AutoRai

15-8-2001

Opel maakt Frankfurtprimeurs bekend

De meeste aandacht op de Opelstand zal ongetwijfeld uitgaan naar de nieuwe Combo die ook als personenauto leverbaar wordt, daarnaast heeft het merk vele noviteiten te melden over het nieuwe modeljaar.

Opel staat aan de vooravond van een belangrijk productoffensief. Tijdens de Internationale autotentoonstelling van Frankfurt (IAA) zal een enorme informatiestroom loskomen. Vooruitlopend daarop informeren we u alvast over de belangrijkste wijzigingen, nieuwe uitvoeringen en modellen voor modeljaar 2002.

Tot één van de belangrijkste nieuwtjes op de Opel-stand kan zonder meer de geheel nieuwe Combo worden gerekend die in meerdere uitvoeringen leverbaar wordt: als gesloten bestelwagen èn als Tour. Die laatste versie combineert een enorme laadruimte met vijf volwaardige zitplaatsen en het comfort en de prestaties van een personenauto. Volgend jaar komt de Tour op de markt, nog dit jaar zal echter de Combo bestelwagen zijn opwachting bij de Nederlandse dealers maken.

Opel zal Opel niet zijn als er niet meer te beleven valt bij het Duitse merk. Het luxueuze Omega-gamma krijgt met de introductie van een 2.5 DTI zescilinder dieselmotor met common-rail techniek een waardig en zuinig topmodel. En nu we het toch over zuinig hebben; wel heel vriendelijk voor de portemonnee en het milieu is de Zafira CNG, een auto die dit jaar al op speciaal verzoek leverbaar wordt en is voorzien van een 1.6 viercilindermotor die zowel op benzine als aardgas loopt.

Naast volledig nieuwe modellen toont Opel ook een aantal speciale uitvoeringen van reeds bestaande modellen: de Astra Coupé en de Frontera worden respectievelijk leverbaar als de aantrekkelijke Linea Blu en Olympus. Voorts wordt Electronic Climate Control (ECC) leverbaar als een optie op de Corsa, de Astra, de Astra Cabrio en de Astra Coupé. Uitzonderingen hierop vormen echter de Corsa GSi en de Astra Coupé Turbo, waarop deze voorziening standaard zal zijn.

Veiligheid
Aan veiligheid is natuurlijk ook gedacht. De Corsa, Astra en Zafira kunnen tegen meerprijs worden uitgerust met hoofdairbags. Deze volledig nieuw ontwikkelde airbags, met een volume van ongeveer 25 liter, worden in 25 tot 30 milliseconden opgeblazen om zo de inzittenden op de eerste en tweede zitrij te beschermen tegen een mogelijk pijnlijke botsing met de zijruiten of deurstijlen. Tevens beperken de hoofdairbags het risico op verwondingen door gebroken ruiten.

Passieve veiligheid is belangrijk, actieve veiligheid speelt een minstens zo belangrijke rol bij Opel. Een Electronic Stability Program (ESP) wordt vanaf de herfst standaard op de Astra 2.2 (tegen meerprijs op de 1.8 16V) en op de Omegas met een zescilindermotor. Per direct worden ook alle uitvoeringen van de Astra Coupé en de Zafira 2.2 16V (optie op de 1.8 16V) uitgerust met deze voorziening. Opels moderne navigatiesysteem, dat leverbaar is vanaf de Corsa tot en met de Vivaro, kent per modeljaar 2002 eveneens een aantal nieuwe voorzieningen. Zo wordt de positie van de auto nog nauwkeuriger bepaald, met een afwijking die niet groter is dan vijf tot tien meter. Tevens wordt actieve routebegeleiding via het Traffic Message Channel (TMC-functie) operationeel. Hiermee wordt, indien is afgestemd op een radiozender met TMC-voorziening, automatisch een alternatieve route gecommuniceerd in geval van files of stremmingen. Een handig hulpmiddel bij het ontwijken van verkeershinder.

Agila: Speciale Color Edition
De nieuwe Agila Color Edition in de kleuren Aruba blue en Magma red is gebaseerd op de Agila Comfort en heeft naast de al rijke basisuitrusting, lichtmetalen wielen, dakrails en een radio/CD-speler. De gordels, de versnellingspook en de ventilatieknop zijn in dezelfde kleur uitgevoerd als de buitenzijde van de Color Edition, evenals de exclusieve stoelbekleding en de hoofdsteunen.

Corsa: Hoofdairbags en Electronic Climate Control Vanaf modeljaar 2002 wordt de optielijst van de Corsa uitgebreid met hoofdairbags en voor alle uitvoeringen vanaf de Comfort, zal electronic climate control (ECC) inclusief een warmtewerende voorruit beschikbaar komen. Op de meest sportieve Corsa, de GSi, geldt voor deze voorzieningen geen meerprijs. Bovendien krijgt deze rappe Corsa standaard een in carrosseriekleur gespoten voor- en achterspoiler. Dit om het sportieve karakter nog verder te benadrukken. De Sport-uitvoeringen krijgen een nieuwe bekleding en 15 inch wielen waar de diesels voortaan met 14 inch wielen de weg zullen op gaan. Bovendien is bij de zelfontbranders nog meer aandacht besteed aan het terugdringen van motorgeluid. Tot slot, de alom geprezen Easytronic versnellingsbak wordt per januari 2002 leverbaar in combinatie met de
1.0 12V motor.


Astra: Hoofdairbags, Astra Eco en een rijk uitgeruste Elegance In het nieuwe modeljaar wordt de toch al riante Astra modellenlijn verder uitgebreid om nog beter aan de verschillende klantenwensen te kunnen voldoen. Op het gebied van veiligheid worden hoofdairbags toegevoegd aan het Astra veiligheidspakket: standaard op de Astra Elegance en optioneel op de overige modellen. In combinatie met de 1.8 16V en 2.2 16V motor wordt de Elegance ook standaard voorzien van ESP (Electronic Stability Program). Daarnaast wordt de Elegance verrijkt met Xenon koplampen - compleet met dynamische hoogteregeling en een hogedruk reinigingsinstallatie.- en ECC (Electronic Climate Control). Op de overige modellen is ECC als optie leverbaar.

Onder de naam Astra Eco wordt het Astra motorenprogramma uitgebreid met de zuinige 1.2 16V motor (55 kW/75 pk), die we al kennen van de Corsa. De Astra Eco wordt leverbaar in een drie- en vijfdeurs uitvoering met een beperkt aantal optiemogelijkheden. De Astra Eco is leverbaar vanaf fl. 33.045,-. Onder de naam Astra Eco 4 wordt bovendien een soortgelijk model geleverd met de 1.7 DTI turbodiesel-motor. Door gebruik te maken van een verlaagd chassis, een achterspoiler en speciale lage weerstand banden levert de Eco 4 een bijzonder gunstig brandstofverbruik van 4,4 liter per 100 kilometer, een ongekende waarde voor een auto in dit segment.

Het interieur van de Astra wordt in het nieuwe modeljaar voorzien van een nieuwe reeks frisse en elegante bekledingsstoffen. De meest opvallende wijziging is echter zichtbaar voor de bestuurder: een nieuw grafisch ontwerp van het instrumentenpaneel met gele achtergrondverlichting. Voorts worden alle driedeurs modellen voortaan standaard voorzien van drie hoofdsteunen achterin.

Astra Coupé: Linea Blu, Xenon verlichting en Electronic Climate Control (ECC)
Linea Blu is de naam van een nieuwe, speciale editie van de Astra Coupé. Deze is leverbaar in combinatie met elk van de drie beschikbare motoren (1.8 16V, 2.2 16V en 2.0 16V Turbo). De Linea Blu onderscheidt zich door zijn 17 inch vijfspaaks lichtmetalen wielen, een met 10 millimeter verlaagd onderstel, speciale blauw/zwarte Alcantara en lederen bekleding en aluminium accenten in het interieur.

Tot slot, de Astra Coupé is voortaan leverbaar met ECC (Electronic Climate Control) en Xenon koplampen inclusief dynamische hoogteregeling en een hogedruk reinigingsinstallatie. Deze twee opties zijn alleen standaard op de 2.2 16V.

Zafira: Nieuwe Natural Gas (CNG) variant en sportieve OPC Opels succesvolle Zafira modellenlijn wordt in het nieuwe modeljaar uitgebreid met een groene Natural Gas Variant (CNG) en een uiterst sportieve OPC versie. Wat uitrusting betreft, worden hoofdairbags leverbaar.

De uiterst succesvolle compacte ruimtewagenfamilie met het veelzijdige Flex7 zitsysteem wordt uitgebreid met de Zafira 1.6 CNG (Compressed Natural Gas). Hiermee wordt Opels expertise in alternatieve aandrijvingssystemen onderstreept. Het innovatieve, zogenaamde monovalent plus concept staat garant voor aanzienlijk gereduceerde onderhoudskosten en lage emissiewaarden.

De aandrijving van de Zafira 1.6 CNG wordt verzorgd door een 74 kW/100 pk sterke 1.6 16V ECOTEC benzinemotor die geoptimaliseerd is voor de werking op het groene gas. Voor dit doel beschikt de Zafira CNG over maar liefst vier onder de wagenbodem weggewerkte gastanks met een volume van 111 liter. Bijzonder is dat het model ook is uitgerust met een benzinetank van 14 liter. De Zafira CNG is daarmee het enige monovalent-model dat ook op benzine kan rijden. De voordelen zijn duidelijk: als de gasvoorraad is verbruikt en er geen aardgaspomp in de buurt is, kan de bestuurder overschakelen op benzine. Hiermee wordt de maximale actieradius verhoogd van 400 (bij gebruik van uitsluitend CNG) tot rond de 550 kilometer. De Zafira 1.6 CNG profiteert direct van de belastingvoordelen die gelden voor monovalente voertuigen op natuurlijk gas.

In november komt ook de Zafira OPC op de markt. De signatuur van het Opel Performance Centre (OPC) staat garant voor een uiterst sportieve Zafira, uitgerust met een 141 kW/192 pk sterke 2.0 turbomotor. Wat uitrusting betreft, is de OPC gebaseerd op de toch al rijk uitgeruste Elegance. De OPC voegt daar onder andere een speciaal OPC chassis, OPC sportstoelen en sportieve 17 inch lichtmetalen wielen aan toe. In het interieur is zwart lederen of stoffen bekleding te vinden. De nodige veiligheid wordt gegarandeerd door zijairbags, hoofdairbags en het uitgekiende Electronic Stability Program (ESP). De Zafira OPC wordt vanaf november leverbaar voor fl. 72.050,-- gulden.

Zoals bij de eerder genoemde modellen krijgt ook de Zafira hoofdairbags. Ze zijn standaard op de Elegance -evenals zijairbags- en als optie leverbaar op de overige modellen. Voorts kan het navigatiesysteem nu gecombineerd worden met een kleurenscherm. Daarnaast zijn er een tweetal nieuwe kleuren en een nieuwe bekleding leverbaar. Tot slot: de Zafira Elegance kan vanaf het nieuwe modeljaar uitgerust worden met grijs of zwart lederen bekleding.

Omega: Nieuwe Common Rail Turbodiesel met vijftraps automaat Een groot aantal aanpassingen zal de aantrekkingskracht van de Omega nog verder doen toenemen. Belangrijkste nieuwtje is zonder twijfel de uitbreiding van het gamma met een zescilinder, direct ingespoten turbodiesel motor. De zes-in-lijn heeft vier kleppen per cilinder, directe inspuiting en een zijdezachte loop. Hij is goed voor een maximum vermogen van 110 kW/150 pk en een maximum koppel van 300 Nm. Deze enorme hoeveelheid Newtonmeters is reeds beschikbaar van 1.750 tot 3.000 toeren per minuut. De 2.5 DTI heeft overigens meer te bieden dan alleen pure trekkracht. Hij springt met een gemiddeld verbruik van 7,6 liter per 100 kilometer ook nog eens ongekend zuinig met brandstof om. De topsnelheid van de 2.5 DTI is vastgesteld op 208 km/u. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u klaart hij in 10.5 tellen. Per november laat de zescilinder diesel zich ook aan een vijftraps automaat koppelen.

Naast het dieselgeweld staan er meer aanpassingen voor de Omega op stapel. Alle versies met een zescilinder zullen vanaf november standaard worden voorzien van een Electronic Stability Program (ESP). Daarnaast onderscheiden zij zich van hun viercilinder familieleden door een opvallende honingraad grille en een groter Opel-embleem. Volgend jaar komt een DVD-installatie voor de achterpassagiers beschikbaar in de Omega stationwagon. Dit systeem dat tevens leverbaar wordt op de Zafira, is ontwikkeld door Opel en Johnson Controls, waarbij zowel DVDs (Digital Versatile Discs) als muziek CDs (Compact Discs) afspeelbaar zijn. Tevens zijn er aansluitmogelijkheden voor videospelen en een camcorder.

Frontera: Facelift en nieuwe Olympus-uitvoering Voor het nieuwe modeljaar is ook Opels populaire terreinauto, de Frontera, onder handen genomen. Door middel van een kleine facelift, zoals een nieuwe grille, heldere koplampen en nieuwe wielen is ook de Frontera helemaal klaar voor de aftrap van het nieuwe modeljaar. Met de attractieve Olympus-uitvoering wordt een extra special edition in het modellenprogramma van Frontera aangeboden. Zoals de naam al verraadt, is deze speciale Frontera-uitvoering voortgekomen uit een samenwerkingsverband met Olympus, de producent van fotocameras. De Frontera Olympus is beschikbaar in Star Silver of Midnight Black en als drie- of vijfdeurs (lange wielbasis). De kleurstellingen aan de binnen- en buitenzijde van Opels nieuwe top-of-the-range off-roader zijn geïnspireerd door het design van cameras. De gedeeltelijk met leer uitgevoerde stoelen zijn donkergrijs, het instrumentenpaneel, de middenconsole en de veiligheidsriemen zilvergrijs. Het exterieur van dit attractieve model kenmerkt zich door in carrosseriekleur gespoten bumpers, grille, stootstrips en hardtop (alleen op de RS).

Speedster: Opbergruimten in deuren en standaard aluminium Natuurlijk is ook de Speedster verder doorontwikkeld. Hij heeft nu opbergplaatsen in de deuren en het -tot nu toe als optie leverbare- aluminium pakket (aluminium versnellingspook en raamslingers) is standaard. Naast het bestaande kleurenpallet van de tweezits sportauto zijn vanaf modeljaar 2002 ook een groen interieur en een groene softtop als optie leverbaar.

Nieuwe Combo: Wereldpremière op de IAA
De Combo Tour, de personenautoversie van de best(s)eller, beleeft zijn wereldpremière op de IAA in Frankfurt. Opel mikt met deze versie van de Combo op dat stuk van de markt waar ruimte en comfort gecombineerd met compacte buitenmaten, passieve en actieve veiligheid een belangrijke rol spelen.
De belangrijkste voorzieningen van de Combo, met zijn harmonieus monocab-ontwerp, zijn het DSA (Dynamic Safety-chassis), de twee schuifdeuren (optie), de ruime selectie aan infotainmentsystemen en een laadruimte tot 3.200 liter (VDA-test: 2.880 liter). Drie economische motoren zijn leverbaar: een 64 kW/87 pk sterke 1.6 benzinemotor en twee 1.7 direct ingespoten turbodiesels met respectievelijk vermogens van 48 kW/65 pk en 55 kW/75 pk. Aan het eind van dit jaar wordt de Combo (met 12 jaar garantie op doorroesten van binnenuit) leverbaar als bestelwagen. De Combo Tour komt met zijn vijf zitplaatsen zes maanden later op de markt.

Campo: Turbodiesel met directe injectie en Shift-on-the-Fly vierwielaandrijving
De Opel Campo pick-up heeft een nieuwe, krachtige en tegelijk economische 2.5-liter turbodiesel-motor met directe inspuiting en een enorme trekkracht (74 kW/100 pk) in het vooronder gekregen. Deze motor die de bestaande 2.5 DI en 3.1 TDS-motoren vervangt levert een maximum koppel van 226 Nm. De topsnelheid van de nieuwe Campo is vastgesteld op 140 km/u. De versie met vierwielaandrijving haalt 135 km/u). Vooral aan de nieuwe motorkap met een extra luchtinlaat is de nieuwe Campo herkenbaar. Van een geheel andere orde is het nieuwe 4x4-systeem. Net als de Fronteras laat de Campo 4x4 zich dankzij het Shift-on-the-Fly-systeem tot 100 km/u ongemerkt overschakelen van twee- naar vierwielaandrijving. Daarmee is de vernieuwde Campo nog praktischer geworden.