Gemeente Alkmaar

19 juli 2001

Alkmaar ontvangt 50 miljoen subsidie voor HAL-OV Corridor

De gemeente Alkmaar heeft van minister Netelenbos van Verkeer & Waterstaat een subsidie ontvangen van 49,7 miljoen gulden voor de realisering van de HAL-OV Corridor deel A. De HAL-OV corridor is een totaal pakket van (infrastructurele) maatregelen om het busverkeer optimaal en efficiënt door de stad te kunnen leiden. Het gaat om de route die loopt vanaf de Olympiaweg, via het NS-station naar de N242. De totale investeringen voor de busroute bedragen zo'n 68,4 miljoen gulden. Hiervan neemt de gemeente circa 10 miljoen voor haar rekening en de provincie Noord-Holland circa 10 miljoen. Volgens planning kan de HAL-OV Corridor deel A van 2001 tot 2005 fasegewijs worden aangelegd.

Beleidsplan Verkeer & Vervoer
De HAL-OV Corridor is een belangrijk onderdeel van het Beleidsplan Verkeer & Vervoer. Dit beleidsplan is een allesomvattend plan als het gaat om de bereikbaarheid in Alkmaar. De HAL-OV Corridor deel A moet een belangrijke impuls geven aan het gebruik van het openbaar vervoer in de stad, maar ook daarbuiten. Tevens moet het ook extra openbaar vervoer mogelijk maken. Want deel A maakt deel uit van een totale openbaar vervoer corridor door het HAL-gebied. In een later stadium worden namelijk de corridoren B en C toegevoegd. Deel B loopt van de Omval via de N242 naar Heerhugowaard. Deel C loopt van de Huiswaarderweg, via de Kennemerstraatweg in de richting van het beoogde AZ-stadion.

Een ander belangrijk aanknopingspunt voor de HAL OV Corridor deel A is de Stadsvisie. Ten behoeve van de corridor is upgrading van de Kanaalkade gewenst. Ook zal worden geïnvesteerd in noodzakelijke verkeersoplossingen op Huiswaard/Overstad. Over deze verkeers- en ook de infrastructurele oplossingen zal in het kader van het Beleidsplan Verkeer & Vervoer nadere besluitvorming plaats vinden in september. Volgens de plannen zal het doorgaande verkeer in de toekomst over Huiswaard/Overstad rijden, als onderdeel van de zogenoemde binnenring rond het centrum van Alkmaar.
De aanleg van P&R terrein aan de west- en oostzijde van de stad, waarvan de gemeente een groot voorstander is, is niet in de subsidie-aanvraag betrokken. Momenteel wordt bezien welke subsidiemogelijkheden voor handen zijn.

HAL-OV Corridor deel A

De aanleg van de HAL-OV-Corridor in z'n geheel is een belangrijke maatregel om het openbaar vervoer in Alkmaar, maar ook in het HAL-gebied te stimuleren en te faciliteren. Deelproject A is het tracé in Alkmaar dat begint vanaf de Olympiaweg en loopt via de Hoeverweg, Bergerweg via het station NS, de Kanaalkade en via de Frieschebrug naar de N242. Langs deze route worden op een aantal locaties maatregelen genomen om de doorstroming van het busverkeer te bevorderen. Daarbij komen er haltevoorzieningen, speciale verkeersregelingen voor bussen en busbanen/-stroken waardoor de bussen langs het reguliere verkeer worden geleid. Ook komt er en verdubbeling van de Friesebrug om het busverkeer optimale doorgang te kunnen bieden. Voor de bussen geldt uiteraard, evenals voor het overige verkeer, een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. Door deze extra voorzieningen neemt dus het aantal vertragingen als gevolg van files af en zijn vaste reistijden beter te realiseren. Het openbaar vervoer wordt op deze wijze betrouwbaarder, maar ook aantrekkelijker voor de reizigers.

19 juli 2001

Zilverstraat afgesloten wegens werkzaamheden

De Zilverstraat is op maandag 23 juli 2001 van 07.00 tot 19.00 uur afgesloten voor alle verkeer. Op die dag wordt ter hoogte van de Gedempte Baansloot een paaltje geplaatst.

Op 23 juli krijgt de Zilverstraat een verzinkbare paal. Dit paaltje gaat automatisch omlaag voor wie uit de Ridderstraat komt. Voor degenen die uit de richting van de Emmastraat komen, blijft het paaltje omhoog. De verzinkbare paal moet voorkomen dat auto's tegen de rijrichting in de Zilverstraat inrijden.

Tijdens de werkzaamheden wordt het verkeer met borden omgeleid. Om een goede doorgang te bevorderen wordt het paaltje dat op de hoek van de Laat en de Huigbrouwerstraat staat naar beneden gehouden.

De bushaltes aan de Laat, het Kennemerpark en de Heul worden op 23 juli niet aangedaan door de servicelijnen 10, 11 en 12 van Connexxion. De bussen worden verder omgeleid via de Geestersingel en Kennemersingel. De bushalte bij het Canadaplein blijft wel in gebruik.