CDA

WI voor CDA dynamiseert familie- en gezinspolitiek


* Gemiddeld 4.000 gulden extra voor huishoudens met kinderen
* Levensloopverzekering haalt stress uit de drukke levensfasen
Het Wetenschappelijk Instituut (WI) voor het CDA stelt voor om het besteedbaar inkomen van huishoudens met kinderen flink te verhogen. Dit om het de financiële gevolgen van het grootbrengen van kinderen op te vangen. Het CDA-onderzoeksinstituut wil dat gezinnen jaarlijks gemiddeld fl 4.000,- krijgen gecompenseerd. Huishoudens met kinderen met een minimuminkomen gaan er 10% op vooruit, modaal 8% en tweemaal modaal 6%.

Daarnaast introduceert het WI een Levensloopverzekering die het mogelijk maakt om zonder substantieel inkomensverlies zorgtaken, scholing, vrije tijd met een baan te combineren. Via één verzekering is het mogelijk om in verschillende fases van iemands levensloop betaald verlof op te nemen voor studie en scholing, zorgverlof en ouderschapsverlof alsmede voor andere soorten van verlof, zoals een sabbatical of opfrisverlof. Hiermee wordt de druk weggenomen die in verschillende levensfasen ontstaat op het moment dat er veel zorgtaken worden verricht (voor kinderen, ouders of anderen). Ook neemt het de druk weg die een gevolg is van de blijvende noodzaak tot scholing in de hedendaagse kenniseconomie.

De druk van de ketel
Het WI presenteert deze plannen in het rapport De druk van de ketel. Daarin schetsen de wetenschappers het beeld van de veranderde levensloop van mensen. De auteurs laten zien hoe met name voor jongeren en ouderen nieuwe levensfasen zijn ontstaan. Daarbij constateren zij dat, ondanks de toegenomen verscheidenheid aan levenslopen, het gezin - het huishouden met kinderen - de kern blijft vormen van vrijwel alle levenslopen. 85% van de mensen tot 22 jaar wonen bij hun ouders en ongeveer tweederde van de mensen tussen 30 en 55 wonen samen met de kinderen.
De CDA-wetenschappers noemen het logisch dat het overheidsbeleid niet meer uitgaat van het verdwijnende kostwinnersmodel, maar stelt vast dat de puur individuele benadering van veel overheidsregelingen te weinig rekening houdt met de specifieke positie van gezinnen. Zo heeft het CBS berekend dat kinderen voor ouders een terugval in welvaart betekenen met 20 tot 25%. Van alle levensfasen heeft het gezin de minste koopkracht. Het zogenoemde gezinsdal. Daarnaast zijn het vooral moeders die als gevolg van onvoldoende voorzieningen voor kinderen, hun talenten niet ten gelde kunnen maken op de arbeidsmarkt.
Extra aandacht voor gezinnen is volgens de opstellers van het rapport gerechtvaardigd omdat huishoudens met kinderen bescherming verdienen. Het gezin is de plaats waar kinderen worden opgevoed en waar mensen kunnen terugvallen op onvoorwaardelijke affectie. Het gezin is een belangrijke bron van sociaal en menselijk kapitaal.

Extra inkomen voor gezinnen
Om gezinnen meer financiële armslag te geven doet het WI de volgende voorstellen.

1. Verhoging van de kinderbijslag.

2. De 23 verschillende kinderregelingen van de overheid (b.v. kindertoeslag in de huursubsidie) onderbrengen in één inkomensafhankelijke belastingvermindering.

3. De extra kosten van kinderen (kinderopvang, studiekosten) te maximeren tot 10% van het inkomen en het meerdere via kortingen op de inkomstenbelasting te verrekenen.

4. Verhogen ouderschapskorting in de inkomstenbelasting van fl 25,- per kind per werkende per maand naar fl 100,- per kind per maand per huishouden. Deze maatregelen tezamen doen het besteedbaar inkomen van gezinnen met gemiddeld ongeveer fl 4.000,- stijgen. (+10% voor minimum, +8% voor modaal,
+ 6% voor twee maal modaal). Bovendien nemen bovenstaande voorstellen de armoedevallen die in een deel van de 23 kinderregelingen zitten ingebakken, weg.

Werk, zorg, studie en vrije tijd beter combineren
De auteurs stellen vast dat Nederlanders over het algemeen werkdruk op dit moment als nijpend ervaren. Bovendien verwachten Nederlanders dat de druk nog verder zal toenemen. Veel instroom in de WAO wordt door stress veroorzaakt.
De stress is vaak een gevolg van de gevoelde noodzaak om zorgtaken, scholing en ontspanning te combineren met betaalde arbeid voor beide ouders. Vooral in gezinnen doet zich een zorgpiek voor. Vaak met als gevolg dat vooral moeders de zwaarste zorglasten op zich nemen, terwijl mannen juist meer geen werken om de inkomenseffecten op te vangen.
Daarnaast is er sprake van stress bij mensen die als gevolg van snel verouderde beroepskennis of vanwege de wens naar een tweede carrière, onvoldoende mogelijkheden hebben om studie met betaalde arbeid te combineren. Bovendien leeft met name onder een deel van de ouderen de wens om betaalde arbeid meer te combineren met vrije tijd en scholing. Om deze druk van de ketel te halen komt het WI met de volgende voorstellen.
1. Uitbreiding ouderschapsverlof van 3 naar 4,5 maanden voor elk van de ouders.

2. Introductie van de Levensloopverzekering als aanvulling op het stelsel van sociale zekerheid.

3. Invoering persoonsgebonden budget in de AWBZ voor langdurige zorg; dit ter financiering van de kosten van die mantelzorgverlener (b.v. een kind dat een van zijn ouders verzorgt/verpleegt).

4. Het ook na 30ste levensjaar kunnen gebruiken van de niet opgenomen rechten op studiefinanciering.

Levensloopverzekering
De levensloopverzekering biedt voor mensen van 18 tot 64 jaar een uitkering op het moment dat arbeidstijd moet worden ingewisseld voor tijd voor zorg of scholing. Werkgevers en werknemers bepalen de inhoud en vorm van de levensloopverzekering in het arbeidsvoorwaardenoverleg. Verloofspaarregelingen, Vut-regelingen, ADV-dagen, piekuren, verlenging van bedrijfstijd, niet opgenomen vakantiedagen en loonruimte kunnen worden gebruikt als inleg in de verzekering. De overheid moet de verzekering aantrekkelijk maken langs fiscale weg. Naast deze via de CAO geregelde verzekering ontstaat de mogelijkheid zich individueel aanvullend bij te verzekeren.
Hiermee maakt de levensloopverzekering betaald verlof op maat mogelijk. Dit creëert betere mogelijkheden

1. voor beide ouders om zonder substantieel inkomensverlies en carrièreonderbreking werk en zorg te combineren;

2. om kennis aan te passen aan de snel wijzigende eisen van de hedendaagse kenniseconomie;

3. voor ouderen om meer bij het arbeidsproces betrokken te blijven;
4. voor het starten van een tweede carrière.
Kortom het haalt de druk van de ketel.

Resumerend
Het WI-CDA bepleit een vernieuwing van familie- en gezinspolitiek in de volgende zin:

1. meer financiële armslag voor gezinnen;

2. wegnemen van de stress in verschillende levensfasen, met name bij gezinnen;

3. meer mogelijkheden voor beide ouders om betaald werk en zorg te combineren;

4. introductie levensloopverzekering;

5. levenslang leren voor alle generaties mogelijk maken;
6. wegnemen van bureaucratie door het onderbrengen van een groot aantal regelingen in één stelsel;

7. wegenemen van armoedevallen en

8. mogelijkheid voor senioren om langer te participeren op de arbeidsmarkt.
Het rapport is geschreven door Peter Cuyvers, Guusje Dolsma en Ab Klink, bijgestaan door de klankbordgroep bestaande uit prof. dr. B. De Vries, prof. mr. D. Pessers, drs. M. Kastelein, K. Tuinstra en drs. G.R. Peetom.

De druk van de ketel maakt onderdeel uit van een reeks studies van het Wetenschapppelijk Instituut voor het CDA onder de noemer Het wachten moe. De reeks is geschreven vanuit het besef dat een eenzijdige oriëntatie van de politiek op markt en economie tot verschraling van de publieke sector en van het maatschappelijk leven leidt.

Voor meer informatie
Marcel Meijer: 06 53225950

Het rapport is op vrijdag 7 september vanaf 9.00 uur (voor de pers) beschikbaar op het CDA-bureau.
Tevens is het rapport te downloaden door in de rechtermarge op het diskette-icoontje te klikken. en tevens te downloaden door in de rechtermarge op het diskette-icoontje te klikken.