Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

22-7-2001; Betreft wedstrijdverslag wegrace Grand Prix Duitsland, circuit Sachsenring

AOKI IN OPENINGSFASE ONDERUIT GEREDEN

PECHDUIVEL ACHTERVOLGT DE GRAAF CONTRACTING TEAM OP FAVORIETE SACHSENRING

Waar door Honda 2-cilinder coureur Haruchika Aoki aan het begin van het seizoen reikhalzend naar werd uitgekeken, de Duitse GP op de bochtige Sachsenring, ontaarde in een zware desillusie voor de Japanner die hier 2 jaar geleden nog een 6e plaats uit et vuur wist te slepen. Het lijkt wel of de duivel er mee speelt. Daar waar de V-twin voordeel, of liever gezegd minder nadeel, heeft ten opzichte van de fabrieksmachines op zo n kort stuurcircuit, slaat de pech nu voor het tweede achtereenvolgende jaar toe. Al in de eerste ronde Haruchika na een prima start onderuit gereden door de vallende Leon Haslam, daar waar vorig jaar ook Jurgen van den Goorbergh in ons team op eenzelfde manier kostbare punten verloren zag gaan door een glijpartij van Crivillé.

Tijdens de trainingen kwam Aoki met een minder goed sturende voorkant zich naar een 18e startplaats toe. Mijn start was goed , opende Aoki, Ik pakte meteen een paar plaatsen door buitenom en binnendoor een aantal concurrenten voorbij te gaan. Ik beet me vast in de groep voor me, maar mijn droom werd bruut verstoord nadat ik door een vallende Leon Haslam onderuit werd geramd en in me ion plaats van in de fabrieksrijders in het stof moest bijten. Het is mijn eerste val tijdens een Grand Prix-race in drie jaar. Daar baal ik stevig van, maar ik denk dat mijn monteurs nog harder balen , wist Aoki. In de warm-up training op zondagmorgen ging de Japanner er met een nieuw type achterband hard af, waarbij hij zijn hele machine kort en klein viel. Mijn voorband was zaterdag gebruikt en het type achterband dat ik nu gebruikte was al bekend voor me. Ik denk dat ik iets te veel gepusht heb, en daar ging het mis. Ik wilde juist met dezelfde machine rijden. Dus mijn monteurs Hans Spaan, Robbert van Dorrestein, Cor van der Akker en de beide Japanse monteurs Ryo en Hoshi hebben bergen werk moeten verzetten om me met dezelfde motor als waarmee ik in de warm up gevallen was de race te kunnen laten rijden. Ze moesten de clip-ons, remmen voor en achter, stroomlijn, tank, zitje, uitlaten, ja bijna alles vervangen. Een klus die ze in no-time klaarden, maar achteraf voor slechts zo n 800 meter , vervolgde de danig teleurgestelde Aoki, die bij zijn 2e val minder schade opliep.

Veel WK-punten hadden er bij nader inzien misschien toch niet ingezeten, want in tegenstelling tot de 125cc en 250cc race kwamen er in de koningsklasse relatief weinig rijders ten val. Ik was sneller dan West, en die pakte nu de 15e plaats. Ik had wellicht bij de voor hem strijdende mannen als Haga, Cardoso en Van den Goorbergh kunnen zitten. Maar dat is achteraf praten. Voorlopig is dit mijn vierde NUL van dit seizoen. Daarvan wil ik er niet meer hebben , besluit Aoki, die op 12 augustus bij de gratis toegankelijke Rizla+ Racing Day op het TT Circuit Assen acte de presénce geeft. De Gauloises Grand Prix van Tsjechië, nummer 10 uit de serie van 16 GP s, wordt na een korte pauze verreden op zondag 26 augustus 2001.

Uitslag 500cc race + WK-stand na 9 van de 16 GP s:


1. Max Biaggi, I, Yamaha 43.36,983 = 152,9 km/uur gem.; 2. Carlos Checa, E, Yamaha op 3,249; 3. Shinya Nakano, J, Yamaha op 3,642; 4. Norick Abe, J, Yamaha op 4,784; 5. Alex Barros, Bra, Honda op 21,164; 6. Olivier Jacque, F, Yamaha; 7. Valentino Rossi, I, Honda op 21,945; 8. Loris Capirossi, I, Honda op 22,485; 9. Kenny Roberts, USA, Suzuki op 23,331; 10. Sete Gibernau, E, Suzuki op 24,404; 11. Garry McCoy, Aus, Yamaha op 24,410; 12. Noriyuki Haga, J, Yamaha op 43,996; 13. José Luis Cardoso, E, Yamaha op 44,216; 14. Jurgen vd Goorbergh, NL, Proton KR3 op 44,329; 15. Anthony West, Aus, Honda V2 op 1.22,533; 16. Jason Vincent, GB, Pulse V4 op 1 ronde. Haruchika Aoki, J, De Graaf Contracting-Sent Waninge Honda V2, kwam in de 1e ronde ten val met Leon Haslam. Barry Veneman, NL, Honda V2 viel in de 13e ronde uit met banden problemen.

Tussenstand 500cc wereldkampioenschap:


1. Rossi, 170; 2. Biaggi, 160; 3. Capirossi, 111; 4. Barros en Nakano, 100; 6. Abe, 87; 7. Crivillé, 71; 8. Checa, 67; 9. Roberts, 62; 10. Gibernau, 60; 11. Ukawa, 53; 12. Vd Goorbergh, 43; 13. Haga, 39; 14. McCoy, 32; 15. Jacque, 26; 16. Haruchika Aoki, 8; 17. Cardoso, 20; 18. Walker, 9; 19. West, 7; 20. Haslam, 6; 21. Willis, 3; 22. Vincent, 3; 23. Veneman, 2; 24. J. Janssen, 1.