smart presenteert gecombineerde diesel- en elektromotor tijdens IAA
(31 augustus 2001)
Tijdens de 59e Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) in Frankfurt
(13 tot en met 23 september) presenteert smart een alternatieve
krachtbron onder de naam 'smart hyper'. Door de combinatie van een
diesel- en elektromotor worden brandstof-verbruik en emissiewaarden,
in vergelijking met een conventionele aandrijving, duidelijk
verminderd. De naam 'hyper' staat overigens voor hybrid en
performance.
Volgens de nieuwe Europese Rijcyclus (NEFZ) levert de hyper motor ten
opzichte van de zuinige smart cdi-motor een daling in het verbruik op
van ongeveer 13 procent. Hiermee komt de hybride krachtbron tot onder
de limiet van drie liter diesel per 100 km, wat overeenkomt met een
kooldioxide-uitstoot van minder dan 80 gram per km.
Het in de smart gerealiseerde hybride systeem maakt het mogelijk om
met een niet draaiende verbrandingsmotor toch te kunnen wegrijden
(automatische start/stop functie). Om emissie en brandstofverbruik te
beperken, slaat de verbrandingsmotor namelijk vanzelf af bij
stilstand. De elektrische aandrijving overbrugt bij het wegrijden
vervolgens de tijd die nodig is om de verbrandingsmotor te starten en
het koppel op te bouwen.
Bovendien compenseert deze elektrische aandrijving het verlies aan
trekkracht tijdens het schakelen. Bij lage snelheden kan het
elektrische systeem de aandrijving van het voertuig geheel overnemen.
Ook de rijprestaties profiteren van de elektrische energie die boven
op de motorkracht de aandrijving verzorgt, ondanks de gewichtstoename
van 85 kg. De acceleratie van 0 tot 100 km/h verloopt in 17,8
seconden, dat is twee seconden sneller dan de standaard dieselmotor
van smart.
De nieuwe krachtbron werd ontwikkeld door de afdeling onderzoek en
ontwikkeling van Daimlerchrysler AG, in samenwerking; met de Britse
firma Zytek. Voorlopig fungeert de smart hyper als concept; over
mogelijke serieproductie is nog niet beslist.