NFO TRENDBOX BV
Werkgevers in verlegenheid door veranderende eisen werknemers
Werkgevers in verlegenheid door veranderende eisen werknemers
Er dreigt een kloof tussen de Nederlandse werkgever en werknemer. Bij werknemers verschuift de focus steeds meer naar zaken als de doelstellingen en visie van de werkgever, de kansen om de eigen 'employability' te verhogen en bovenal de mogelijkheden om een goede balans te vinden tussen werk en privé-leven. Werkgevers blijken onvoldoende tegemoet te kunnen komen aan deze wensen van werknemers. Dit is de belangrijkste uitkomst van een onderzoek onder 150 werknemers met een HBO of universitaire opleiding en een 24-tal HR-managers en directieleden van grote werkgevers. Het onderzoek werd uitgevoerd door Deloitte & Touche Human Capital Group in samenwerking met strategisch marktonderzoekbureau NFO Trendbox.
Hoogopgeleide werknemers verschillen steeds meer van de andere werknemers. Zo is het interessant om te zien dat zeven jaar geleden 41% van alle werknemers het nog (zeer) belangrijk vond om bezig te zijn met de carrière, en dat er daarbij geen verschil was tussen de hoogte van de opleiding. Nu vindt 32% van de werknemers met een opleiding lager dan HBO zijn/haar carrière belangrijk, tegenover 42% van de hoogopgeleide werknemers. Er lijkt dus een waterscheiding te ontstaan tussen enerzijds een groep werknemers die de eigen carrière steeds meer gaat relativeren en anderzijds een elitekorps van hoogopgeleiden dat een aanmerkelijker groter belang hecht aan de eigen carrière. Deze laatste groep stelt steeds hogere eisen aan de arbeidsvoorwaarden, zo blijkt uit het onderzoek.
Deze hogere eisen laten zich globaal indelen in drie groepen. De
eerste groep eisen betreft de financiële verwachtingen. Te denken valt
daarbij aan een pakket van materiële beloningen (een goed salaris, een
lease auto, bonussen etc.) dat goed aansluit op de eigen levensfase,
loopbaan en wensen. Uit het onderzoek blijkt dat werkgevers de laatste
jaren veel tijd en energie hebben gestoken in het individualiseren van
de financiële beloning van werknemers. Een op maat gesneden financiële
beloning volgens het zogenaamde cafetariasysteem is iets geworden dat
(bijna) elke werkgever biedt.
Een tweede groep eisen betreft de corporate identity van de werkgever
en de ontwikkelingsmogelijkheden die een werkgever biedt om de eigen
employability (de 'marktwaarde' van de werknemer op de arbeidsmarkt)
te vergroten. Deze eisen zijn, zo blijkt uit het onderzoek,
belangrijker dan de financiële arbeidsvoorwaarden. Zo vindt bijna
negen van de tien ondervraagde werknemers het belangrijk om trots te
kunnen zijn op de organisatie waarvoor men werkt. 90% van de
werknemers vindt het belangrijk dat de organisatie waarvoor men werkt
naast het maken van winst ook nog andere doelstellingen heeft.
Daarnaast verlangen werknemers de mogelijkheid om middels trainingen,
stages en opleidingen de eigen talenten en vaardigheden verder te
ontwikkelen. Dit heeft alles te maken met het calculerende karakter
van de moderne werknemer: 71% van hen zegt het belangrijk te vinden
dat de werkgever in staat is om zijn/haar waarde op de arbeidsmarkt te
vergroten; bij werknemers onder de 30 jaar is dit zelfs 80%. In die
zin is er sprake van een sterke rationalisering van de verhoudingen
tussen werkgever en werknemer: de werkgever is -mede door de
vervagende grens tussen werk en privé-leven- steeds meer bezig met het
meten van de prestatie van werknemers om hem/haar hierop af te
rekenen, terwijl de werknemer op zijn beurt de werkgever steeds meer
afrekent op de mogelijkheden die deze biedt om zijn 'marktwaarde' te
vergroten.
Over het algemeen lijken de werkgevers goed op de hoogte van deze
tweede groep eisen van de werknemers. Vrijwel alle werkgevers zijn ook
daadwerkelijk bezig met de professionele ontwikkeling van hun
werknemers, zowel door de invulling van functies (multidisciplinaire
teams, jobrotatie etc.) als door trainingen, opleidingen en stages.
Wel maakt het onderzoek duidelijk dat de werkgevers zich niet allen
even goed realiseren hoe belangrijk het karakter, de doelstellingen en
opvattingen van de organisatie zijn voor hun aantrekkelijkheid als
werkgever. Zeker nu een goede financiële beloning en goede
professionele ontwikkelingsmogelijkheden door vrijwel alle bedrijven
wordt geboden, bieden zaken die appelleren aan de intrinsieke
bevrediging van werknemers een kans voor werkgevers om zich te
onderscheiden.
De derde (en tevens belangrijkste!) groep eisen van de hoogopgeleide
werknemers betreft de mogelijkheden om een goede balans te vinden
tussen werk en privé-leven. Flexibele werktijden worden door de
werknemers als belangrijkste arbeidsvoorwaarden genoemd. Ook vindt een
grote meerderheid van hen (71%) dat de werkgever wat dit betreft een
verantwoordelijkheid heeft, en actief moet werken aan een goede balans
tussen werk en privé-leven van haar werknemers. Dit alles is uiteraard
wel bekend bij de werkgevers (die immers steeds meer worden
geconfronteerd met vraag naar deeltijdwerk, flexibele arbeidstijden en
telewerk-mogelijkheden), maar slechts enkele van hen hebben dit
verankerd in hun beleid. Uit het onderzoek blijkt dat bij veel van hen
vorm en inhoud niet helder voor ogen staat om aan deze wens van
werknemers tegemoet te komen.
Het feit dat werkgevers deze behoefte aan een gezonde balans tussen
werk en privé onvoldoende weten te integreren in hun beleid houdt een
groot risico in, zo blijkt uit het onderzoek. Het gevaar bestaat dat
er weer nostalgie ontstaat naar de situatie van voorheen, waarin werk
en privé strikt gescheiden waren, met alle gevolgen voor de
bedrijfsprestatie en arbeidsproductiviteit van dien. Een opvallende
uitkomst van het onderzoek is dat meer dan de helft van de hoog
opgeleide werknemers tot 25 jaar van mening is dat werk en privé
strikt gescheiden moeten worden gehouden - een percentage dat alleen
geëvenaard wordt door de groep werknemers van vijftig jaar en ouder.
Kortom, kennelijk is er bij de groep starters op de arbeidsmarkt een
behoorlijk wantrouwen waar het gaat om de mogelijkheden van werkgevers
om een gezonde balans tussen werk en privé-leven te bieden. De
conclusie kan dan ook geen andere zijn dan dat het onderzoek vooral
een appèl doet op de slagvaardigheid en creativiteit van werkgevers om
meer haast te maken met beleid op dit gebied.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
NFO TRENDBOX B.V.
telefoon 020 - 669 44 14
Jeroen Dijvestijn
jeroen.duijvestijn@nfoeurope.com
Of een bezoek brengen aan onze website; www.trendbox.nl
04 okt 01 15:00