PERSBERICHT
Utrecht, 4 oktober 2001
Cars Online 2001: Internet steeds populairder onder autokopers
Autofabrikanten en dealers twisten over inzet internet
Het internet is in hoog tempo de belangrijkste bron van informatie aan het
worden voor zaken als prijzen, eigenschappen en accessoires van voertuigen:
51 procent van de consumenten met internettoegang ziet het web als
belangrijkste informatiebron, terwijl 39 procent meer ziet in een
traditioneel bezoekje aan de dealer. Aan de aanbodkant zien autofabrikanten
het internet in de regel als een kans, terwijl bijna tweederde van de
dealers het vooral als bedreiging ervaart.
Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit het internationale onderzoek Cars
Online 2001 dat is uitgevoerd door de Gartner Group in opdracht van
management- en IT-adviesorganisatie Cap Gemini Ernst & Young. Het onderzoek
omvatte interviews onder 8.000 consumenten, 800 merkgebonden autodealers en
een aantal toonaangevende autofabrikanten in Europa, Japan en de Verenigde
Staten.
Het gebruik van internet door autokopers is in de afgelopen twaalf maanden
sterk gestegen. Het percentage consumenten dat het internet beschouwt als
een belangrijke bron van informatie voorafgaand aan het koopproces, steeg
van 27 procent in 2000 naar 38 procent in 2001. Daarmee scoort het internet
inmiddels hoger dan de traditionele print advertenties (29 procent) en
commercials op televisie (19 procent).
Het aantal autokopers dat het internet gebruikt om een auto aan te schaffen,
is sterker toegenomen, zij het dat het totale aantal nog relatief klein
blijft. In de VS steeg het percentage online aankopen van 1,6 naar 3,0
procent van het totale aantal verkopen. Dit vertegenwoordigt 400.000 auto's.
In Duitsland steeg dit percentage van 0,7 naar 1,6 procent en in
Groot-Brittannië vertienvoudigde de online verkoop, namelijk van 0,1 naar
1,1 procent van de totale autoverkoop. Ook in de Benelux nam de aanschaf via
internet toe, te weten naar 4,0 procent. In Nederland zou dat neer komen op
een kleine 24.000 auto's.
Het onderzoek toont ook een scherp verschil van inzicht tussen dealers en
autofabrikanten waar het gaat om de inzet van het internet voor het
genereren van business. Liefst 79 procent van de autofabrikanten ziet het
internet als een (grote) kans om zaken te doen. Daar tegenover staat dat 63
procent van de merkgebonden dealers het internet als een bedreiging ziet. En
dat terwijl uit hetzelfde onderzoek blijkt dat de positieve houding van
consumenten ten opzichte van dealer nog steeds hoog is en zelfs toeneemt. De
mate waarin consumenten hun dealer aanbevelen bij anderen * de belangrijkste
indicatie voor tevredenheid en loyaliteit * steeg in alle onderzochte
landen. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld van 68 naar 77 procent, in
Groot-Brittannië van 64 naar 72 procent en in Italië van 61 naar 69 procent.
Pieter Ghering en Robbert Hacken - business consultants van de Nederlandse
automotive groep binnen Cap Gemini Ernst & Young * menen dat het onderzoek
het beeld bevestigt dat het internet snel een onmisbaar onderdeel aan het
worden is van het verkoop- en marketingproces voor een significant en
snelgroeiend gedeelte van de consumentenmarkt. "In de afgelopen twaalf
maanden zijn zo goed als alle grote autofabrikanten ter wereld begonnen met
serieuze activiteiten op het internet. Maar ons onderzoek wijst ook uit dat
er op dit punt nog een verontrustend gebrek aan samenwerking is tussen
fabrikanten en dealers. En dat zou de wijze waarop de markt zich ontwikkelt
wel eens negatief kunnen beïnvloeden".
Het percentage consumenten met internettoegang dat een bezoek bracht aan de
website van een fabrikant varieerde in de meeste landen tussen de 31 en 43
procent. Voor bezoeken aan sites van merkendealers ligt dit percentage op 27
procent, voor sites van onafhankelijke dealers op 15 procent, en slechts 14
procent voor sites van gespecialiseerde automakelaars. In 2001 overtrof het
aantal bezoeken aan fabrikantensites het aantal bezoeken in 2000 aan álle
autosites. Dat doet vermoeden dat autofabrikanten hun online strategieën
onder de knie beginnen te krijgen.
Het onderzoek ontkracht ook een aantal typische internet-mythen.
Mythe 1: Het gebruik van internet elimineert afstanden
Het internet heeft er niet voor gezorgd dat afstand geen factor meer is bij
het aanschaffen van een auto. Uit tien mogelijke argumenten om niet online
te shoppen, koos 74 procent van de respondenten 'de afstand tot de online
dealer' als belangrijkste argument.
Mythe 2: Het internet is voor jongeren
Het gebruik van internet onder autokopers is allerminst voorbehouden aan
jonge mensen. Van de autokopers in de leeftijd 18 tot 35 jaar gebruikte 27
procent het internet voor het verzamelen van informatie en 2,9 procent om
een auto te kopen.
Voor de autokopers ouder dan 35 jaar liggen deze percentages op
respectievelijk 17 en 2,1 procent.
Mythe 3: Het internet is ideaal voor non-stop-shopping
Het internet als middel voor one-stop shopping * auto kopen, verzekeringen
sluiten en schadeservice regelen * wordt door consumenten niet als
interessant ervaren; deze factor kwam op de twaalfde plaats op een lijst van
13 argumenten om het internet te gebruiken.
Dat autokopers die van het internet gebruikmaken steeds vertrouwder raken
met dat medium, blijkt uit twee functies die ze van websites beginnen te
verlangen. Naast basale product- en prijsinformatie wil 45 procent van de
ondervraagde consumenten ook online configuraties kunnen variëren, zodat ze
verschillende voertuigspecificaties en opties kunnen uitproberen en
onmiddellijk kunnen zien welke gevolgen dat heeft voor prijs en levertijd.
Daarnaast noemde 35 procent order tracking als vereiste service. Dat is de
mogelijkheid om zélf online de bestelde auto te kunnen volgen in het proces
van assemblage tot aflevering.
Ghering en Hacken zeggen daarover: "Het is duidelijk dat veel consumenten
niet meer tevreden gesteld kunnen worden met websites die niet meer zijn dan
elektronische brochures. Ze willen nu dat de data die ze op hun scherm zien
in real-time gelinkt zijn aan de gehele toeleverketen. Het inspelen op die
behoefte is naar onze mening één van de grootste uitdagingen die de branche
moet, kan en zal aangaan."
Over Cap Gemini Ernst & Young
Cap Gemini Ernst & Young is een vooraanstaande organisatie in management
consulting en IT-dienstverlening. Het geïntegreerd kunnen aanbieden van deze
activiteiten maakt de onderneming tot een unieke zakelijke dienstverlener.
Het bedrijf helpt middelgrote tot grote nationale en multinationale
ondernemingen en non-profit organisaties met het ontwikkelen van nieuwe
groeistrategieën en het verbeteren van bedrijfsprocessen. Wereldwijd telt de
organisatie meer dan 60.000 medewerkers, waarvan 7.000 in de Benelux. De
organisatie is genoteerd aan de aandelenbeurzen in Parijs en Amsterdam en
behaalde in 2000 een omzet van 8,5 miljard euro. Meer informatie over
specifieke dienstverlening, kantoren en research is beschikbaar op:
www.nl.cgey.com.
EINDE PERSBERICHT