Ingezonden persbericht

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

21-7-2001; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen GP Duitsland, circuit Sachsenring

NIPTE VERBETERING HOUDT AOKI (18E) OP 5E STARTRIJ, MAAR BRENGT HEM DICHTER BIJ TOP!

Haruchika Aoki weet wat hem morgen tijdens de 30 ronden tellende slijtageslag op de Duitse Sachsenring te doen staat. "Een goede start, aanpikken bij de staart van de grote groep 4 cilinder fabriekscoureurs, met de lichtere 2 cilinder Honda het bandenvoordeel benutten en keihard toeslaan", zo verklaart de door technisch uitzendbureau De Graaf Contracting en truckservice Sent Waninge gesponsorde tweevoudig wereldkampioen zijn strijdplan voor de wedstrijd van zondag. Een goede start heeft hij nodig, want tijdens de 2e trainingsdag op het moeilijke Mickey Mouse -stuurcircuit boekte de 25-jarige Japanner weliswaar een volle seconde tijdwinst, waarmee hij evenveel tijd dichter bij de pole position van Biaggi kwam, maar het leverde hem slechts 1 plaats voordeel op op de startgrid.

Aoki concentreerde zich vandaag op het rijden van 1 machine. "Vanmorgen was het halfnat, nadat het eerder had geregend. Veel van de nog uit te testen zaken moesten we daardoor overboord zetten. Ook in de beslissende 2e tijdtraining reed ik met 1 machine, want die voldeed veruit het beste. De geplande versnellingsbak aanpassingen hebben we daarmee gelaten voor wat het was, en ik heb me toegespitst op de vering en de voorband. Ik reed meteen al goede rijden en dook onder de klassering van vrijdag. Daarna heb ik nog even wat diverse compounds en variaties van Michelin geprobeerd en in de slotfase nog weer wat van mijn tijd afgesnoept", aldus Aoki, die een groot aantal ronden deze tijden wist te realiseren, en ook sneller rond ging dan Haslam op de Honda fabrieks V4.

"Dat is een goede basis voor morgen", vult Hans Spaan aan, die met de eerste 12 rijders binnen 1 seconde op een superrace rekent. "Als Haruchika in de race ook zo zijn rondetijden weet vast te houden als vanmiddag, schat ik Haru in voor een hele redelijke plek. Er zullen namelijk net als vandaag (Crivillé, Vincent, Capirossi) heel wat rijders in het stof bijten. Dat is hier maar al te vaak het geval geweest. En met in het achterhoofd de 6e plaats van Haruchika op de 2 pitter hier op de Sachsenring in 1999, kan je gerust stellen dat hij het hier best naar zijn zin heeft. Er rijden nu echter wel veel meer 4 cilinder fabrieksmachines mee dan 2 jaar terug, maar als het een beetje mee zit met de start zit er misschien wel een plaats in dicht bij de top 10. Zeker als je weet dat Haru er in een race vaak meer uithaalt dan tijdens de trainingen", besluit Spaan hoopvol.

500cc Trainingstijden / startopstellingen na 2 trainingsdagen:


1. Max Biaggi, I, Yamaha 1.26,09; 2. Shinya Nakano, J, Yamaha 1.26,24; 3. Alex Barros, Bra, Honda 1.26,26; 4. Carlos Checa, E, Yamaha 1.26,31; 5. Olivier Jacque, F, Yamaha 1.26,50; 6. Garry McCoy, Aus, Yamaha 1.26,63; 7. Loris Capirossi, I, Honda 1.26,65; 8. Norick Abe, J, Yamaha 1.26,76; 9. Kenny Roberts, USA, Suzuki 1.26,78; 10. Sete Gibernau, E, Suzuki 1.26,94; 11. Valentino Rossi, I, Honda 1.26,95; 12. Jose Luis Cardoso, E, Yamaha 1.27,11; 13. Jurgen van den Goorbergh, NL, Proton KR3 1.27,19; 14. Tohru Ukawa, J, Honda 1.27,45; 15. Alex Crivillé, E, Honda 1.27,64; 16. Anthony West, Aus, Honda 1.28,23; 17. Noriyuki Haga, J, Yamaha 1.28,24; 18. Haruchika Aoki, J, De Graaf Contracting Honda V2 1.28,32; 19. Leon Haslam, GB, Honda V4 1.28,32; 20. Johan Stigefelt, S, Sabre V4 1.28,58; 21. Brendan Clarke, Aus, Honda V2 1.29,61; 22. Jason Vincent, GB, Pulse V4 1.29,93; 23. Barry Veneman, NL, Honda V2 1.30,23.