22-08-2001
Bij beheersing en aanpak van werkdruk scoort het mkb heel goed
Bij de beheersing en aanpak van werkdruk scoort het midden- en
kleinbedrijf heel goed. Werknemers geven aan voldoende mogelijkheden
te hebben om werkplanning en werkproblemen te bespreken met hun
leidinggevende. Ondernemers verklaren voldoende aandacht te besteden
aan de planning van het werk. De uitspraak van werknemers dat de
werkverhoudingen tussen werknemers onderling en tussen werknemer en
leidinggevende over het algemeen goed zijn, geeft aanleiding te
veronderstellen dat de werkdruk beheersbaar is en in het geval van
problemen er in goed onderling overleg afspraken kunnen worden
gemaakt.
Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van werkdruk in het midden-en
kleinbedrijf voerde het marktonderzoekinstituut NIPO voor
MKB-Nederland een enquête uit onder werknemers in het midden-en
kleinbedrijf. Deze enquête is exclusief de sector zorg. De resultaten
van deze NIPO-enquête staan lijnrecht tegenover het door
FNV-Bondgenoten in 1999 uitgevoerde onderzoek, dat sprak over
psychoterreur en hooliganisme. De gestelde vragen hebben met name
betrekking gehad op de kwaliteit van de onderlinge relaties tussen
enerzijds werknemers en anderzijds tussen werknemers en
leidinggevende.
Geen zelfgenoegzaamheid
Uit de enquête blijkt dat in het midden- en kleinbedrijf veel goed
gaat. Dit leidt niet tot zelfgenoegzaamheid, maar tot een situatie
waarbij een zwaar accent blijft liggen op preventie van
werkdrukproblemen. Met een vroegtijdige signalering door de werknemer
en het kenbaar maken ervan aan de werkgever en het mede daardoor
tijdig nemen van maatregelen, kunnen problemen in het functioneren van
werknemers zoveel mogelijk worden voorkomen. Ziekteverzuim of in
ernstiger gevallen een gang naar arbeidsongeschiktheid kan worden
tegengegaan.
Belangrijk in de preventie van werkstress is dat werknemers over
voldoende vakbekwaamheid en mogelijkheden beschikken om het werk
binnen de gestelde normen te kunnen voldoen. Uit de enquête blijkt dat
werknemers in grote meerderheid gebruik kunnen maken van trainingen en
cursussen om aan de gestelde eisen te kunnen voldoen.
Werkdrukproblemen
Werkgevers kunnen in hun bedrijf veel doen om werkdrukproblemen te
voorkomen. De effectiviteit ervan is het grootst als ook werknemers
actief participeren en zelf verantwoordelijkheid nemen. Daarbij gaat
het er o.a. om dat werknemers privé goede afspraken maken over
zorgtaken, maar ook met hun leidinggevende tot goede afspraken komen
over de combinatie van werk- en zorgtaken. Problemen die aangeduid
worden als werkdrukproblemen, maar hun oorzaak vinden in een
onevenwichtige balans tussen werk en privé kunnen daarmee worden
voorkomen.
Ook branche-organisaties vervullen een functie in de aanpak van
werkdruk. Zij kunnen individuele ondernemers ondersteunen, maar ook
nemen steeds meer branche-organisaties deel aan arboconvenanten.
Waar werkdrukproblemen zodanig ingewikkeld zijn, dat oplossingen niet
binnen handbereik liggen, kan een gestructureerd plan van aanpak
uitkomst bieden.
Werkdruk komt in alle sectoren van het bedrijfsleven voor. Het
midden-en kleinbedrijf vormt daarop geen uitzondering. Veel zaken
worden in het mkb onderling en informeel geregeld zonder dat daar wet-
en regelgeving aan ten grondslag moet liggen. Commissies zullen daarom
zelden worden ingesteld. Overigens is het resultaat dat telt.
Tenslotte leidt de NIPO-enquête tot de conclusie dat wet- en regelgeving moet worden afgewezen en het primaat ogen van het midden- en kleinbedrijf.moet worden gegeven aan het zelfregulerende verm
Informatie: mr. W.M.J.M. van Mierlo