Provincie Flevoland

Landelijke primeur bij wegwerkzaamheden aan Gooiseweg

De afdeling Wegen en Verkeer van de provincie Flevoland komt met een landelijke primeur. Het onderhoud aan de Gooiseweg dat deze week is gestart, wordt uitgevoerd volgens de principes van milieuvriendelijk bouwen. De werkzaamheden vinden plaats op het deel van de Gooiseweg tussen de Nijkerkerweg en de Spiekweg. Tot 31 oktober van dit jaar wordt het verkeer ter plaatse omgeleid via de Spiekweg en de Nijkerkerweg.

Het onderhoud aan de Gooiseweg is noodzakelijk omdat de spoorvorming in het wegdek vooral bij nat weer kan leiden tot gevaarlijke situaties. Om aan de spoorvorming een einde te maken wordt de huidige asfaltconstructie volledig vernieuwd en verstevigd. De provincie Flevoland hecht veel waarde aan verkeersveiligheid en daarom worden de onderhoudswerkzaamheden aangegrepen om dit weggedeelte in te richten volgens de uitgangspunten van het landelijk project Duurzaam Veilig. Dat betekent onder meer dat de rijstroken worden versmald en dat op het midden van de weg twee door-getrokken strepen worden aangebracht. Daarmee geldt straks op het gehele traject een inhaalverbod. Verder worden aan beide zijkanten van het wegdek sleuven in het asfalt gefreesd. Deze sleuven geven aan automobilisten een waarschuwend geluid als ze eroverheen rijden en in de berm dreigen te raken. Bovendien wordt aan één zijde de berm verstevigd, waardoor bestuurders meer tijd krijgen om bij te sturen als ze toch in de berm terecht komen. Tot slot worden in de kantstroken van het wegdek reflectoren aangebracht. Deze reflectoren zorgen bij duisternis voor een beter zicht op de weg dan de huidige bermplanken.

Bijzonder aan het onderhoudsproject voor de Gooiseweg is, dat ook het milieu speciale aandacht krijgt. In het kader van het landelijk project Duurzaam Bouwen is het wegtracé bekeken op milieubelasting, energieverbruik en inpassing in het landschap. Het resultaat van deze studie is, dat als deklaag een asfaltmengsel wordt toegepast waarvan de geluidsbelasting op de omgeving een stuk minder is dan bij de normaal toegepaste asfaltmengsels. Daarnaast wordt via speciale drainage in de wegbermen het regenwater dat van het wegdek stroomt, opgevangen in bezinkbakken. Op die manier wordt voorkomen dat de sloten worden verontreinigd door het vuile weg-water. Ook wordt op de kruising met de Nijkerkerweg een aantal lichtmasten vervangen door verlichting in het wegdek. Dit levert energiebesparing op zonder dat de verkeersveiligheid in het geding komt. Tot slot worden nabij de tochten voorzieningen aangelegd, waarmee dieren de Gooiseweg en de tochten makkelijker en veiliger kunnen passeren en krijgt de ontwikkeling van de flora in de bermen speciale aandacht.

Het is in Nederland voor het eerst dat een dergelijk onderhoudsproject wordt gecombineerd met de uitgangspunten van Duurzaam Bouwen. Het blijkt mogelijk om bij het onderhoud aan een weggedeelte voor relatief weinig meer-kosten positieve resultaten te boeken op het gebied van milieu, energie-besparing en ontwikkeling van flora en fauna. Dit is aanleiding om later dit jaar de resultaten van het project te presenteren aan bestuurders, beleidsmedewerkers en mensen die vaktechnisch bij wegonderhoud betrokken zijn.

datum 05-09-01 Nummer 2001-088