Geen boete voor inactieve gsm Postbank
22 augustus 2001
Mobiele telefoontjes van de Postbank kunnen tot 1 december 2001
geactiveerd worden. Dat zegt de Postbank in een reactie op de brief
die de Consumentenbond stuurde, naar aanleiding van klachten over het
activeren.
Als na 1 december de telefoon nog niet geactiveerd is, kunnen
consumenten hem kosteloos terugsturen. De boete van 300 gulden komt
daarmee te vervallen.
De Postbank heeft besloten tot deze verlenging van de termijn nadat de
Consumentenbond om opheldering vroeg over de actie. Er kwamen veel
klachten binnen van mensen die zo'n telefoon hadden, maar hem niet
konden activeren. In de voorwaarden van de actie stond dat de gsm
binnen acht weken geactiveerd moest worden, omdat anders 300 gulden in
rekening gebracht werd. Deze activering was bedacht om misbruik van de
telefoontjes te voorkomen. Wie na 1 december de niet geactiveerde
telefoon wil houden, moet wel 300 gulden betalen.
De Consumentenbond is blij met deze reactie van de Postbank, maar de andere klachten mogen niet vergeten worden. Zo geeft de aflevering van de telefoon bij veel mensen problemen, is de helpdesk onbereikbaar en worden mensen met vragen van het kastje naar de muur gestuurd. De Bond hoopt dat deze problemen op korte termijn ook opgelost worden.