Unilever verkoopt Noord-Amerikaanse visactiviteiten aan Nippon Suisan (USA)
17 augustus 2001
Unilever heeft een overeenkomst gesloten voor de verkoop van haar
Noord-Amerikaanse visactiviteiten aan Nippon Suisan (USA), Inc.,
dochteronderneming van Nippon Suisan Kaisha Limited, voor een bedrag
van US$ 175 miljoen in contanten.
De transactie omvat de bedrijven Gorton's in de Verenigde Staten en
BlueWater Seafoods in Canada. De verkoop, die afhankelijk is van de
gebruikelijke voorwaarden en goedkeuringsprocedures, wordt naar
verwachting afgerond in de tweede helft van 2001.
Gorton's is het leidende detailhandelsmerk in diepvriesvis in de VS en BlueWater Seafoods is het op een na grootste merk in Canada. Daarnaast levert Gortons diepvriesvis aan de foodservice-industrie in de VS. De bedrijven behaalden in 2000 een gezamenlijke netto-omzet van US$ 250 miljoen en een brutowinst (EBITDA) van US$ 20 miljoen.
Het besluit om Gorton's en BlueWater te verkopen, maakt deel uit van
Unilevers strategie De Weg naar Groei, die zich richt op een aantal
leidende merken in geselecteerde kerncategorieën van Voedingsmiddelen
en Huishoudelijke en Persoonlijke Verzorging.
Patrick Cescau, directeur Voedingsmiddelen van Unilever: "De verkoop
van Gorton's en BlueWater is in lijn met onze concentratie op merken
die de kern van Unilever vormen, zoals Knorr, Lipton en Dove. Beide
bedrijven zijn zeer gezond, maar buiten de Noord-Amerikaanse markt
bestaat er voor de merken weinig uitzicht op groei, omdat we daar al
grote merken hebben in deze categorie."
De verkoop omvat Gortons hoofdkantoor in Gloucester, Massachusetts en
drie productievestigingen in Gloucester, Cleveland, Ohio en Montreal,
Canada. Bij de bedrijven werken momenteel ongeveer 750 mensen.