Gemeente Haarlem

sector Publieksdienst

Persbericht

Datum
Informatie bij

Telefoon
Nummer

Café "De Kater" met ingang van maandag 16 juli 2001 dertig dagen eerder dicht Rechter stelt burgemeester in het gelijk

Horecabedrijf 'De kater' heeft bij de president van de rechtbank te Haarlem verzocht een door de burgemeester opgelegde sanctie in het kader van het Horecasanctiebeleid te schorsen. De president van de rechtbank heeft dit verzoek (bij uitspraak van vrijdag 13 juli 2001) afgewezen.

De burgemeester heeft conform het in Haarlem geldende Horecasanctiebeleid café 'De Kater' een sanctie opgelegd. Deze sanctie houdt in dat de aan het horecabedrijf verleende ontheffing van de sluitingstijden voor een periode van 30 dagen wordt ingetrokken. Dit betekent dat 'De Kater' vanaf maandag 16 juli tot en met 14 augustus 2001 in de nachten van zondag op maandag t/m donderdag op vrijdag om 00.30 uur sluit in plaats van 02.00 uur. In de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag sluit "De Kater" in deze periode om 01.00 uur in plaats van 04.00 uur.

Café 'De Kater' heeft bij de burgemeester bezwaar aangetekend tegen deze beslissing. Omdat dit bezwaarschrift geen opschortende werking heeft, is bij de rechtbankpresident schorsing van de sanctie verzocht. De zitting was afgelopen woensdag 11 juli 2001.

De rechtbankpresident acht het voldoende aannemelijk dat er in de nacht van zaterdag 24 op zondag 25 februari 2001 horecageweld heeft plaatsgevonden door een portier, die niet voldoet aan de eisen gesteld bij de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus. De rechter heeft geen redenen gezien om het besluit van de burgemeester te schorsen. De sanctie is dus maandag 16 juli 2001 ingegaan en duurt tot en met 14 augustus 2001.

Al eerder heeft 'De Kater' sancties gekregen voor overtredingen van de bij de ontheffing van de sluitingstijd behorende voorschriften.

Om de woonfunctie en horeca in onze stad op goede wijze naast elkaar te laten bestaan kent de gemeente Haarlem een Horecasanctiebeleid. Dit beleid is er vooral op gericht de overlast die de horeca kan veroorzaken te beperken. Dit beleid wordt onder meer gekenmerkt door een heldere regelgeving en een snelle reactie op klachten van omwonenden bij overlast. Bij overtredingen krijgen horecaondernemingen eerst een waarschuwing. Pas bij herhaling binnen een half jaar volgt een (bestuurlijke) sanctie, opgelegd door de burgemeester.