Grolsch NV

Grolsch en Sumolis samen in Portugese joint venture

Koninklijke Grolsch N.V. heeft een belang van 20% genomen in Cereuro S.A., een Portugese onderneming actief in de productie en marketing van bier. Sumolis S.A. blijft eigenaar van de overige 80% aandelen Cereuro. Cereuro distribueert reeds Grolsch bier in Portugal en lanceert binnenkort een lokaal Portugees merk.

Cereuro (gevestigd in Viseu, Portugal) gaat de succesvolle introductie van Grolsch, eerder dit jaar, uitbouwen. Binnenkort wordt een lokaal Portugees biermerk gelanceerd met een complete reeks aan verpakkingen. Daarmee heeft Cereuro een concurrerende portfolio bieren voor handel en consument. Aanvankelijk wordt dit bier door Grolsch in Nederland gebrouwen en in Viseu lokaal afgevuld.

Gezamenlijk beschikken Sumolis en Grolsch over verkoop- en distributiekracht, marketing- en marktkennis en expertise in bierbrouwen. Gevoegd bij de internationale reputatie van het Grolsch merk zal de joint venture in staat zijn een stevige derde plaats te bereiken op de Portugese biermarkt. Deze markt, 6 miljoen hectoliter groot, is aan de aanbodzijde een duopolie, maar biedt perspectief voor meer concurrentie.

Sumolis is in Portugal de toonaangevende producent van non-alcoholische dranken. Sumolis heeft een sterke marktpositie op het gebied van frisdrank, fruitsap, nectar en bronwater. Sumolis beschikt over een sterke verkoop-, marketing- en distributieorganisatie in zowel retail als horeca. Ruim 50.000 horecaverkooppunten worden direct beleverd. Sumolis heeft ruime en langdurige ervaring in de distributie van bier.

De strategie van Sumolis gaat uit van autonome groei, het lanceren van nieuwe producten in bestaande markten, het betreden van nieuwe geografische markten en het diversificeren naar andere dranken. De joint venture past als diversificatie naar de biermarkt derhalve in de strategie.

Deze acquisitie past in de strategie van Grolsch, waarbij de internationale expansie zich concentreert op Europa, Noord-Amerika en Australië. De doelstelling voor het Grolsch merk in Portugal is het bereiken van een stevige top 3 positie in het international premium lager segment.

Koninklijke Grolsch N.V.
Enschede, 13 augustus 2001