AutoRai

6-9-2001

Twee nieuwe concept cars: 206 SW en 307 SW

Tijdens de tweejaarlijkse toonaangevende Internationale Auto Ausstellung (IAA) in Frankfurt toont Peugeot het complete modellengamma, dat na de recente introductie van achtereenvolgens 206, 607 en 307 in het teken staat van vernieuwing.

Peugeot legt de nadruk op de nieuwe sociaal-culturele tendens van halverwege de jaren 90 en die de omstandigheden in de automobielwereld sterk veranderd hebben. Peugeot speelt in op de nieuwe wensen van de consument.

Daarom presenteert Peugeot op de IAA twee concept cars die een aankondiging zijn van toekomstige evolutie van de 206 en 307-modellenreeks: de 206 SW en de 307 SW. De 206 SW als praktische en dynamische auto, de 307 SW vol gebruiksvriendelijkheid en met veel licht in het interieur. Beide concept cars tonen twee nieuwe zienswijzen op rol en gebruik van de auto.

Buiten deze nieuwe interpretaties van mobiliteit worden niet minder dan 39 Peugeots geëxposeerd op de 2.871m2 grote stand op de IAA. Een opvallende plaats daarbij wordt ingeruimd voor de 206 Coupé Cabriolet, maar natuurlijk mogen we niet het sterke gamma van de 406 vergeten, in zijn drie varianten als Sedan, Break en Coupé, met nieuwe uitrusting en nieuwe carrosseriekleuren. Ook de meest recente 406 Coupé HDi is vertegenwoordigd.

Succesvol trio aan de basis van het gamma

Minder dan anderhalf jaar na zijn introductie op de markt zijn er tot eind juni 2001 bijna 50.000 exemplaren van de Peugeot 607 geproduceerd, waarmee de 607 tot de top tien van best verkochte Europese autos in dit segment behoort. Bovendien bewees een duurtest van de toonaangevende Duitse ADAC onlangs dat het revolutionaire roetdeeltjesfilter op de Peugeot 607 HDi ook na een intensieve gebruiksperiode van 80.000 kilometer het roet nog steeds op dezelfde effectieve wijze uit de uitlaatgassen van de 607 filtert.

De 206, in het najaar van 1998 gelanceerd, is marktleider in Frankrijk en tweede in de Europese verkopen. In Nederland staat de 206 in de top drie. Inmiddels zijn twee miljoen exemplaren van de 206 geproduceerd. Van de 206 CC die sinds begin dit jaar op de markt is, zijn 30.000 exemplaren gebouwd. In 17 Europese landen zijn omstreeks 65.000 bestellingen voor de 206 CC genoteerd.

De 307 is één van de vedettes van de Peugeot-stand. Er worden inmiddels zon 2.000 exemplaren per dag gebouwd van de auto die sinds het begin van deze zomer leverbaar is. De 307 is van strategisch belang voor Peugeot, daar het M1-segment het belangrijkste segment van de Europese markt is. In 2001 zullen er wereldwijd zon 300.000 exemplaren worden geleverd, volgend jaar zullen naar verwachting 500.000 stuks van de 307 worden verkocht.

Bijzondere 206 en 307

Het gamma van de 206 zal binnenkort worden uitgebreid met de SW, die in de gepresenteerde vorm voorzien is van een nieuwe, sportieve viercilinder tweeliter 16 kleps-motor, die maar liefst 133 kW levert. De auto heeft een sportief uiterlijk, met aluminium dakrails, dubbele sportuitlaat en lichtmetalen velgen met 17 banden. De achterruit kan separaat worden geopend. De lengte van de 206 SW bedraagt 4,03 meter, hoogte en breedte respectievelijk 1,67 en 1,43 meter.

Het gamma van de 307 groeit gestaag, dankzij nieuwe motoren en completere uitrusting, zoals ESP. Op de I.A.A. toont Peugeot de concept car 307 SW. Meest opvallend is het 1,33 m2 grote, warmtewerende, panoramische dak dat als het ware een geheel vormt met de voorruit. Het glazen dak creëert openheid tussen de inzittenden en de omgeving en geeft een gevoel van helderheid, ruimte en vrijheid.

Het interieur van de 307 SW heeft een weelderige ambiance en uitgebreide verstelmogelijkheden van de voorstoelen. Achterin zijn drie stoelen geplaatst, waarvan de rugleuning separaat kan worden neergeklapt. De laadruimte van de 4,42 meter lange auto bedraagt 2,71 meter, de kofferruimte heeft een inhoud van 560 liter.

Naast de traditionele modellen zoals de 206 berline, de 306 Break of Cabriolet, de 806 en de Partner MPV, onthult Peugeot nog twee exclusieve noviteiten: het studiemodel Moonster en de Partner Taxi PAC (Pile à Combustible).

Moonster: blik in de toekomst

Zoals Peugeot reeds op de Salon van Genève heeft aangekondigd, is het project van de winnaar van het Concours Design op internet - dat ter gelegenheid van de Mondial de Paris werd gehouden - op ware grootte te zien op de stand van Peugeot. Deze uit de rijke fantasie van de jonge Servische ontwerper Marko Lukovic voortgekomen concept car geeft een visie op de auto van het jaar 2020. De Moonster staat op de Peugeot-stand in een maanachtig landschap met veel graniet en leisteen, dat wordt omgeven door diverse schermen waarop de totstandkoming van het ontwerp van de eerste schets tot aan de afronding van het model op ware grootte te volgen is.

Partner Taxi PAC: geen emissie

De stand van Peugeot geeft naast een overzicht van het huidige gamma ook een presentatie van de innovatieve activiteiten van het merk, zoals het op eigen initiatief werken aan milieuvriendelijke oplossingen. In dat kader heeft Peugeot ook het besluit genomen om in de Braziliaanse provincie Mato Grosso 10.000 bomen aan te planten en spant het merk zich constant in voor vermindering van het brandstofgebruik en het terugdringen van de uitstoot van schadelijke stoffen van haar modellen. Op de IAA van Frankfurt presenteert Peugeot haar laatste aanwinst op het gebied van milieuvriendelijke voertuigen: de Partner Taxi PAC (Pile à Combustible), een Partner Taxi voorzien van een brandstofcel en daarom zonder emissie. Deze Partner is het resultaat van het onderzoeks- en ontwikkelingswerk van de ingenieurs van PSA Peugeot Citroën.