1 oktober 2001
Schoollokalen geplaatst
Na een vertraging van enkele weken zijn nu dan toch de lokalen
geplaatst bij basisschool De Kweekvijver. Met een enorme kraan werd
woensdagmiddag 26 september het eerste lokaal op zijn plek gehesen.
Sectorhoofd Inwoners Zaken Simon Plooijer vertelt opgelucht te zijn:
'Het is jammer dat het niet eerder kon, maar gelukkig kunnen we dan
toch na de herfstvakantie de kinderen het onderdak bieden wat ze aan
het begin van het nieuwe schooljaar is beloofd.' Dit houdt in dat de
Kerkbuurtschool zijn functie als tijdelijke onderwijsinstelling weer
kwijt is. De commissievergaderingen zullen vanaf begin november dan
ook weer in de Kerkbuurtschool plaatsvinden.
Europese Unie: invaliden worden gehandicapten
Door Europese regelgeving gaat de invalidenparkeerkaart vanaf 1
oktober gehandicaptenparkeerkaart heten. De kaart krijgt een
uitvoering die in alle landen van de Europese Unie geldt. De borden
"invalidenparkeerplaats" zullen worden vervangen door
"gehandicaptenparkeerplaats". Er is nog een aantal bepalingen, die
hieronder staan vermeld:
- De geldigheidsduur blijft maximaal 5 jaar, met een minimum van 6
maanden.
- Na afloop van een periode zal gezien de stand van de medische
wetenschap altijd een nieuwe medische keuring noodzakelijk zijn.
- De termen permanent en progressief worden vanaf 1 oktober niet meer
gehanteerd.
- Een kaart die niet meer geldig is, moet zo snel mogelijk worden
ingeleverd. Ook als iemand overleden is, moet de nabestaande dit snel
doen. Gebeurt dat niet, dan is sprake van een strafbaar feit,
aangezien de kaart geldswaarde vertegenwoordigt.
- Criterium voor zowel bestuurder als passagier wordt, dat men te
voet, met de gebruikelijke hulpmiddelen, niet in staat is een afstand
van 100 meter aan één stuk te overbruggen. Nieuw is dat dit nu ook
gaat gelden voor passagiers, aangezien het oude criterium "niet of
nauwelijks te voet kunnen voortbewegen" voor de keurende instanties
niet goed meetbaar is.
- Tevens is een criterium, dat een passagier voor vervoer van deur tot
deur continu afhankelijk is van de hulp van de bestuurder.
- Voortaan zal een bestuurderskaart worden aangeduid met de
hoofdletter B en een passagierskaart met de hoofdletter P. Tevens zal
er een pasfoto worden geplakt op de achterkant van de kaart, zodat die
niet zo snel uit handen wordt gegeven. Voordeel hiervan is, dat er
geen kentekens meer hoeven te worden genoteerd op de kaart, maar dat
de bestuurder van die auto gebruik kan maken waar hij of zij de
beschikking over heeft. Dit scheelt ook tussentijdse wijzigingen door
Burgerzaken. Voor collectief gebruik door instellingen (b.v. De
Wieken) is het mogelijk een I-kaart aan te vragen.
- Voor diegenen die zowel voor een bestuurderskaart als voor een
passagierskaart in aanmerking komen kan op de
gehandicaptenparkeerkaart zowel de B als de P worden opgenomen.
- De gehandicaptenparkeerkaart gaat Hfl. 28,70 (Euro 13,00) kosten.
Overgangsregeling: De eerder afgegeven invalidenparkeerkaarten mogen
worden gebruikt tot hun geldigheidsduur is verstreken. Houders van de
oude kaarten moeten na 1 oktober 2001 opnieuw worden gekeurd, voordat
hun kaart afloopt.
Oostzaanse brandweer tweede bij wedstrijden
Ieder jaar doen de regionale brandweerkorpsen uit de Zaanstreek mee
aan een brandweerwedstrijd. Bij diverse kazernes worden dan proeven
gehouden in bijvoorbeeld perslucht, chauffeurstest, EHBO, water- en
blusspel. Omdat de vrijwillige brandweer 75 jaar bestaat in 2001 werd
de grote oefening in Oostzaan gehouden. Na een hele dag intensief
oefenen werd het korps uit Wormer eerste. Oostzaan werd knap tweede en
Zaandijk mocht de derde prijs in ontvangst nemen. Burgemeester A.
Moens reikte de prijzen uit.
Asfaltering Noordeinde
Op 3 en 4 oktober zullen er wegwerkzaamheden plaatsvinden ter hoogte
van Noordeinde 1 t/m 23 (beide weghelften). Er gaat een nieuwe toplaag
op het asfalt aangebracht worden. Overdag vinden voorbereidende
werkzaamheden plaats. Daardoor kan er van half zeven 's ochtends tot
vier uur 's middags verkeershinder zijn voor auto's. Voetgangers en
(brom)fietsers zullen er geen last van ondervinden. Wachttijden tot
maximaal 15 min zijn niet uitgesloten. Op donderdag 4 oktober wordt er
ook 's avonds en 's nachts gewerkt. Dat begint 's middags om half zes
en duurt tot ongeveer drie uur 's nachts (5 oktober). In die periode
zal ter hoogte van Noordeinde 1 t/m 23 (beide weghelften) geen
snelverkeer mogelijk zijn. De afsluiting van de wijk Roemersloot zal
niet langer dan een half uur bedragen. Men kan altijd één van de
uitvalswegen gebruiken. In noodgevallen zal de aannemer altijd voor
een oplossing zorgen.
Nieuws over reisdocumenten
Vanaf 1 oktober 2001 gelden er nieuwe regels voor paspoorten en
identiteitskaarten (reisdocumenten). Behalve dat de binnenkant er
anders uit komt te zien is de wachttijd de grootste verandering. U
moet namelijk voortaan een aantal dagen wachten op een nieuw
reisdocument. Bovendien gelden er andere regels voor het bijschrijven
van kinderen.
Even wachten
Voor een betere beveiliging worden paspoorten en identiteitskaarten
vanaf 1 oktober a.s. op een centrale plaats in Nederland van uw
persoonlijke gegevens voorzien. Daardoor kunt u uw nieuwe reisdocument
niet meteen mee krijgen. Het gaat een aantal dagen duren. Reken op een
week, dan bent u op tijd. Diegene die reisdocumenten aanvraagt moet ze
zelf ophalen, dit kan dus niet door iemand anders gedaan worden!
Wat heeft u nodig
U moet een nieuw reisdocument persoonlijk aanvragen. Daarvoor moet u
wel uw huidige reisdocument meenemen en één recente pasfoto van goede
kwaliteit. Deze foto moet recht van voren zijn genomen, dus niet van
opzij. Kinderen tot achttien jaar die een paspoort willen aanvragen,
hebben schriftelijke toestemming nodig van beide ouders (of degene die
het gezag over het kind heeft). Hetzelfde geldt voor kinderen tot
twaalf jaar die een identiteitskaart willen aanvragen. Tarief:
paspoort 73,55 ( 33,37), identiteitskaart 59,20 ( 26,87).
Kinderen bijschrijven
Kinderen tot en met vijftien jaar oud kunt u als ouder bij laten
schrijven in uw eigen paspoort. Maar, hoe oud ze ook zijn, kinderen
mogen ook een eigen paspoort hebben. Let op! De identiteit van de
kinderen wordt nu nog beter gecontroleerd. Bij het aanvragen van een
bijschrijving dient u uw kind en een pasfoto van het kind (recht van
voren genomen) mee te nemen. Daarnaast blijft schriftelijke
toestemming en een legitimatiebewijs van de andere ouder vereist, ook
als uw kind al in uw huidige paspoort staat!
Ook voor het bijschrijven van kinderen geldt voortaan een wachttijd
van een aantal dagen. Reken op een week, dan bent u op tijd. Uw kind
hoeft niet mee om het paspoort af te halen waar het in bijgeschreven
wordt.
Voor sommige landen moeten kinderen al op jongere leeftijd een eigen
paspoort hebben. Uw reisbureau kan u daar meer over vertellen.
Tarief: gelijktijdige bijschrijving Hfl. 15,00 (Euro 6,81), latere
bijschrijving Hfl. 35,00 (Euro 15,88).
Spoedprocedure
U kunt een spoedaanvraag doen voor een nieuw reisdocument of de
bijschrijving van kinderen. Hieraan zijn extra kosten verbonden.
Toeslagen: Hfl. 73,55 (Euro 33,37), per bijschrijving Hfl. 35,00 (Euro
15,88).
Oude document kwijt?
Is uw paspoort of identiteitskaart gestolen of bent u het kwijt, dan
dient u dat aan te geven bij de politie. Die maakt dan een proces
verbaal op. Dit heeft u nodig om een nieuw reisdocument aan te vragen.
Tarief: hfl. 45,65 (Euro 20,72)
Schouwmeester controleren sloten van Oostzaan
De schouwmeester van Waterschap De Waterlanden gaat van 15 t/m 19
oktober de sloten in Oostzaan weer controleren op zuiverheid, breedte
en diepte. Iedereen die een onderhoudsplicht heeft voor zijn of haar
sloot moet deze voor 15 oktober hebben geschoond van waterplanten en
vuil. Eigenaren van bruggen en dammen moeten zelf de sloot rond hun
brug of dam onderhouden.