Afzender: bzo@xs4all.nl

Contactpersoon: WH Alzerda Winkel

Onderzoek tankstations: snelle aanpassing LPG wetgeving

Datum: 22 augustus 2001

PERSBERICHT

Woensdag 22 augustus 2001

ONDERZOEK NAAR PROBLEMATISCHE TANKSTATIONS:
Noodzaak tot snelle aanpassing van LPG-wetgeving

Uit een onderzoek dat door zes Groningse studenten is uitgevoerd, in nauwe samenwerking met het adviesbureau BZO Tankstations uit Den Haag, blijkt dat het ministerie van VROM op korte termijn zou moeten overgaan tot een drastische verscherping van de wetgeving ter zake LPG bij tankstations.

Het uitgevoerde onderzoek richtte zich op de problemen op gemeentelijk niveau rond de ruimtelijke inpasbaarheid van tankstations. Aanleiding tot dit onderzoek waren berichten in de media dat maar weinig gemeenten actieve medewerking verlenen aan de toetreding van nieuwe partijen tot de locale benzinemarkt. Gemeenten zouden nieuwe vestigingsplaatsen voornamelijk aanwenden voor verplaatsing van problematische tankstations. Het onderzoek is uitgevoerd onder 30 grote gemeenten en had betrekking op 740 tankstations (circa 20% van alle tankstations in Nederland).

Uit het onderzoek komt naar voren dat 12% van de binnenstedelijke tankstations door de onderzochte gemeenten als een probleemgeval wordt ervaren. In meer dan de helft van deze gevallen belemmert een tankstation een in voorbereiding zijnd herstructureringsproject. De aanwezigheid van LPG is samen met het negatieve imago van tankstations, daarbij de belangrijkste oorzaak. Door het ontbreken van een (lange termijn) visie moeten de meeste onderzochte gemeenten hiervoor op ad hoc basis een oplossing vinden en ontbreekt een goede bestuurlijke prioriteitstelling. Doorgaans wordt dan gekozen verplaatsing van het betreffende tankstation. Nieuwe marktpartijen die voor meer prijsconcurrentie zouden moeten gaan zorgen komen daardoor niet aan bod.

Bovenop de door de gemeenten als problematisch ervaren tankstations blijkt bij ten minste 8% van de LPG-tankstations sprake van een situatie met onacceptabele veiligheidsrisico's voor de omgeving. Het gaat daarbij met name om 'oude' LPG-installaties waarvoor bij het kracht worden van de LPG-wetgeving medio jaren '80, veel soepeler veiligheidsnormen zijn geaccepteerd. Op basis daarvan mogen zelfs de meest risicovolle onderdelen van een LPG-installatie dichtbij huizen en andere gevoelige objecten staan. Naar het oordeel van het kabinet hoeft deze situatie pas in 2010, middels aanpassing van de LPG-wetgeving, volledig te worden beëindigd. De recente explosie in Eindhoven van een tankwagen met lachgas van HoekLoos toont echter het grote belang van ruime afstandsnomen aan. De dichtstbij gelegen huizen stonden daar zevenmaal zover van de ontplofte tankwagen als is toegestaan voor 'oude' LPG-installaties.

Uit het onderzoek bleek verder dat door verschillende gemeenten in strijd met de wettelijke afstandsnormen vergunningen zijn veleend voor nieuwbouwprojecten in de directe omgeving van LPG-stations. Dit kon gebeuren door de gesegmenteerde opbouw van het gemeentelijk apparaat en onvoldoende interne coördinatie. De onderzoeken naar aanleiding van de Vuurwerkramp en de cafébrand in Volendam duidde op vergelijkbare manco's in het ambtelijk apparaat.

Op basis van het uitgevoerde onderzoek wordt een versnelling van de wijziging van de LPG-wetgeving aanbevolen. De termijn tot 2010 die het kabinet zichzelf heeft gesteld is daarvoor veel te lang en past niet bij het speerpuntbeleid van het kabinet ter zake de externe veiligheid van risicovolle bedrijven. Indien een dergelijke versnelling niet haalbaar zou zijn, wordt aanbevolen een financiële compensatieregeling te creëren voor gemeenten die in overleg met de betrokken marktpartijen risicovolle LPG-installaties saneren. In het kader van 'maatschappelijk verantwoord ondernemen' zouden deze marktpartijen overigens ook zelf moeten nagaan in hoeverre zij de risico's verbonden aan dergelijke situatie nog langer acceptabel achten.

Deze aanbevelingen moeten leiden tot een forse sanering van de LPG-installaties in het stedelijk gebied en een aanzienlijke verbetering van de veiligheidssituatie rondom benzinestations. Belangrijk neveneffect van een snelle opheffing van dergelijke knelpuntstations zal zijn dat er voor gemeenten meer ruimte ontstaat om nieuwe eventuele locaties toe te kennen aan marktpartijen die voor meer prijsconcurrentie kunnen zorgen.

Voor nadere informatie of een exemplaar het rapport 'Onderzoek Locatieproblematiek Tankstations' kunt u zich wenden tot:

BZO Tankstations
W.H. Alzerda Winkel

T.: 070 - 355.50.50
E.: bzo@xs4all.nl

BZO Tankstations

C de Wittlaan 93

2582 AE

Den Haag

Telefoon: 070 3555059