365.000 Belgen boekten vakantie via internet
GENT - 27 augustus 2001
De voorbije maanden hebben 365.000 Belgische internetgebruikers reservaties voor hun vakantie gemaakt via het internet. Dat blijkt uit een onderzoek dat het leidinggevende adviesbureau InSites Consulting organiseerde bij duizend internetgebruikers (representatief voor de Belgische internetpopulatie) die gedurende de voorbije zes maanden minstens één keer op reis gingen. Vooral het maken van hotelreservaties was erg populair. Een op vijf internetgebruikers die al iets via het net aankochten, boekten immers hun hotel op het web. Reisgerelateerde boekingen zijn inmiddels goed voor ruim een derde van de totale Belgische e-commerce markt. In de nabije toekomst zal het belang van internet voor de toeristische sector volgens InSites Consulting nog verder toenemen. Van de personen die ooit al eens online een reis reserveerden, plant 9 op 10 om dat opnieuw te doen. Bovendien stelt slechts één op drie van de surfers die nog nooit boekten via het net dit ook niet te zullen proberen in de nabije toekomst. De meeste internetgebruikers blijken volgens de studie uiterst tevreden over hun reservaties op het net. Slechts 2% van alle online boekers in het onderzoek was minder positief.
Surfers het minst tevreden over sites van touroperators
Internetgebruikers zoeken voornamelijk reisinformatie op de webstekken van
touroperatoren en vliegtuigmaatschappijen. Verder zijn www.travelprice.be, www.travelstreet.be, www.michelin.com
populaire sites bij het Belgische internetpubliek.
De Belgische internaut is heel tevreden over de kwaliteit van reisinformatie
die te vinden is op het net. Maar hoewel internetgebruikers vaak naar de
site van een touroperator surfen, is men over het algemeen toch niet heel
erg tevreden met de kwaliteit van deze sites. "Het spreekt voor zich dat een
touroperator die zijn site heel aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk maakt,
veel frequenter bezocht zal worden door internetgebruikers," zegt Steven Van
Belleghem, consultant bij InSites. "De site bezoeker zou op een site van een
touroperator een beetje in vakantiestemming moeten kunnen komen en zin
krijgen om die ene fantastische droomreis te maken. Het internet biedt
voldoende mogelijkheden om op een interactieve manier iemand onder te
dompelen in een paradijselijke bestemming. Vandaag de dag blijken te veel
sites nog niet meer dan een zeer beperkte catalogusverstrekker te zijn
zonder echte meerwaarde voor de bezoekers."
Wanneer surfers informatie omtrent hun vakantie willen opzoeken, gebruiken
ze over het algemeen een zoekrobot of ze ontdekken men de site via tips van
vrienden. Ook reclame in traditionele media (zoals kranten en televisie)
blijft een goede manier om surfers naar de site te lokken.
Eén op vijf surfers bepaalt vakantiebestemming via het internet
Uit het onderzoek van InSites Consulting blijkt verder dat één op vijf
surfers de knoop omtrent de vakantiebestemming doorhakt via het internet.
"Het internet snelt meer en meer de klassieke folders voorbij bij het
selecteren van de reisbestemming," stelt Steven Van Belleghem. Hoe
interactiever bedrijven hun sites uitbouwen, hoe aantrekkelijker het voor de
surfer wordt om op het net informatie over reizen te zoeken. InSites stelt
dat wie vandaag in de reissector investeert in de aantrekkelijkheid en
interactiviteit van de website een voorsprong neemt op de concurrenten. Na
het boeken gaan twee op drie internetgebruikers vrijwel altijd verder op het
net op zoek naar meer gedetailleerde informatie omtrent hun reisbestemming.
Gebrek aan menselijk contact grootste hinderpaal bij online boeken van reizen
De belangrijkste drempel die internetgebruikers zonder online
reservatie-ervaring aangeven, is volgens de studie van InSites Consulting
het gemis aan menselijk contact. Heel wat surfers krijgen toch nog graag
persoonlijk advies van hun reisagentschap. Verder hebben nog steeds een
groot aantal surfers geen vertrouwen in online handel op zich. Surfers die
de voorbije maanden wel een reis geboekt hebben op het net geven als
belangrijkste reden het gebruiksgemak aan. Bij het boeken van een reis via
het net voelen ze zich bijvoorbeeld niet gebonden aan de openingsuren van
hun reisagent. Verder vinden ze het belangrijk dat verschillende
informatiebronnen makkelijk en snel vergelijkbaar zijn. Het is volgens
InSites echter niet zo dat mensen die reizen bestellen via het internet
ontevreden waren over hun reisagent.
Offline en online media gaan hand in hand
Internetgebruikers gebruiken zowel de traditionele als nieuwe media om meer
informatie te vinden omtrent hun reisbestemming. Hoewel het opvalt dat
surfers net iets meer een beroep doen op internet om reisinformatie op te
zoeken. Ze gaan via de klassieke media en het internet vooral op zoek naar
informatie met betrekking tot hun verblijfsfaciliteiten en mogelijke
uitstappen in de buurt van de vakantiebestemming. Plaatselijke
weersverwachtingen bekijken internauten dan weer volgens het InSites
onderzoek vooral via het net. Slechts één op drie surfers zoekt het
weerbericht van de vakantiebestemming op via de krant of tv, terwijl twee op
drie internauten beweert het internet hiervoor te gebruiken. Slechts 6% van
de internetgebruikers die in de voorbije zes maanden minstens één reis
maakten, stelde helemaal geen informatie te zoeken omtrent reizen via het
internet. "Het internet heeft dus duidelijk heel wat te bieden aan mensen
met reisplannen. Ze kunnen terugvallen op een quasi eindeloze bron van
informatie die hen op een vrij efficiënte manier alles geeft wat ze nodig
hebben om goed voorbereid op vakantie te gaan," besluit Steven Van
Bellegehem, consultant bij InSites Consulting.
Meer informatie over het deze studie van InSites Consulting is te vinden op
de site www.insites-consulting.com of
telefonisch T. +32 (0)9 269 16 07
InSites-Consulting is het leidinggevend advies- en onderzoekkantoor op het
vlak van internet en webmarketing. Het InSites onderzoek, dat volledig
gefocust is op de Internet economie, helpt klanten bij het management- en
marketingproces van hun webaanwezigheid. Naast performantie metingen van web
sites en bannercampagnes zorgt InSites-Consulting voor online inzichten
gebaseerd op degelijk onderzoek. InSites brengt regelmatig studies rond o.a.
toerisme, winkelen, merken, senioren en jongeren op het net uit.
InSites-Consulting is mede-stichter van het Internet Advertising Bureau
(I.A.B.) en heeft een sturende rol binnen de commissie research van die
organisatie. InSites E-research en consulting werd in mei 1997 opgericht
door 2 marketing profs van de Universiteit Gent en 2 senior researchers van
Vlerick Leuven Gent Management School als 1 van de allereerste Europese
online onderzoeksbureaus. Meer informatie over InSites-Consulting is online
te vinden op www.insites-consulting.com
.
Steven Van Belleghem - International Market Analysis Manager
InSites E-research & Consulting
Coupure Links 59 - 9000 Gent Belgium
tel: +32 (0)9 269 16 07 - fax: +32 (0)9 269 16 00
mobile: +32 (0)497 473 444
e-mail: Steven.VanBelleghem@insites.be
http://www.InSites.be
--
Out NOW : Belgian Internet Mapping V
the latest figures & trends of the Belgian online population
http://www.InSites.be/reports
Real answers to virtual questions -- InSites E-research & consulting
Contact:
Steven Van Belleghem
International Market Analysis Manager InSites Consulting
Tel.: +32 9 269 16 07
Fax: +32 9 269 16 00
e-mail: Steven.VanBelleghem@insites-consulting.com
www.insites-consulting.com