IDC-rapport: 970 procent ROI voor gebruikers SPECTRUM-suite van Aprisma
Wereldwijd onderzoek wijst uit dat SPECTRUM-implementatie binnen 37 dagen is terugverdiend en jaarlijks meer dan $10 miljoen bespaart
Zoetermeer, 6 september 2001 - IDC (International Data Corporation) heeft de
resultaten bekendgemaakt van een diepgaand onderzoek onder bedrijven en
service providers die gebruikmaken van SPECTRUM, de beheeroplossing van
Aprisma Management Technologies, leverancier van intelligente
IT-managementsoftware. Uit de analyse blijkt dat bij gebruik van deze
oplossing een jaarlijkse kostenbesparing van meer dan $10 miljoen mogelijk
is. Deze besparing wordt mogelijk gemaakt door een verhoogde productiviteit
en efficiëntie. Daarnaast blijkt uit de analyse dat de kosten van SPECTRUM
binnen 37 dagen zijn terugverdiend en dat het gemiddelde rendement op
investeringen 970 procent bedraagt. Hiermee wordt het bewijs geleverd dat de
inzet van een intelligente oplossing voor root-cause analyse en
servicegarantie meer dan rendabel is.
"SPECTRUM is een voorbeeld van een beheerapplicatie waarmee bedrijven een
grotere beheerefficiëntie kunnen bewerkstelligen en informatie uit
verschillende bronnen kunnen analyseren", zegt Elisabeth Rainge, Director
Network and Service Management van IDC. "In veel gevallen draagt een
toegenomen automatisering van configuratie, foutdetectie en
prestatie-monitoringfuncties bij aan een hogere ROI."
IDC onderzocht 17 SPECTRUM-gebruikers wereldwijd en verdeelde de interviews
over acht bedrijven en negen service providers, waaronder mobiele operators
en kabelbedrijven, hosting-bedrijven en Application Service Providers. Deze
organisaties hebben een gemiddelde omzet van $3,58 miljard en meer dan
17.500 netwerkgebruikers. Om de bedrijfsvoordelen vast te stellen en de ROI
van SPECTRUM te bepalen, vroeg IDC deze organisaties naar drie belangrijke
besparingen. Dit met de volgende resultaten.
Beheerefficiëntie - hoeveel gebruikers ondersteunt een IT-medewerker? Om
concurrerend te blijven, moeten bedrijven hun infrastructuur sneller laten
groeien dan het aantal medewerkers om deze te ondersteunen. De resultaten
van de inzet van SPECTRUM laten een gemiddelde groei zien in
beheerefficiëntie van 17 procent, terwijl het aantal IT-medewerkers met 42
fulltimers minder kon stijgen in een periode van drie jaar - dit betekent
een gemiddelde besparing van $4 miljoen.
Managementproductiviteit - hoe effectief maken IT-managers en hun
medewerkers gebruik van hun tijd? De resultaten laten zien dat, door het
gebruik van de SPECTRUM-oplossing, de helpdeskactiviteiten 24 procent minder
tijd in beslag nemen. Hierdoor wordt jaarlijks 70.852 uur minder besteed aan
probleemoplossing en 6.720 uur per jaar minder besteed aan beveiliging.
Netwerkbeschikbaarheid - hoeveel tijd zijn bedrijfsapplicaties beschikbaar
voor interne en externe gebruikers? De resultaten laten zien dat door de
inzet van SPECTRUM het aantal downtime-gevallen met 71 procent afnam en dat
het aantal minuten downtime 42 procent daalde.
"We hebben gekozen voor SPECTRUM, omdat we het kunnen combineren met elke
tool en elk systeem dat we gebruiken. Daarnaast sprak de 'out-of-the-box
'-functionaliteit ons erg aan", zegt Stefan Marpi, Service Delivery Manager
van Future Sourcing. "SPECTRUM kan op basis van de root-cause analyse
gebieden voor prestatieverbeteringen aangeven. Het softwareplatform geeft
aan waar fouten voorkomen en efficiëntie mogelijk is. Hierdoor beschikken we
over mogelijkheden om de prestaties van alle omgevingen te verbeteren."
Future Sourcing heeft haar kantoor in Zwitserland en vormt de outsourcingsdivisie van Compaq. SPECTRUM wordt gebruikt in het centrum van het bedrijfssysteem en om 450 tot 500 servers en duizenden componenten voor meer dan 40 klanten te monitoren. Volgens het IDC-onderzoek heeft de implementatie van SPECTRUM geleid tot een jaarlijkse besparing van miljoenen dollars, te danken aan een verbeterde IT-productiviteit.
Het volledige onderzoek is te verkrijgen via
www.aprisma.com/register/roi/emea/index.form
Aprisma
Aprisma Management Technologies is een toonaangevende leverancier van
root-cause analyses en schaalbare servicegarantiesoftware. De SPECTRUM-suite
van geïntegreerde applicaties biedt service-level-intelligentie voor
netwerken, systemen, applicaties en beveiligingsinfrastructuren van
verschillende leveranciers. Deze software wordt door meer dan 1.100
belangrijke bedrijven en service providers gebruikt om kosten terug te
dringen en de service aan hun klanten te verbeteren. Meer dan 50 van de
Global 100-bedrijven vertrouwen op SPECTRUM voor de servicegarantie van hun
netwerken. Voor meer informatie over Aprisma en SPECTRUM: www.aprisma.com.
In de Benelux wordt Aprisma vertegenwoordigd door de Value-Added Software
Distributor SMT Simple Management Technologies B.V. Meer informatie vindt u
op www.smtware.com.
Voor meer persinformatie:
Aprisma
Ian Baxter
Marketing Director EMEA
Telefoon: +44 16 35 81 03 30
E-mail: ian.baxter@aprisma.com
Lammers van Toorenburg PR
Julia Vonno
Telefoon: 030 656 50 70
E-mail: julia@lvtpr.nl
SMT Simple Management Technologies B.V.
Mark Schwencke
Sales & Marketing Manager
Telefoon: 079 331 74 50
E-mail: mark.schwencke@smtware.com