Gemeente Alkmaar


Alkmaar, 5 september 2001

Reisdocumenten tijdelijk niet meer verkrijgbaar bij Dienstencentrum

Vanaf 1 oktober 2001 verandert landelijk de aanvraagprocedure voor reisdocumenten. Paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten worden vanaf die datum op een centraal punt in Nederland vervaardigd. Dit heeft organisatorische consequenties voor de gemeente Alkmaar. Daardoor is het tijdelijk niet meer mogelijk om bij het Dienstencentrum De Mare een nieuw reisdocument aan te vragen en op te halen. Dit kan dan nog uitsluitend bij het Stadskantoor.

In het Dienstencentrum De Mare, een gemeentelijk bijkantoor aan de Laan van Straatsburg, is het organisatorisch niet mogelijk om volgens de nieuwe aanvraagprocedure te werk te gaan. Burgemeester en wethouders hebben daarom besloten de aanvraag en het ophalen van nieuwe paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten tijdelijk uitsluitend in het Stadskantoor te laten verlopen. Wanneer deze dienstverlening weer mogelijk is in het Dienstencentrum De Mare is momenteel nog niet bekend. Nader bericht hierover volgt dan ook.

Het Dienstencentrum De Mare blijft ook na 1 oktober normaal geopend voor het aanvragen van rijbewijzen en uittreksels uit het Gemeentelijk Basis Register.

Tot 1 oktober geldt bij de aanvraag van een nieuw reisdocument de klaar-terwijl-u-wacht-service. Na die datum neemt het vervaardigen van paspoort en Nederlandse identiteitskaart één week in beslag. Dit is het gevolg van een andere werkwijze, die op 1 oktober landelijk van kracht wordt. Vanaf die datum worden reisdocumenten niet meer door iedere gemeente afzonderlijk vervaardigd, maar op een centrale plek in Nederland. Dit om fraude te voorkomen.

Overigens wordt de eerste twee weken van oktober landelijk een zogenaamde windstilte gehanteerd. Dit houdt in dat in de eerste week van oktober een aanvraagprocedure van twee weken geldt.