Ingezonden persbericht

Stichting Nijmeegse Orgelkring

PERSBERICHT

De reizende musicus

Nijmegen, 20 augustus 2001

Op 4 september geeft de Duitse organist Berhard Haas een orgelconcert in de Sint Stevenskerk. Haas speelt orgelmuziek uit de hoogtijdagen van de vaak zeer bloeiende Duitse orgelcultuur. Het concert begint om 20.30 uur. Tot en met 11 september zijn in de Stevenskerk iedere dinsdagavond orgelconcerten te beluisteren. De entree bedraagt f 10,- en f 7,50 met korting; vijf concerten naar keuze kosten f40,-, respectievelijk 30,-.

Dat reizen in de wereld van de muziek van alle tijden is, illustreert Haas met zijn opening, de Fantasia ut re mi fa sol la van de Nederlandse componist J. P Sweelinck. In de zestiende eeuw bestonden er namelijk nauwe betrekkingen tussen Nederlandse en Duitse componisten. Noord Duitse componisten zoals Samuel Scheidt reisden naar Nederland om in de leer te gaan bij Sweelinck. Sweelinck staat in Duitsland wel bekend als De Organistenmaker.
Soms maakten musici verdere reizen om bij elkaar in de leer te gaan. De Zuid Duitser Froberger trok op jonge leeftijd naar Italië om daar bij de virtuoze componist Frescobaldi te studeren. De levendigheid van Frobergers composities wijzen op Frescobaldi's invloed. Haas speelt een Fantasia sopra sol la re.

Ook Bach verbleef in Duitsland op verschillende plaatsen. Hamburg, Weimar, Lübeck, Leipzig, zijn een greep uit verblijfplaatsen waar verschillende musici of muziekculturen zijn componistenloopbaan beïnvloeden. Over zijn verblijf in Weimar wordt wel gezegd dat Bach zich er ontwikkelde tot de grootste organist van zijn tijd, of misschien wel de grootste organist van alle tijden. In Weimar legde Bach ook de basis van de Leipziger Choräle. Hij schreef de koraalbewerkingen uit deze bundel in Weimar, maar perfectioneerde en bundelde ze later in Leipzig. Haas speelt twee koraalvoorspelen van deze serie zeer verscheidene koraalbewerkingen.

Niet alleen reisden musici bij leven naar de bewonderde musicus om bij de persoon te studeren. Componisten reisden ook door de tijd op zoek naar inspiratiebronnen. Na een periode dat orgelmuziek in zijn algemeenheid en dus ook de muziek van Bach in de vergetelheid raakte, werd het gedachtegoed van Bach ruim een eeuw na diens dood weer uit de lappenmand gehaald door Felix Mendelssohn. Deze bekendste promotor van Bach gaf wel een eigen wending aan Bach's polyfone principes: Mendelssohn verbond ze aan zijn negentiende-eeuwse romantische belevingswereld. Haas speelt de Sonate f-moll opus 65, deel I. De serie orgelsonates behoren tot de beste orgelcomposities uit de eerste helft van de negentiende eeuw en behoren tot een geheel nieuwe vorm, de koraalsonate. Deel I omspeelt de koraalmelodie Was mein Gott will gescheh allzeit. Een symfonisch allegro, een mild adagio, peinzend andante en virtuoze finale getuigen van Mendelssohn's genie. .

Bernhard Haas studeerde Orgel, piano en compositie in Keulen en Freiburg. Sinds 1994 is hij hoofdvakdocent orgel aan het conservatorium in Stuttgart. De musicus is internationaal bekend van concoursen, concerten, radio en cd-opnamen.



******
Noot voor de pers
Voor meer informatie kunt u terecht bij Jenneke van de Streek, tel. 070-3305507 / 024-3788696.