde vorm overdraagbaar gemaakt. Het project wordt in 2002 herhaald zodat de voortgang bewaakt is. De totale projectkosten zijn NLG 97.125,00 (EUR 44.073,40) waarvan NLG 24.000,00 (EUR 10.890,73) wordt bijgedragen uit het fonds Sociale Integratie.


- Stichting Multiculturele Activiteiten Utrecht - 3e jaar `Schaken Moet' - NLG 20.000,00 (EUR 9.075,60)

SMAU doet voor het laatste jaar van het succesvolle project `Schaken Moet' een beroep op het fonds Sociale Integratie. Het doel is met name allochtone kinderen te leren schaken. SMAU wil de integratie van de allochtone bevolking in Nederland stimuleren. De invulling hiervan op het gebied van de sport betekent dat geprobeerd wordt de belangstelling onder de allochtone bevolking te vergroten voor die takken van sport die nog onvoldoende aandacht krijgen binnen deze groep.

Schaken is een zeer fascinerende sport gebleken voor allochtone kinderen. Het enthousiasme wat kinderen tot nu toe getoond hebben bij het aanleren van schaken, toont aan dat dit aanbod de sportparticipatiemogelijkheden van allochtone kinderen vergroot. Opvallend zijn de prestatie van Marokkaanse meisjes. De betrokkenheid van ouders is onevenredig groot. Het initiatief wordt gehonoreerd voor een bedrag van NLG 20.000,00 (EUR 9.075,60).


- Stichting Vluchtelingenwerk Utrecht - begeleiding vrijwilligers Intercultureel Theehuis - NLG 22.500,00 (EUR 10.210,05)

De aanvraag van SVU betreft aanvullende financiering voor het begeleiden van de vrijwilligers Interculturele Theehuis van september 2001 tot en met augustus 2002. Het gaat om een uniek ontmoetingsproject dat wordt uitgevoerd en georganiseerd door vluchtelingen voor de stad en regio Utrecht. Het Intercultureel theehuis heeft tot doel vluchtelingen in de stad Utrecht een gezicht en een stem te geven, taal- en werkstages te laten volgen en bruggen te slaan tussen diverse culturen. Voor de begeleiding van vrijwilligers wordt NLG 22.500,00 (EUR 10.210,05) beschikbaar gesteld.


- Vertelburo Lombok - vertelburo - NLG 3.338,00 (EUR 1.514,72)
Utrecht is door de aanwezigheid van ca. 164 verschillende nationaliteiten een multiculturele gemeenschap. Door het vertellen van elkaars verhalen wil `Vertelburo Lombok' een bijdrage leveren aan de openheid tussen de verschillende culturen. Verhalen zijn dragers van waarden, normen, wijsheden en cultuur. Het `vertelburo' gaat er van uit dat het de beeldvorming door de wisselwerking verbetert. De subsidie wordt besteed aan activiteiten: onder andere in het kader van de (kinder)boekenweek, het Moluks Historisch Museum, de jaarlijkse "Verteldagen', kerstvoorstellingen e.d. Vertelburo Lombok ontvangt een subsidie van NLG 3.338,00 (EUR 1.514,72).


- Portes - activiteiten voor Marokkaanse vrouwen - NLG 10.556,00 (EUR 4.790,10)

Portes verzoekt namens twee Marokkaanse wijkbewoners in Lunetten om een financiële bijdrage voor het organiseren van activiteiten voor Marokkaanse vrouwen. Portes organiseert activiteiten voor deze doelgroep in Hoograven / Tolsteeg maar in de wijk Lunetten ontbreekt dit aanbod. Het aantal Marokkaanse vrouwen neemt hier de laatste jaren toe. Uit een behoeftepeiling komen de volgende activiteiten naar voren: themamiddagen; Nederlandse taalles; fietsles; sporten; koken. De activiteiten vinden plaats van september tot en met december 2001. Het college stelt NLG 10.556,00 (EUR 4.790,10) .

De raadscommissie voor Maatschappelijke Ontwikkeling en Volksgezondheid wordt geïnformeerd.

2. Overkappen laad- en losplaats Veemarkt

Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten de raad voor te stellen een investeringskrediet van NLG 1.050.000,00 te verstrekken voor het overkappen van zowel de laad- en losplaats als de huidige wasplaats van het Veemarktcomplex.

Vorige week vrijdag, 13 juli heeft het ministerie van Landbouw bekend gemaakt dat aan de Veemarkt Utrecht als eerste veemarkt in Nederland, een erkenning is verleend om weer veeemarktactiviteiten te mogen houden na de MKZ crisis. Dat betekent dat met ingang van 18 juli de kalverenmarkt weer kan worden gehouden. De conclusie van de herkeuring, die plaatsvond op 12 juli is dat een beperkt aantal aanpassingen moet doen. Zo moeten zo snel mogelijk de laad- en losplaats, en de wasplaats worden overkapt om onder alle klimatologische omstandigheden te kunnen reinigen en ontsmetten. Deze werkzaamheden moeten voor 1 november 2001 gereed zijn.

Met deze aanpassingen is een investering van ongeveer NLG 1.050.000,00 gemoeid. Dit betreft een rendabele en naar verwachting zelfs winstgevende investering.

De overige aanpassingen op het gebied van administratie en inrichting zijn gereed, of nagenoeg gereed.

De Veenmarkt Utrecht behoort tot de modernste veemarkten in Europoa.


3. Kunsttoepassing buurthuis Odin
Het college van burgemeester en wethouders heeft aan de kunstenaars Chiko&Toko Project opdracht gegeven een plan van aanpak te maken voor een kunsttoepassing in het kader van de 1,5%-regeling in buurthuis Odin. Het pand wordt op dit moment verbouwd. In 2002 zal Odin onderdak bieden aan een kindercentrum. De wens van opdrachtgever, de voormalige Stichting Welzijn Noord, was, dat kinderen zouden kunnen deelnemen aan het kunstproject. Het in Nederland woonachtige Japanse duo Chiko&Toko Project heeft veel met kinderen samengewerkt. De kunstenaars willen in een serie workshops de kinderen spelenderwijs kennis laten maken met de natuur. Daarvoor ontwerpen zij vrolijk gekleurde, multifunctionele objecten. Als hun plan wordt goedgekeurd, zal het project in het voorjaar van 2002 starten.


4. Debiteuren- en kwijtscheldingsbeleid
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten, dat het nieuwe debiteuren- en kwijtscheldingsbeleid van de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid met ingang van 1 oktober 2001 in werking treedt.

Het beleid voorziet in de mogelijkheid om na verloop van tijd (5 jaar)
-onder bepaalde voorwaarden- van terugvordering af te zien bij debiteuren van Sociale Zaken en Werkgelegenheid die meewerken aan een aflossingsregeling. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen fraude- en niet-fraude vorderingen. De gemeentelijke bevoegdheid is ontstaan door een wetswijziging in de Algemene bijstandswet (Abw).

De huidige debiteurenbestanden dreigden onbeheersbaar te worden omdat de gemeente verplicht was in alle gevallen onterecht genoten uitkeringen volledig terug te vorderen. In de nieuwe wettelijke bepalingen wordt de verplichting tot terugvordering omgezet in een bevoegdheid daartoe. Algemeen uitgangspunt blijft echter dat zoveel mogelijk van de schuld wordt terugbetaald.

Alleen debiteuren die meewerken aan een aflossingsregeling met Sociale Zaken en Werkgelegenheid komen voor kwijtschelding in aanmerking. Er wordt onderscheid gemaakt tussen fraudevorderingen (schenden inlichtingenverplichting) en niet-fraude vorderingen in het beleid en bij vaststelling van de hoogte van het aflossingspercentage. Bij het ontstaan van een nieuwe (tweede) fraudevordering is geen enkele kwijtschelding mogelijk en komt ook een eerdere regeling te vervallen.

Voor debiteuren van Sociale Zaken en Werkgelegenheid kan het nieuwe beleid betekenen dat ze niet eindeloos hoeven af te lossen en op termijn een nieuwe kans wordt geboden.

Zowel de huidige als toekomstige debiteuren van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zullen binnenkort uitvoerig worden geïnformeerd over de precieze voorwaarden van het nieuwe kwijtscheldingsbeleid.

Debiteuren kunnen in principe vanaf 1 oktober 2006 voor het eerst voor kwijtschelding in aanmerking komen.


5. Plan tegen duivenoverlast in Utrecht
Het college van burgemeester en wethouders stemt in met het "Plan van Aanpak: De Duiven In Utrecht" om de preventie en bestrijding van duivenoverlast in de stad aan te pakken. Ook gaat het college akkoord met de uitvoering van een pilot in Overvecht, waarin nauw met de corporaties wordt samengewerkt.

In Utrecht is op enkele plaatsen overlast van stadsduiven. Deze overlast vertaalt zich allereerst in lawaai en vervuiling door uitwerpselen. Daarnaast zijn er voor mensen met een allergie voor veren en uitwerpselen risico's voor de gezondheid. Ingrijpen is noodzakelijk zonder daarbij het welzijn van de duiven uit het oog te verliezen. Een uitgangspunt zoals in het Dierenwelzijnsbeleid van de gemeente staat omschreven.

De essentie is een stadsbrede preventieve aanpak. Voorlichting is het belangrijkste middel en is vooral gericht op het stimuleren van bewoners om geen voedsel aan te bieden aan de duiven. Omdat iedereen dit vanuit andere overtuigingen of juist onwetendheid, doet worden er verschillende benaderingen ontwikkeld. Immers bewoners die te laks met voedselresten omgaan vragen om een andere aanpak dan mensen die vanuit hun dierenliefde of geloofsovertuiging resten voedsel aan duiven geven. Een tweede vorm van preventie is het `verleiden' van duiven om te nestelen in duiventillen en hun eieren te vervangen door kunsteieren. Het doel van deze tillen is dat de hinder van nestelende duiven op balkons wordt verminderd en de duivenpopulatie minder hard groeit.

Daarnaast zal op plekken waar er sprake is van acute en aantoonbare overlast of mogelijk gevaar voor de volksgezondheid actieve bestrijding plaatsvinden door het wegvangen van de duiven. Het vangen gebeurt, conform het advies van de stuurgroep van het Dierenwelzijnsbeleid, op de meest diervriendelijke methode. De duiven worden in kooien gevangen met behulp van roofvogels. De kooien worden minimaal 2 maal per dag geleegd en voorzien van voer en schoon water. De gezonde duiven worden elders weer uitgezet. Zieke en gewonde duiven worden afgemaakt. Deze bestrijding wordt door een gespecialiseerde organisatie uitgevoerd.

In Overvecht start een proef om de effectiviteit van de duiventillen te toetsen. Deze proef gaat drie jaar duren omdat duiven territorium gebonden zijn en een goed plekje niet snel verlaten. Dan moet duidelijk zijn of deze methode voldoende effect heeft. Tegelijkertijd zullen in Overvecht op plekken met acute overlast de duiven worden weggevangen.

De woningbouwcorporaties in Overvecht dragen voor de helft bij aan de kosten van preventie (voorlichting en bouw duiventillen en drie jaar exploitatie) en de actieve bestrijding. Voor de andere wijken is een deel van het benodigde bedrag beschikbaar vanuit (reguliere) leefbaarheidsbudgetten. Met de resultaten van de pilot wordt nog gezocht naar cofinanciering door woningbouwcorporaties of andere belanghebbenden in de andere wijken.

De raadscommissie Algemene zaken, Veiligheid, Wijkgericht Werken en Financiën wordt geïnformeerd


6. Planvorming Jutfaseweg
Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met een nieuw voorlopig ontwerp voor de herinrichting van de Jutfaseweg. Er komen vrijliggende fietspaden ter weerzijde van de weg. De maximum snelheid wordt 50 km per uur en er blijft verkeer in tweerichtingen mogelijk.. Er komen drempels die auto's verhinderen te passeren.

Het voorstel van Leefbaar Utrecht en D66 om een fietspad in tweerichtingen aan te leggen aan de huizenzijde wordt niet nader onderzocht.

Op 29 mei jl. stemde het college in met een nieuw voorlopig ontwerp voor de inrichting van de Jutfaseweg op basis van bovenstaande uitgangspunten. Tevens speelde hier mee dat de herinrichting geen toename van verkeer op de route Con Erzeijstraat-Vultostraat mag veroorzaken. De commissie Stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en Vervoer nam het voorstel over met de kanttekening dat in het nieuw ontwerp rekening moest worden gehouden met de opmerkingen van de bewoners van de Jutfaseweg.

Scheiding van fietsverkeer en bromfiets/autoverkeer binnen het ter beschikking staande profiel is mogelijk door de fietspaden hoger te leggen dan de rijbaan (uitgevoerd in de Kruisstraat en de Biltstraat langs de HOV-baan). Indien de ruimte dit toelaat zullen obstakels geplaatst worden op de opsluitband om autoverkeer te verhinderen op het fietspad te parkeren (toegepast aan de Zeehaenkade). Een en ander betekent dat in het ontwerp gestreefd wordt naar de volgende indeling van het wegprofiel:

woningen,- trottoir - fietspad - parkeerstrook - rijbaan - parkeerstrook - fietsstrook, kanaal -.

De beschikbare ruimte over de hele Jutfaseweg is niet gelijk en vooral aan de kanaalzijde zal de bovenstaande wegindeling problemen kunnen opleveren. Tijdens het ontwerpen zal moeten blijken of alles ingepast kan worden. Bij elke oplossing staat voorop dat de fietspaden gescheiden worden van de rijbaan.

planning

Opstellen voorlopig ontwerp juli


1. Toetsing in WVTB (werkgroep met politie, brandweer, verkeerskundigen) aug
2. Raming door DSB aug/sept
3. Voorbespreken met bewonersorganisatie(s) sept/okt
4. Goedkeuring college van voorlopig ontwerp/vrijgeven voor inspraak okt
5. Ter inzagelegging en inspraakavond eind okt
6. Verwerken van reacties, College stelt definitieve ontwerp vast dec
7. Terugkoppeling bewoners collegebesluit en inspraakresultaten dec
8. Raad (evt). voor aanvullend krediet jan (?)
9. Overdracht DSB t.b.v. opstellen def. ontwerp, bestek febr.
10. Aanbesteding, gunning, uitvoering, bereikbaarheidstoets apr. 2002 en afhandeling subsidie

Utrecht, 17 juli 2001