- PERSBERICHT -

Hoofddorp, 19 juli 2001

Ariba overtreft opbrengstverwachtingen

Kwartaalopbrengst groeit naar $85 miljoen

Ariba, marktleider in business-to-business eCommerce oplossingen heeft vandaag haar resultaten voor het fiscale derde kwartaal, dat op 30 juni 2001 eindigde, aangekondigd.

De opbrengst voor het derde kwartaal van fiscaal 2001 bedroeg $ 85.3 miljoen, een stijging van 6% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het pro forma netto verlies voor dit kwartaal, exclusief bepaalde speciale en non-cash kosten, bedroeg $26.1 miljoen, of een verlies van $0,10 per aandeel, waarmee zij haar First Call consensus schatting van $0,12 per aandeel overtrof. Gedurende hetzelfde kwartaal in fiscaal 2000, was het vergelijkbare pro forma netto verlies $11,3 miljoen, of een verlies van $0,05 per aandeel, exclusief bepaalde speciale en non-cash kosten.

Het netto verlies op basis van GAAP voor het derde kwartaal in fiscaal jaar 2001 bedroeg $273,5 miljoen of een verlies van $1,10 per aandeel. Gedurende hetzelfde kwartaal in fiscaal 2000, was het netto verlies op GAAP basis $317,1 miljoen of een verlies van $1,45 per aandeel.

"Ondanks de uitdagende omgeving waarin we ons op dit moment begeven, zijn onze opbrengsten en inkomsten resultaten dit kwartaal beter dan verwacht," aldus Bob Calderoni, executive vice president en chief financial officer. "Grote bedrijven blijven een beroep op Ariba doen, dat onze waarde propositie, namelijk het besparen van geld voor bedrijven, ondersteunt".

Gedurende dit kwartaal heeft Ariba deals gesloten met onder andere 3M, Amtrak, het Amerikaanse ministerie van Defensie, Wesfarmers en Nestle Brazil. Een aantal van de bestaande klanten, zoals FedEx, Royal Bank of Canada, Sara Lee en de Amerikaanse Marine hebben hun samenwerking met Ariba verlengd door aanvullende producten te kopen, wat de kracht van Ariba's best-of-breed applicaties ondersteunt.

Calderoni: "Hoewel er steeds meer klanten in de pijplijn zitten, blijven de condities in de markt moeilijk. Daarom zullen wij onze kosten in de gehele organisatie blijven reduceren, zodat het bedrijf direct kan profiteren wanneer de uitgaven in de IT sector weer zullen stijgen."

In een apart bericht, heeft Ariba tevens het vertrek van Larry Mueller, Ariba's president en ceo, aangekondigd. Keith Krach, voorzitter van de Raad van Bestuur, treedt op als interim ceo. "Nu, meer dan ooit, geloof ik in de mogelijkheden van dit bedrijf en ik ben er van overtuigd dat wij de juiste eigenschappen in huis hebben voor lange termijn succes," aldus Keith Krach. "Ariba heeft een zeer sterk managementteam dat het bedrijf door deze tijden heen zal helpen."

In het derde kwartaal, heeft Ariba ongeveer $70 miljoen afgeschreven aan special charges voor de herstructuring van haar wereldwijde bedrijfsvoering, inclusief het terugbrengen van het aantal werknemers.

Wereldwijde resultaten
De Ariba Live 2001 evenementen in Las Vegas en Monaco hebben meer dan 3.500 geregistreerde aanwezigen getrokken. Dit duidt op een voortdurende interesse en ondersteuning van B2B eCommerce in Noord Amerika en Europa.

In de EMEA regio heeft Ariba een aantal belangrijke bedrijven uit de energie, communicatie en industrie sectoren aan haar klantenportfolio toegevoegd. Bedrijven als Sara Lee Europe en de in Italië gevestigde bedrijven PosteCom, Omnitel en ENEL hebben allen gekozen hun eCommerce strategie middels een Ariba oplossing te ondersteunen. De Nederlandse Spoorwegen, een bestaande Ariba Buyer klant, breidde haar mogelijkheden uit door het toevoegen van Ariba Sourcing. Bovendien zijn EMEA klanten zoals Iberia Airlines en South African Airways dit kwartaal live gegaan.

Ook in de Asia Pacific regio, heeft Ariba overeenkomsten gesloten met bedrijven uit de energie, communicatie en industrie sectoren. Maxis Communications Bhd, een marktleidende communicatiegroep in Maleisië koos voor de Ariba Buyer oplossing voor haar interne eProcurement systeem. Ook Wesfarmers BV, één van de grootste publieke organisaties in Australië, selecteerde Ariba Buyer. Wesfarmers had een oplossing nodig die meer dan twaalf verschillende bestaande ERP systemen kon integreren.

De kracht van het netwerk en de leveranciers
Dit kwartaal heeft Ariba het open karakter en het bereik van het Ariba Commerce Services Network (Ariba CSN) vergroot, waardoor gebruikers efficiënter en goedkoper relaties konden aangaan en onderhouden, wereldwijd zaken konden doen met handelspartners en hun key business processen konden verbeteren. Bovendien heeft Ariba haar eerste Network Connect klant aangetrokken, het Amerikaanse ministerie van Defensie.

Dit kwartaal is het aantal leveranciers op het Ariba CSN verdrievoudigd ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het Ariba CSN vertegenwoordigt het grootste huidige wereldwijde werkende B2B leveranciersnetwerk met wereldwijd meer dan 9.900 geïntegreerde, commerce-ready leveranciers aangesloten op het Ariba CSN en verschaft toegang aan nog eens 20.000.

Bestaande Ariba Buyer klanten, zoals FedEx, kozen afgelopen kwartaal voor Ariba Sourcing als aanvulling op hun eProcurement systeem. Ariba Sourcing heeft een bijna onmiddellijke time-to-benefit, waarmee sommige organisatie in één enkel sourcing event miljoenen besparen.

Uitbreiding relatie IBM
Ariba en IBM hebben hun wereldwijde technologie alliantie dit kwartaal uitgebreid om voortdurende ondersteuning te kunnen leveren aan hun gemeenschappelijke klanten. IBM en Ariba hebben dit kwartaal in totaal 44 gezamenlijke klanten aangetrokken, waaronder 3M, Amtrak en PetroChina Company Limited. De bedrijven hebben tevens de ondersteuning van Ariba voor IBM's WebSphere integratie software aangekondigd. Daarnaast is IBM's Leveraged Procurement Services (LPS), een suite van procurement diensten, geleverd op Ariba oplossingen gelanceerd, waarmee hun individuele uitgaven in bedwang kunnen houden en tijd kunnen besparen op op maat gemaakt supplier enablement.

Marktleiderschap
In het IDC rapport van juni 2001, getiteld "eCommerce Applications Market Forecast and Analysis, 2002-2005", is Ariba marktleider op het gebied van eCommerce applicaties.

Over Ariba
Ariba, Inc. is de wereldwijde marktleidende leverancier van business-to-business (B2B) eCommerce platforms en netwerkdiensten. Door het Ariba B2B Commerce platform, een open, end-to-end infrastructuur van interoperationele software oplossingen en hosted web-based commerce diensten, maakt het bedrijf efficiënte online handel en de integratie en samenwerking tussen B2B marktplaatsen, kopers, leveranciers en service providers mogelijk. Het wereldwijde bereik en de best-of-breed functionaliteiten van het Ariba B2B Commerce platform creëren met behulp van het internet schaalvoordelen en efficiency op processen voor toonaangevende bedrijven over de hele wereld.


- EINDE BERICHT -