Gemeente Breda

27-09-2001

Breda werkt verder aan bereikbaarheid en verkeersveiligheid In Breda wordt op dit moment een groot aantal projecten uitgevoerd met als doel het verbeteren van de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid.
Het college van burgemeester en wethouders heeft het programma vastgesteld voor de vervanging van verkeersregelinstallaties (VRIs) in 2002. Ook in 2001 zijn een aantal belangrijke VRI-projecten uitgevoerd.

In 2002 te vernieuwen VRIs
In 2002 zal de gemeente een aantal verouderde VRIs vernieuwen. Het gaat om de VRIs op de kruispunten
Academiesingel-Belcrumweg-Etnastraat-Prinsenkade, Gr. Hendrik III laan-Irenestraat, Markendaalseweg-Fellenoordstraat, Markendaalseweg-Karnemelkstraat, Dr. Struyckenstraat-Verbeetenstraat, Oosterhoutseweg-Langelaar, Oosterhoutseweg-Donkerstraat, Academiesingel-Willemstraat, Delpratsingel-Kennedybrug en Kennedybrug-Sophiastraat. Het zijn verouderde installaties die niet meer voldoen aan de eisen van deze tijd. Een aantal installaties staan op wegen die binnen enkele jaren gereconstrueerd worden. Uitstel van vervanging is vanwege technische redenen echter niet mogelijk. Dit betekent wel dat deze installaties niet volledig worden vernieuwd. Alleen de meest noodzakelijke elementen worden vervangen. In ieder geval zijn dit de verkeersregeltoestellen. Een verkeersregeltoestel is een computer die op basis van verkeersmetingen het verkeer regelt. Van iedere VRI wordt onderzocht, hoe, wanneer en wat vervangen moet worden.

Vervanging VRIs Noordelijke Rondweg
Een aantal VRI-installaties op de Noordelijke Rondweg voldeed niet meer aan de eisen van deze tijd. Er traden steeds vaker storingen op, wat leidde tot verkeersongevallen en onnodig lange wachttijden. Daarom heeft de gemeenteraad in oktober 2000 besloten vijf verouderde verkeersregelinstallaties op de Noordelijke Rondweg te vervangen op de kruispunten met de Terheijdenseweg, Biesdonkweg, Doornboslaan, Kapittelweg en Oosterhoutseweg. Al eerder had de raad besloten het kruispunt Noordelijke Rondweg-Konijnenberg te reconstrueren en de VRI te vernieuwen. Naast de genoemde werkzaamheden is besloten op de kruispunten een aantal onderhoudswerkzaamheden gelijktijdig uit te voeren zoals het verbeteren van de openbare verlichting, ANWB-bewegwijzering en vernieuwing van het wegdek. In juni 2001 is de reconstructie en de vervanging van de VRI op het kruispunt Noordelijke Rondweg-Konijnenberg gereed gekomen. Hierdoor zijn de problemen van vertraging opgelost.

Huidige situatie
Momenteel zijn vier van de vijf VRIs vernieuwd. Het gaat om de VRIs op de kruispunten met de Terheijdenseweg, Doornboslaan, Kapittelweg en Oosterhoutseweg. Op dit laatste kruispunt zijn ook bushaltes aangelegd en zijn maatregelen getroffen om het openbaar vervoer beter te laten doorstromen. Naar verwachting is het kruispunt met de Biesdonkweg in de tweede week van oktober van nieuw asfalt voorzien en is de VRI vernieuwd. Vervolgens wordt tussen deze kruispunten een zogenaamde groene golf aangebracht, waardoor het doorgaande verkeer vrijwel zonder tussenstops de kruispunten kan passeren. Deze groene golf wordt naar verwachting in het laatste weekend van oktober aangebracht.

Nieuw systeem
De verkeersregelingen worden uitgerust met een monitor die de kwaliteit van de afwikkeling van het verkeer registreert en doorstuurt naar een computer op het stadskantoor. Op deze manier kan onder andere worden bijgehouden of het auto en fietsverkeer niet langer staat te wachten dan bedoeld is, of er files ontstaan en of het busverkeer vlot wordt afgewikkeld. Het is een geheel nieuw systeem dat in Nederland nog vrijwel nergens is toegepast. Door het vernieuwen van de VRIs en het aanbrengen van nieuw asfalt zal naast een verbeterde doorstroming en een vermindering van wachttijden ook de verkeersveiligheid toenemen. In dit kader heeft de provincie Noord-Brabant een subsidie van circa een half miljoen toegekend. De totale kosten van de vernieuwing van de vijf VRIs, vernieuwing wegdek en alle overige werkzaamheden op de Noordelijke Rondweg op het wegvak Terheijdenseweg-Oosterhoutseweg bedragen circa 4 miljoen.

Voertuigafhankelijke regeling
In augustus van dit jaar is de VRI op het kruispunt Teteringenstraat-Doornboslaan-Ceresstraat aangepast in een zogenaamde voertuigafhankelijke regeling. Dergelijke regelingen reageren op het verkeersaanbod en geven alleen groen licht als er daadwerkelijk verkeer aanwezig is. De VRI op het kruispunt
Teteringenstraat-Wilhelminasingel is volledig vernieuwd. Ook de vormgeving van het kruispunt is aangepast. De aanpassingen op beide kruispunten hebben tot doel een snellere en veiligere afwikkeling van het verkeer. Met name een vlotte doorstroming van het openbaar vervoer is hierbij van belang. De totale kosten van deze aanpassingen bedragen circa 1 miljoen.

Aanpassing VRIs ten behoeve van snellere doorstroming openbaar vervoer

Eind 2001/begin 2002 worden een aantal VRIs aangepast met als doel het verbeteren van de doorstroming voor het openbaar vervoer. Het zijn de regelingen op de kruispunten Boschstraat-Vlaszak, Belcrumweg-Speelhuislaan en Lunetstraat-Slingerweg-Meidoornstraat. De totale investeringskosten bedragen circa 320.000,-

Breda, 27 september 2001