Het kruispunt nieuwe stijl (22-8-01)
Oogcontact veiliger dan stoplicht
Weggebruikers zoeken contact met elkaar. Dat is de nieuwe
verkeerssituatie die momenteel in Drachten op verschillende (drukke)
kruispunten is of wordt gerealiseerd. Evenals op andere plaatsen waar
al zulke verkeerspleinen zijn, reageren de mensen aanvankelijk
onthutst. Wat is in vredesnaam de bedoeling, vraagt men zich af. Is
dit veilig? Waarom niet gewoon stoplichten, dan wéét je waar je aan
toe bent. Dat is immers wat we onze kinderen leren: 'Als het licht op
groen springt, kun je veilig oversteken.' Als dat waar was, zouden er
op met stoplichten beveiligde kruisingen nooit ongelukken gebeuren. De
statistieken laten een ander beeld zien: er gebeuren juist op deze
'veilige' kruisingen ongelukken met ernstig letsel als gevolg, en er
vallen zelfs doden.
Maar hoe moet het dan? Aan de ene kant vragen middenstanders en
winkelend publiek om een goede bereikbaarheid van het centrum. 'Laat
ons niet eindeloos bij stoplichten wachten,' is de boodschap. Bewoners
van rond het centrum gelegen woonwijken klagen over sluipverkeer dat
hun straat onveilig maakt. Hoe kun je aan de ene kant de
verkeersdoorstroming stimuleren en aan de andere kant zorgen voor
veiligheid?
De nieuwe aanpak luidt als volgt.
Stimuleer normaal sociaal contact tussen mensen. Zorg dat
weggebruikers niet blindelings vertrouwen op een stoplicht of een
zebrapad, maar laat ze oogcontact met elkaar zoeken. Het lijkt eng,
maar het werkt. Ook elders in de provincie zijn al zulke
verkeerspleinen-nieuwe-stijl, bijvoorbeeld de Brink in Oosterwolde.
Tot 1998 was dit een geasfalteerde kruising met voorsorteervakken,
voorrangsborden, enz. Ondanks al die verkeersmaatregelen gebeurden er
zeker driemaal per jaar ongelukken met ernstig persoonlijk letsel als
gevolg. Sinds drie jaar is het één vlakte van rode klinkers zonder
verdere verkeersaanduidingen. Er is sinds de herinrichting nog geen
letselongeluk gebeurd, terwijl er nog steeds elke dag 4500 auto's over
het plein rijden.
Maar al zijn de statistieken hoopvol, voor menigeen is het nu nog een
wat angstig avontuur om zo'n verkeersplein-nieuwe-stijl over te
steken. Voorlopig zal Drachten nog moeten wennen. Na de zomer, zodra
de scholen weer beginnen, komen er daarom nog enige publieksacties om
de weggebruikers te attenderen op de nieuwe situaties.
LIJST VAN KRUISPUNTEN-NIEUWE-STIJL:
De volgende kruispunten zijn of worden omgebouwd tot plein:
Raai/Zuiderdwarsvaart/Kaden (klaar)
Torenstraat/Drift/Kaden (klaar)
Torenstraat/Vogelzang (klaar)
Laweiplein (wordt opgenomen in een mooi vormgegeven plein)
Daarnaast zijn (of worden) nog drie kruisingen omgebouwd tot rotondes
waar fietsers voorrang hebben:
Berglaan/Drift (in uitvoering)
Dwarsvaart/Splitting/Berglaan (werkzaamheden zijn gestart, over
ongeveer vijf weken klaar)
Eikesingel/Burg. Wuiteweg (klaar)