15-08-2001
KPMG: "Niet alle e-initiatieven zijn gedoemd te mislukken"
Internetbedrijven die hun organisatievorm baseren op de oude economie
en profiteren van de positieve effecten van IT en internet, hebben de
meeste kans succesvol te zijn. Uit onderzoek van KPMG Consulting
blijkt dat vooral ondernemingen die vanuit de bestaande omgeving
actief worden op het gebied van e-business de Click-and-Mortars,
Dot.corps en in mindere mate Spin outs - het meest succesvol zijn met
e-initiatieven. Bedrijven die alleen de criteria van de nieuwe
economie hanteren de Dot.coms lopen de meeste kans om te mislukken.
Uit het onderzoek blijkt dat e-initatieven die ondersteund worden door
een fysieke aanwezigheid (brick-and-mortar) in plaats van slechts een
virtuele aanwezigheid, het meest succesvol zijn. Deze organisaties
kunnen e-initiatieven gemakkelijker tot een succes maken, aangezien
zij in staat zijn om zowel aan de oude als de nieuwe economische
maatstaven te voldoen.
Volgens R. van der Valk van KPMG Consulting wordt het steeds
duidelijker dat de oude merken en de daarmee gepaard gaande oude
economie hun greep op de e-commerce markt aan het heroveren zijn. Van
der Valk: Het zijn de Kijkshop.nls en de Univé.nls van deze wereld
tegen de Boo.coms en Letsbuyit.coms. Dit komt enerzijds doordat de
oude merken zich voornamelijk richten op dezelfde markt als de
traditionele organisatie die zij door en door kennen, anderzijds
doordat zij consumentenvertrouwen genieten en door internet beter,
sneller en flexibeler in staat zijn in te spelen op de steeds
veranderende consumentenwensen.
Van der Valk constateert dat van de onderzochte bedrijven de
greenfields er ondanks hun optimisme over de markt er op zijn minst
twijfelachtig voor staan. Dit is geheel in samenspraak met de
geschetste criteria voor greenfields. De flexibiliteit en de
onafhankelijkheid van een greenfield wegen vaak niet op tegen de
gevestigde back-office van de Click-and-Mortars en de Dot.corps, om
maar niet te spreken van de onvoorspelbare marktontwikkelingen en de
hoge transactiekosten waar je als greenfield voornamelijk mee te
kampen hebt.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039