Campina volgt prijsstijgingen poeder sneller
Campina volgt met haar productenpakket, met veel dagverse zuivel en ingrediënten voor de voedings- en farmaceutische industrie, de prijsontwikkelingen voor kaas, boter en poeder sneller dan in het verleden.
Dat meldde directievoorzitter Tiny Sanders de afgelopen weken tijdens vergaderingen met vertegenwoordigers van de leden-melkveehouders in Nederland.
De sterk stijgende prijzen voor kaas en mager melkpoeder deden Campina vorig jaar de das om; met haar productenpakket, met veel dagverse zuivel en met ingrediënten waarvoor langdurige prijscontracten waren afgesloten, kon Campina de prijsontwikkeling voor kaas en mager poeder niet volgen; die producten stegen veel sneller. Sanders: "Bij poeder worden de prijzen iedere dag veranderd, bij kaas een keer per week en bij ons soort producten soms slechts een keer per half jaar." Dit jaar verandert dat beeld wat. Opnieuw zijn poeder- en kaasprijzen gestegen, al is er nu sprake van een stabilisatie, maar ook Campina verhoogt de prijzen van haar producten.
In Nederland heeft Campina de consumptiemelkprijzen al enkele malen verhoogd. Sanders: "Dat neemt niet weg dat de basiszuivelprijzen sterker zijn gestegen dan onze verkoopprijzen, waardoor we marge hebben ingeleverd. Maar er is een verschil of je na enkele maanden of pas na zes, zeven maanden een prijsverhoging doorvoert."

MKZ kost Campina acht miljoen euro
De mond- en klauwzeercrisis die Nederland dit voorjaar teisterde, heeft Campina totnutoe zo'n zeven miljoen euro gekost. Directievoorzitter Sanders verwacht dat het uiteindelijk niet veel meer dan acht miljoen euro zal zijn. De kosten waren gemoeid met extra ophaalkosten en het niet meer kunnen leveren aan bepaalde landen; een aantal afzetmarkten van DMV International is recent pas open gegaan.

Rustiger zuivelmarkt
Voorbij lijken de sterke prijsstijgingen voor basiszuivelproducten, die de eerste helft van dit jaar kenmerkten.
Mager en vol melkpoeder daalden vorige week vijf cent in prijs, boter noteerde een dubbeltje minder. Deze prijsdaling trad op nadat eind augustus de noteringen ook al licht daalden.
De kaasnotering is stabieler; de Keulse notering blijft zo'n 50 cent per kilo hoger dan vorig jaar om deze tijd. Oorzaak daarvan is de gestegen kaasconsumptie, die weer het gevolg is van de vleescrisis. Opvallend is dat bij een gelijke tot licht gestegen melkaanvoer de kaasproductie in Nederland in de eerste zeven maanden van dit jaar vijf procent lager was dan in hetzelfde tijdvak van 2000; gemeten over heel Europa is er echter sprake van een stijgende kaasproductie. Wat er de komende tijd gebeurt, is een beetje koffiedik kijken. Wat er op het politieke wereldtoneel gebeurt, is van invloed op de algemene economische stemming en het vertrouwen van consumenten en afnemers.

Loonen neemt afscheid
Jan Loonen, tot voor enkele jaren melkveehouder én al 17 jaar aan de top van Campina, wordt vandaag als voorzitter van bestuur en raad van commissarissen opgevolgd door Kees Wantenaar, die een melkveebedrijf heeft.
Loonen was de motor achter de fusie van DMV Campina en Melkunie Holland tot Campina Melkunie (1989) en stimuleerde de aansluiting van Milchwerke Köln/Wuppertal bij de coöperatie Campina Melkunie. Zijn leerpunten uit beide fusies? "Na de fusie met Melkunie hadden we nog sneller moeten professionaliseren. Het België-verhaal (de overname van Comelco, red.) had ook sneller en professioneler gemoeten. De samenwerking met MKW zie ik niet los van onze hele Duitse operatie. Voor de leden van Campina, inclusief de Duitse, moet alles dat we in Duitsland doen profijt brengen. Tegen het licht van alle ontwikkelingen in de zuivel, is de groei van Campina naar mijn idee nog niet ten einde. Ook niet in Duitsland." Loonen sluit niet uit dat Campina in de toekomst weer wat samen gaat doen met Dairy Farmers of America, de grootste Amerikaanse zuivelcoöperatie. Met MMI, één van de voorgangers van DFA, heeft Campina in de jaren '90 ook samengewerkt.

Campina breekt door
Consumenten en handel in Nederland reageren positief op de merkwissel van Melkunie naar Campina. Vincent Braams, directeur marketing en verkoop bij Campina Nederland, weet te melden dat de afzet in melk en melkproducten keurig vastgehouden wordt.
"Gedurende het hele proces rondom de merkwissel hebben wij ons steeds tot doel gesteld dat we geen consumenten wilden verliezen. Tot nu toe kunnen we dus rustig spreken over een geslaagde merkwissel. Dat komt ook door de handel die steeds positief heeft gereageerd op de merkwissel en op de TV-reclamespots. Vanaf nu gaan we, met onder meer nieuwe TV-spots het merk Campina verder uit bouwen." Vanaf de introductie (20 augustus) heeft Campina Smakija in Polen een meer dan vliegende start gemaakt. In vijf weken tijd zijn er al bijna zes miljoen cups verkocht.
De introductie is ondersteund met prijspromoties, demonstraties in supermarkten, reclamematerialen en sampling (gratis verstrekking). Sinds twee weken wordt Smakija in de nieuwe Campingcampagne bekend gemaakt via buitenreclame en op televisie. De TV-campagne is dit gehele jaar nog op alle Poolse zenders.
Theo Queis, area manager bij Campina International: "De resultaten bevestigen dat de Poolse consument ons concept goed oppakt. We kunnen rustig spreken over een overweldigende start. Het is ook een geweldige motivatie voor het Poolse team om de Campina positie op de Poolse markt verder uit te breiden."

Polen plust
De melkaanvoer in Polen is in de eerste helft van dit jaar met tien procent gestegen tot 3,4 miljard kilo. Sterk omhoog ging de productie van mager melkpoeder (plus 70 procent tot 68 miljoen kilo) en boter (plus 24,4 procent tot 71,8 miljoen kilo). De kaasproductie steeg met acht procent tot 215 miljoen kilo. De productie van consumptiemelk handhaafde zich op ruim 880 miljoen kilo; dat is meer dan Nederland in de eerste helft van dit jaar aan consumptiemelk produceerde.

Yazoo Bommetje heet voortaan Snekkie
De terreuraanvallen in New Hork en Washington zijn voor Mona (Nederland) aanleiding om de naam van het verse yoghurttussendoortje Yazoo Bommetje te wijzigen in Yazoo Snekkie. Eerder al besloot Campina Nederland een nieuwe TV-spot voorlopig niet uit te zenden. In de spot staan ME'ers en krakers tegenover elkaar. Koele melk van Campina bindt hen.