27-09-2001
Breda werkt verder aan bereikbaarheid en verkeersveiligheid
In Breda wordt op dit moment een groot aantal projecten uitgevoerd met
als doel het verbeteren van de bereikbaarheid en de
verkeersveiligheid.
Het college van burgemeester en wethouders heeft het programma
vastgesteld voor de vervanging van verkeersregelinstallaties (VRIs) in
2002. Ook in 2001 zijn een aantal belangrijke VRI-projecten
uitgevoerd.
In 2002 te vernieuwen VRIs
In 2002 zal de gemeente een aantal verouderde VRIs vernieuwen. Het
gaat om de VRIs op de kruispunten
Academiesingel-Belcrumweg-Etnastraat-Prinsenkade, Gr. Hendrik III
laan-Irenestraat, Markendaalseweg-Fellenoordstraat,
Markendaalseweg-Karnemelkstraat, Dr. Struyckenstraat-Verbeetenstraat,
Oosterhoutseweg-Langelaar, Oosterhoutseweg-Donkerstraat,
Academiesingel-Willemstraat, Delpratsingel-Kennedybrug en
Kennedybrug-Sophiastraat. Het zijn verouderde installaties die niet
meer voldoen aan de eisen van deze tijd. Een aantal installaties staan
op wegen die binnen enkele jaren gereconstrueerd worden. Uitstel van
vervanging is vanwege technische redenen echter niet mogelijk. Dit
betekent wel dat deze installaties niet volledig worden vernieuwd.
Alleen de meest noodzakelijke elementen worden vervangen. In ieder
geval zijn dit de verkeersregeltoestellen. Een verkeersregeltoestel is
een computer die op basis van verkeersmetingen het verkeer regelt. Van
iedere VRI wordt onderzocht, hoe, wanneer en wat vervangen moet
worden.
Vervanging VRIs Noordelijke Rondweg
Een aantal VRI-installaties op de Noordelijke Rondweg voldeed niet
meer aan de eisen van deze tijd. Er traden steeds vaker storingen op,
wat leidde tot verkeersongevallen en onnodig lange wachttijden. Daarom
heeft de gemeenteraad in oktober 2000 besloten vijf verouderde
verkeersregelinstallaties op de Noordelijke Rondweg te vervangen op de
kruispunten met de Terheijdenseweg, Biesdonkweg, Doornboslaan,
Kapittelweg en Oosterhoutseweg. Al eerder had de raad besloten het
kruispunt Noordelijke Rondweg-Konijnenberg te reconstrueren en de VRI
te vernieuwen. Naast de genoemde werkzaamheden is besloten op de
kruispunten een aantal onderhoudswerkzaamheden gelijktijdig uit te
voeren zoals het verbeteren van de openbare verlichting,
ANWB-bewegwijzering en vernieuwing van het wegdek.
In juni 2001 is de reconstructie en de vervanging van de VRI op het
kruispunt Noordelijke Rondweg-Konijnenberg gereed gekomen. Hierdoor
zijn de problemen van vertraging opgelost.
Huidige situatie
Momenteel zijn vier van de vijf VRIs vernieuwd. Het gaat om de VRIs op
de kruispunten met de Terheijdenseweg, Doornboslaan, Kapittelweg en
Oosterhoutseweg. Op dit laatste kruispunt zijn ook bushaltes aangelegd
en zijn maatregelen getroffen om het openbaar vervoer beter te laten
doorstromen. Naar verwachting is het kruispunt met de Biesdonkweg in
de tweede week van oktober van nieuw asfalt voorzien en is de VRI
vernieuwd. Vervolgens wordt tussen deze kruispunten een zogenaamde
groene golf aangebracht, waardoor het doorgaande verkeer vrijwel
zonder tussenstops de kruispunten kan passeren. Deze groene golf wordt
naar verwachting in het laatste weekend van oktober aangebracht.
Nieuw systeem
De verkeersregelingen worden uitgerust met een monitor die de
kwaliteit van de afwikkeling van het verkeer registreert en doorstuurt
naar een computer op het stadskantoor. Op deze manier kan onder andere
worden bijgehouden of het auto en fietsverkeer niet langer staat te
wachten dan bedoeld is, of er files ontstaan en of het busverkeer vlot
wordt afgewikkeld. Het is een geheel nieuw systeem dat in Nederland
nog vrijwel nergens is toegepast. Door het vernieuwen van de VRIs en
het aanbrengen van nieuw asfalt zal naast een verbeterde doorstroming
en een vermindering van wachttijden ook de verkeersveiligheid
toenemen. In dit kader heeft de provincie Noord-Brabant een subsidie
van circa een half miljoen toegekend. De totale kosten van de
vernieuwing van de vijf VRIs, vernieuwing wegdek en alle overige
werkzaamheden op de Noordelijke Rondweg op het wegvak
Terheijdenseweg-Oosterhoutseweg bedragen circa 4 miljoen.
Voertuigafhankelijke regeling
In augustus van dit jaar is de VRI op het kruispunt
Teteringenstraat-Doornboslaan-Ceresstraat aangepast in een zogenaamde
voertuigafhankelijke regeling. Dergelijke regelingen reageren op het
verkeersaanbod en geven alleen groen licht als er daadwerkelijk
verkeer aanwezig is. De VRI op het kruispunt
Teteringenstraat-Wilhelminasingel is volledig vernieuwd. Ook de
vormgeving van het kruispunt is aangepast. De aanpassingen op beide
kruispunten hebben tot doel een snellere en veiligere afwikkeling van
het verkeer. Met name een vlotte doorstroming van het openbaar vervoer
is hierbij van belang. De totale kosten van deze aanpassingen bedragen
circa 1 miljoen.
Aanpassing VRIs ten behoeve van snellere doorstroming openbaar vervoer
Eind 2001/begin 2002 worden een aantal VRIs aangepast met als doel het verbeteren van de doorstroming voor het openbaar vervoer. Het zijn de regelingen op de kruispunten Boschstraat-Vlaszak, Belcrumweg-Speelhuislaan en Lunetstraat-Slingerweg-Meidoornstraat. De totale investeringskosten bedragen circa 320.000,-
Breda, 27 september 2001