http://www.asperience.nl/EVO/persberichten.nsf/Persberichten/748657A1D4EFDD5 2C1256A8E0049BB36?OpenDocument nbcode: nb11 NL00 EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Communicatie Rijkswaterstaat laat te wensen over:
BEDRIJFSLEVEN ONTEVREDEN OVER AANPAK WEGWERKZAAMHEDEN RING ROTTERDAM

Verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) zijn ontevreden over de aanpak van Rijkswaterstaat bij de wegwerkzaam-heden aan de ring van Rotterdam. Kort voor de afsluiting van de A20 en A4 zijn de goederenvervoerorganisaties voor een gesprek uitgenodigd. Van constructieve samenwerking tijdens de voorbereidingen van de werkzaamheden is echter geen sprake geweest. In het gesprek met de dienstkring Rijnmond is overeengekomen dat de organisaties in de toekomst eerder in het proces betrokken worden.

De organisaties verwijzen naar de Amsterdamse aanpak. Bij de voorbereidingen van de werkzaamheden aan de A10-west in Amsterdam zijn EVO en TLN twee jaar vooraf benaderd om mee te denken over het maatregelenpakket. Dit heeft er voor gezorgd dat voor het vrachtverkeer speciale voorzieningen zijn getroffen, dat er alternatieve routes voorhanden zijn en dat iedereen goed en tijdig op de hoogte was van de werkzaamheden. De files op de A10 zijn nu dan ook zeer beperkt. De extra files die zich sinds afgelopen maandag op de ring van Rotterdam en omstreken voordoen, zijn onnodig lang. Ook vinden de organisaties dat de werkzaamheden een week te vroeg zijn begonnen in verband met de vakantieperiode die vanaf 23 juli begint.

EVO en TLN zijn met name ontevreden over de geringe communicatie van Rijkswaterstaat. Het goederenvervoer maakt intensief gebruik van de ring om Rotterdam, maar is door Rijkswaterstaat slechts een maand vooraf op de hoogte gesteld. Rijkswaterstaat had beter rekening moeten houden met deze doelgroep. Bedrijven plannen hun goederenstromen soms maanden vooruit en kunnen dan niet meer goed inspelen op de late mededelingen van Rijkswaterstaat. Ook de bedrijventerreinen langs de A20 zijn tijdens de voorbereidingen niet goed op de hoogte gebracht van de werkzaamheden.

Met de toezegging van Rijkswaterstaat om een plan van aanpak te maken voor grootschalige werkzaamheden in de toekomst, rekenen EVO en TLN erop beter betrokken te worden bij de planning en aanpak van werkzaamheden.

PB 2001.34, 19 juli 2001