Consumentenbond

Geen boete voor inactieve gsm Postbank
22 augustus 2001

Mobiele telefoontjes van de Postbank kunnen tot 1 december 2001 geactiveerd worden. Dat zegt de Postbank in een reactie op de brief die de Consumentenbond stuurde, naar aanleiding van klachten over het activeren.

Als na 1 december de telefoon nog niet geactiveerd is, kunnen consumenten hem kosteloos terugsturen. De boete van 300 gulden komt daarmee te vervallen.

De Postbank heeft besloten tot deze verlenging van de termijn nadat de Consumentenbond om opheldering vroeg over de actie. Er kwamen veel klachten binnen van mensen die zo'n telefoon hadden, maar hem niet konden activeren. In de voorwaarden van de actie stond dat de gsm binnen acht weken geactiveerd moest worden, omdat anders 300 gulden in rekening gebracht werd. Deze activering was bedacht om misbruik van de telefoontjes te voorkomen. Wie na 1 december de niet geactiveerde telefoon wil houden, moet wel 300 gulden betalen.

De Consumentenbond is blij met deze reactie van de Postbank, maar de andere klachten mogen niet vergeten worden. Zo geeft de aflevering van de telefoon bij veel mensen problemen, is de helpdesk onbereikbaar en worden mensen met vragen van het kastje naar de muur gestuurd. De Bond hoopt dat deze problemen op korte termijn ook opgelost worden.