07-09-2001
Overeenstemming over inrichting Midden Delfland
Kansen benutten, impasses doorbreken
Vandaag is de Stuurgroep Integrale Ontwikkeling tussen Delft en
Schiedam het op hoofdlijnen eens geworden over de toekomstige
inrichting van Midden Delfland. In het eindrapport van de stuurgroep,
getiteld Kansen benutten, impasses doorbreken staan drie elementen
centraal. Het gaat in het plan primair om bevordering van de
bereikbaarheid, herstructurering van het stedelijk gebied en
kwaliteitsverbetering van het landschap. Deze drie elementen zijn
integraal aan elkaar verbonden.
De bestuurlijke overeenstemming die vandaag is bereikt is vormt een
stevige basis om de discussie over Midden Delfland, na 35 jaar, tot
een goed einde te brengen.
Bereikbaarheid en herstructurering
Het rapport Kansen benutten, impasses doorbreken maakt duidelijk hoe
de A4 tussen Delft en Schiedam in het gebied kan worden ingepast,
indien het kabinet definitief besluit tot aanleg. In Vlaardingen en
Schiedam, wordt de weg ondertunneld en overbouwd met sportvelden en
een wijkpark. Bovenop de tunnel is ruimte voor nieuwe woonbuurten en
kantoren. Op deze wijze kunnen nieuwe stedelijke potenties rond
Schiedam en Vlaardingen worden benut.
Door uitbreiding van het Kethelplein wordt de A4 goed bereikbaar vanaf
de A20 in alle richtingen en kan het Kethelplein uitgroeien tot een
nationaal economisch knooppunt. Bovendien neemt de luchtkwaliteit bij
Overschie toe, neemt de overlast van vrachtverkeer in de Delftste wijk
Tanthof af en vermindert het sluipverkeer door Midden Delfland.
Het plan voldoet aan de eisen van de Tweede Kamer dat de weg
nauwelijks te zien, te ruiken en te horen mag zijn.
Landbouw en cultuur
Midden Delfland blijft ook in de toekomst een provinciaal landschap,
beschermd door een groene grens. De grond wordt uitsluitend bestemd
voor natuur, water, recreatie of landbouw en een grondbank houdt de
grondprijzen op een laag niveau. Ongeveer 2000 hectare grond komt in
aanmerking voor lichte vormen van agrarisch natuurbeheer.
Voor het behoud van cultuurhistorische kenmerken komt geld beschikbaar
uit een nieuw op te richten vitaliteitsfonds. Een pilotproject Groen
Ondernemen vormt de basis voor duurzame veehouderij.
Natuur, water en recreatie
Nieuwe recreatieve en ecologische verbindingen knopen de natuur van
Midden Delfland aan elkaar. Deze komen over de A4 bij de Zuidkade en
de Woudweg en onder de A13. Bij de Zweth en de Slinksloot komen
ecopassages van 100 meter breed. In een zogenaamd groenblauw lint,
bestaande uit beplanting en waterplassen, liggen 100 hectare nieuwe
natuur tussen de Vlietlanden en de Ackerdijkse Plassen en 250 hectare
agrarisch natuurbeheer.
Financiën
De totale kosten worden geraamd op ruim 1 miljard gulden. Daarvan is
op dit moment 850 miljoen gulden beschikbaar. Dit bedrag bestaat uit f
200 miljoen voor de kwaliteitsimpuls van Midden Delfland, f 450
miljoen voor de aanleg en f 400 miljoen voor de inpassing van de weg.
Aanvullende middelen moeten uit diverse fondsen komen.
Uniek proces
De wijze waarop het rapport Kansen benutten, impasses doorbreken tot
stand is gekomen is tamelijk uniek. De Stuurgroep, bestaande uit
bestuurders van alle betrokken gemeenten, het Hoogheemraadschap
Delfland, Rijkswaterstaat en onder leiding van Gedeputeerde Marnix
Norder heeft negen maanden aan het rapport gewerkt. Behalve druk
intern beraad is ook intensief overleg gevoerd met relevante
maatschappelijke organisatie, waaronder natuur- en milieuorganisaties,
die deel uitmaken van een zogenoemde klankschaal.
Deze klankschaal heeft inmiddels in een aanbevelingsbrief zijn steun
aan ihet eindrapport betuigd.
Gedeputeerde Norder is verheugd over de maatschappelijk brede
instemming met het programma. Het gaat hier om een totaalplan. Het is
drie keer een kwaliteitsslag maken of het is drie keer niks. Als wij
dit nu niet doen loopt de stedelijke herstructurering vast, verrommelt
het landschap en verslechtert de bereikbaarheid in het gebied. Dit is
een uitgelezen kans om Midden Delfland een enorme impuls te geven.
Verder procedure.
De leden van de stuurgroep zullen in de komende weken het rapport
voorleggen aan de betrokken gemeenteraden. In oktober biedt
Gedeputeerde Marnix Norder het rapport aan aan de Minister van Verkeer
en Waterstaat. Uiteindelijk neemt het Kabinet een besluit, waarover de
Tweede Kamer zich uitspreekt.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Peter Ruytenbeek,
telefoon 441 7035