STING

Verzorgenden en clienten: twee handen op een buik

PERSBERICHT STING, 4 oktober 2001

Verzorgenden en cliënten: twee handen op één buik

Het ministerie van VWS, zorgverleners, cliëntenorganisaties en Sting, de beroepsvereniging van de verzorging, zijn het eens over de vraag waar het in de verzorging om draait. Niet om dikke nota's en nieuwe onderzoeken. Wel om tijd en aandacht voor cliënten, een arm om hun schouder en verzorgenden die professioneel en goed ondersteund hun werk kunnen doen. Dat bleek tijdens de Dag van de Verzorging die op 2 oktober plaatsvond in de Flint te Amersfoort. In de Flint waren ruim 800 verzorgenden aanwezig onder de titel: Kwaliteit, dat ben jij.

Namens minister Borst hield topambtenaar Moerkamp (directie Verpleging, Verzorging en Ouderen van het ministerie van VWS) de verzorgenden voor dat zij de verzorging 'een smoel' geven en dat ze grote invloed hebben op hoe hun cliënten de zorg ervaren. De overheid wil zorgverlening die gericht is op de vraag van cliënten en vindt het van cruciaal belang hoe verzorgenden omgaan met die vraag. 'In de zorg draait het om de relatie tussen verzorgende en cliënt', aldus Moerkamp. Hij vindt dat zorgorganisaties daarom goed naar hun medewerkers moeten luisteren en hun verzorgenden moeten ondersteunen in het bieden van vraaggerichte zorg. Zorginstellingen onderschrijven die boodschap, maar in de praktijk blijken er tal van hindernissen te zijn.
Cliënten ondervinden dagelijks wat er mis gaat. Niettemin hebben zij enorme waardering voor het dagelijkse werk van 200.000 helpenden en verzorgenden. Henk Kouwenhoven, directeur van de Stichting Cliënt en Kwaliteit, vindt dat verzorgenden en cliënten eigenlijk bondgenoten zijn. Ze willen precies hetzelfde: zorg van goede kwaliteit. 'En kwaliteit haal je niet uit weer een nieuwe nota of een mooi kwaliteitssysteem. Kwaliteit zit in een klein hoekje. Kwaliteit ontstaat wanneer je goed luistert naar wat cliënten werkelijk willen en wanneer verzorgenden de steun krijgen die ze vragen om hun cliënten goede op maat gesneden zorg te kunnen bieden', vindt Kouwenhoven. Verzorgenden vinden dat zelf ook. De bijeenkomst in de Flint maakte nog eens duidelijk dat verzorgenden heel graag goede zorg willen geven en daar iedere dag aan werken. Verzorgenden zetten hun cliënt altijd op de eerste plaats. Zij weten ook heel goed dat er wel iets voor nodig is om vraaggerichte zorg te bieden. Een goede opleiding, tijd om te overleggen, ondersteuning bij het ontwikkelen van een professionele beroepshouding en invloed op de manier waarop ze hun werk uitvoeren. Helpenden en verzorgenden weten zich daarin gesteund door Sting, hun beroepsvereniging. Sting wil dat de stem van de beroepsgroep verzorging beter gehoord wordt. Verzorgenden doen het werk en weten wat hun cliënten willen. Gezamenlijk maken ze uit wat zorg van goede kwaliteit is. Sting wil dat verzorgenden en helpenden de tijd, de scholing en de middelen krijgen om hun belangrijke rol waar te kunnen maken. Daar is iedereen mee gediend. De cliënt voorop.

Over Sting
Sting is de beroepsvereniging van de verzorging. Sting richt zich op de inhoud van het verzorgende beroep. Sting wil dat de in totaal 200.000 helpenden en verzorgenden in de thuiszorg, kraamzorg, intramurale ouderenzorg en gehandicaptenzorg goed opgeleid hun werk kunnen doen. Sting wil dat zij professioneel kunnen werken en daadwerkelijk invloed krijgen op de manier waarop ze hun werk verrichten.