Koninklijke Ahold

Ahold neemt Bruno's Supermarkets over in de Verenigde Staten

Achtergrondinformatie

Zaandam, 4 september 2001 - Ahold maakte vandaag bekend een overeenkomst te zijn aangegaan voor de overname van alle aandelen in de Amerikaanse supermarktketen Bruno's Supermarkets, Inc. Bruno's Supermarkets is een vooraanstaande Amerikaanse foodretailer in de zuidoostelijke staten Alabama, Florida, Mississippi en Georgia met 184 winkels, waarvan 171 supermarkten. Ahold zal ook de onderneming Bruno's Inc. overnemen, eigenaar van 7 onroerend goed projecten geleased aan Bruno's Supermarkets. De netto-omzet van Bruno's Supermarkets bedroeg in het boekjaar 2000 USD 1,65 miljard. Gezamenlijk behaalden Bruno's Supermarkets, Inc. en Bruno's Inc. in het boekjaar 2000 een EBITDA van USD 60 miljoen.

Perfecte aansluiting op Ahold's activiteiten in VS Bruno's Supermarkets is een gerenommeerde regionale supermarktonderneming, die perfect aansluit bij Ahold´s bestaande retail-activiteiten in de Verenigde Staten. Door de overname voegt Ahold supermarkten toe in nieuwe gebieden en is de onderneming nog beter in staat te voorzien in de wensen van de consument in het zuiden van de VS, met name Alabama, Mississippi en noordelijk Florida. Ahold raamt de synergieën die naar verwachting zullen voortkomen uit de transactie op circa USD 35 miljoen in het eerste volledige jaar na afronding van de overname, oplopend tot circa USD 50 miljoen in het derde jaar. De onderneming heeft uitstekende groeimogelijkheden in het zuid-oosten van de Verenigde Staten. Bruno's is gevestigd in Birmingham, Alabama. De onderneming biedt werk aan circa 14.000 medewerkers.

Bruno's wordt Ahold's zesde Amerikaanse supermarktketen Bruno's, opgericht in 1932, heeft drie belangrijke winkelformules: supermarkten, gerenommeerde Superstores en buurtwinkels. De 120 supermarkten werken onder de namen Food World en Food Max en staan bekend om hun concurrerende prijzen. Bruno's Supermarkets (30 winkels) is de meer traditionele Superstore-formule met uitstekende service en kwaliteit. De 18 buurtwinkels werken onder de naam Food Fair. Door veel aandacht te geven aan het versassortiment in de drie formules onderscheidt Bruno's zich duidelijk van de plaatselijke concurrentie. De onderneming beschikt over één distributiecentrum, 2 benzinestations en 13 slijterijen.

Bruno's is na afronding van de overname, waarvoor goedkeuring nodig is van de Amerikaanse mededingingsautoriteit, de zesde Amerikaanse supermarktonderneming, die zich bij de Ahold-familie voegt. Afronding van de overname wordt verwacht omstreeks het eerste kwartaal van 2002. Samen met de supermarkten van Stop & Shop, Giant-Landover, Giant-Carlisle, Tops en BI-LO komt het aantal winkels van Ahold langs de Amerikaanse oostkust met de komst van Bruno's op een totaal van bijna 1.600. Ahold ontplooit in de Verenigde Staten tevens aanzienlijke activiteiten in de foodservice-sector.

Commentaar van Bill Grize, President van Ahold USA Retail 'We zijn zeer verheugd Bruno's als zesde werkmaatschappij te mogen begroeten,' zei Bill Grize, lid van de Raad van Bestuur van Ahold en President en CEO van Ahold USA. 'We hebben de ontwikkeling van de onderneming de afgelopen jaren met belangstelling gevolgd en zijn onder de indruk van de wijze waarop Bruno´s zich heeft bewezen als een sterke, regionale onderneming. De uitbreiding van ons werkgebied en de mogelijkheid nieuwe klanten van dienst te zijn is hoogst aantrekkelijk. Door deze acquisitie verwachten we nieuwe synergieën te kunnen genereren en met de toegevoegde kennis en ervaring van Ahold zullen de klanten van Bruno's belangrijke voordelen ervaren. We zien uitstekende mogelijkheden voor groei op het moment dat de integratie van de onderneming in de Ahold-familie is voltooid. Bruno's is een zeer welkome aanvulling op onze onderneming.'

Commentaar van James Demme, President & CEO van Bruno's 'We zijn verheugd dat we onze krachten kunnen bundelen met Ahold,' verklaarde James Demme, President en CEO van Bruno's. 'Dit maakt ons sterker en biedt nieuwe mogelijkheden voor groei en verbetering van de bestaande activiteiten. We zien in de zuidelijke staten verschillende mogelijkheden om ons winkelnetwerk te verbeteren en verder uit te bouwen.'

Ahold in de Verenigde Staten Ahold is sinds 1977 actief in de Verenigde Staten. Met vijf supermarktondernemingen - Stop & Shop, Giant-Landover, Giant-Carlisle, Tops en BI-LO - heeft Ahold 1.400 winkels waarvan 1.050 supermarkten. De winkelketens zijn gelegen langs de oostkust van de Verenigde Staten. In overeenstemming met zijn multi-channel strategie nam Ahold vorig jaar U.S. Foodservice over, de op één na grootste foodservice-onderneming in Amerika. Daarna volgde de overname van PYA/Monarch, een voormalige zusteronderneming van U.S. Foodservice. De totale omzet van Ahold's foodretail- en foodservice-activiteiten in de VS in 2000 bedroeg USD 27,8 miljard.

Ahold Wereldwijd heeft Ahold circa 8.600 supermarkten, hypermarkten en andere winkelformules in de Verenigde Staten, Europa, Latijns-Amerika en Azië met een totaalomzet van ongeveer Euro 65 miljard. De onderneming ontplooit aanzienlijke activiteiten in de foodservice sector. Aan de ontwikkeling van een groot aantal andere vormen van dienstverlening, waaronder financiële diensten en thuisbezorging op basis van internetwinkelen, wordt intensief gewerkt. Ahold heeft momenteel wereldwijd circa 420.000 medewerkers in dienst. Ahold's website is www.ahold.com.

Ahold Corporate Communicatie: 075 659 5720 en 0 75 659 5665 Mobiel: Hans Gobes 0655 822 298, Jan Hol 0622 933 137


Bepaalde uitspraken in dit persbericht, inclusief verwachtingen ten aanzien van Ahold's toekomst, zijn 'forward looking statements' in de zin van het Amerikaanse effectenrecht en worden geacht te vallen onder de zogenaamde 'safe harbors'. De uiteindelijke resultaten van de onderneming kunnen aanmerkelijk verschillen ten opzichte van de 'forward looking statements' aangezien deze onderhevig zijn aan risico's, onzekerheden en andere factoren waarop de onderneming geen invloed heeft. Deze factoren betreffen onder meer de algemene economische omstandigheden en wijzigingen in rentestanden in de landen waar Ahold actief is, toename van concurrentie in de markten waar Ahold opereert, wijzigingen in marketing methoden van concurrenten en moeilijkheden die Ahold tegen kan komen bij de integratie van overgenomen ondernemingen. Schommelingen in wisselkoersen tussen de Euro en andere valuta waarin de activa, schulden en bedrijfsresultaten van Ahold worden aangeduid, met name de Amerikaanse dollar, kunnen ook de 'forward looking statements' beïnvloeden, evenals andere factoren aangehaald in Ahold's publieke mededelingen. Veel van deze factoren zijn voor Ahold niet beheersbaar en evenmin voorspelbaar.

/833295/94189.pdf

Koninklijke Ahold N.V. Albert Heijnweg 1 Postbus 3050 1500 HB Zaandam Tel.: +31 (0)75 659 5720 Fax: +31 (0)75 659 8302 http://www.ahold.nl