Sun Microsystems en IBM bieden gezamenlijk business continuity

Amersfoort, 23 juli, 2001 - Sun Microsystems, Inc. en IBM Nederland hebben een samenwerkingsverband afgesloten dat het mogelijk maakt samen business continuity services te leveren die voldoen aan de eisen van de klanten van Sun en IBM. Hierdoor kunnen de twee bedrijven een uitgebreide reeks recovery-mogelijkheden bieden aan bedrijven die Sun enterprise servers gebruiken in heterogene omgevingen. De dienst is vooral gericht op grotere bedrijven die bedrijfskritische toepassingen gebruiken.

De samenwerking voorziet in een service die business continuity en IT-expertise met elkaar combineert. Zo is het mogelijk een analyse te maken van de kritische bedrijfsfuncties, te bepalen wat de onderliggende IT-aspecten en -vereisten zijn, kan er een recovery-strategie en -plan ontworpen worden en kan een bedrijf een test- en evaluatieprogramma opzetten.

De business continuity service wordt aangeboden op de Sun Enterprise 10000 die opgesteld staat in het IBM Uitwijkcentrum in Zoetermeer. Dit systeem beschikt over Dynamic System Domains waardoor het logisch verdeeld kan worden in meerdere systemen of één stand-alone server. Ieder domein blijft geïsoleerd van ieder ander domein in het systeem. Omdat het op deze manier mogelijk is meerdere applicaties geheel los van elkaar op een server te laten werken, hoeft er een minimaal aantal systemen beheerd te worden.

"Wij helpen onze klanten bij het ontwerpen, bouwen en uitrollen van grote, gedistribueerde IT-infrastructuren ter ondersteuning van hun bedrijfskritische processen. Bescherming van deze bedrijfskritische omgevingen is cruciaal," zegt Frits Felix, General Manager Sun Professional Services. "Door de samenwerking met IBM Continuïteit Services kunnen we end-to-end recovery services bieden die voldoen aan de high-end beschikbaarheideisen van onze klanten."

Theo Bergenhenegouwen, Marketing Manager bij IBM Continuïteit Services, koos voor de Sun Enterprise 10000 omdat deze machine voor recovery situaties de grootste flexibiliteit biedt. "Door de samenwerking met Sun Microsystems, die ook onze IT-afdeling getraind heeft, kunnen wij onze klanten het vertrouwen geven dat wij op een adequate manier kunnen reageren op noodsituaties."

Over Sun Microsystems
Vanaf de oprichting van het bedrijf in 1982, heeft Sun Microsystems, Inc. (Nasdaq: SUNW), consequent vastgehouden aan haar visie: The Network is the Computer. Vanuit die visie heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot marktleider op het gebied van de krachtige hardware, software en services die aan de basis staan van internet en intranet, LAN's en WAN's. Oplossingen waarmee klanten wereldwijd hun positie versterken, tot de macht n. Sun heeft in 2001 een jaaromzet van 18,3 miljard U$ gerealiseerd en is aanwezig in meer dan 170 landen en op het World Wide Web: http://sun.com.

Sun, het Sun-logo, Sun Microsystems, Solaris, Java en 'The Network Is The Computer' zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Sun Microsystems, Inc. in de Verenigde Staten en onder licentie gebruikt, en zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van SPARC International, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Producten die het SPARC-handelsmerk dragen, zijn gebaseerd op een architectuur die ontwikkeld is door Sun Microsystems, Inc.

Over IBM Continuïteit Services
IBM Continuïteit Services biedt in Nederland sinds 1998 een breed scala van services, gericht op het garanderen van de continuïteit van vitale bedrijfsprocessen zowel voor, tijdens als na calamiteiten. Een compleet ingericht Uitwijkcentrum met de mogelijkheid om 200 werkplekken inclusief telefonie beschikbaar te stellen maakt onderdeel uit van de infrastructuur in Nederland. Omdat klanten steeds vaker kiezen voor heterogene omgevingen was het een logische stap om de kennis en ervaring ook in Nederland uit te breiden naar niet-IBM platforms. IBM Continuïteit Services is een onderdeel van IBM Global Services, met uitwijkdiensten aanwezig in ca 120 landen wereldwijd. Internet pages http://www-5.ibm.com/services/nl/tsm/brs.html