Informatie: VOOR DE PERS
CNV Burgerluchtvaart is een vakgroep van de CNV BedrijvenBond
04-10-2001
Burgerluchtvaart geeft KLM nog lang geen fiat voor loonoffer
"Er kan geen sprake zijn van een loonoffer als de KLM-directie niet
met een betere onderbouwing komt. Eerdere moeilijke tijden werden ook
al het hoofd geboden door het personeel minder uit te betalen. Iets
waar de KLM'ers overigens altijd aan hebben meegewerkt. Nu vragen wij
ons af of dit enorme probleem moet worden afgewenteld op het
personeel. Het is nu tijd voor financiële ondersteuning vanuit Den
Haag en/of Brussel."
Vakgroepbestuurders Ingeborg Baltussen en Eric Aarts van CNV
Burgerluchtvaart vinden dat het eind in de rekbaarheid van het
KLM-personeel wel een beetje is bereikt. Baltussen: "KLM wil de eerder
vastgestelde twee procent salarisverhoging in december voor het
cao-personeel niet uitbetalen. En van de acht procent
eindejaarsuitkering maximaal twee procent uitkeren en nog eens vier
procent nabetalen vér in 2002. Maar ze zeggen niks over de vraag of
die decemberverhoging definitief van de baan is of later alsnog zal
worden doorgevoerd. Daarnaast vraagt het bedrijf aan de directieleden
en commissarissen om vijftien procent van hun salaris in te leveren en
het hogere personeel (buiten-cao-categorie) zeven procent. We hebben
best begrip voor het zeer lastige parket waarin de KLM is gebracht
door de gebeurtenissen op 11 september j.l. Maar de directie laat
helemaal ongewis of dit allemaal tijdelijk is of structureel."
Baltussen en haar collegabestuurder Eric Aarts menen verder dat dit
hét moment is om in Den Haag of Brussel aan de bel te trekken. Eric
Aarts: "Als je toch weet dat andere landen hun nationale
luchtvaartmaatschappijen reeds ondersteunen, direct en indirect, dan
kan het toch niet zo zijn dat KLM en de overheid de braafste jongetjes
uit de klas moeten blijven? Wij zijn geen voorstander van staatssteun,
maar bij een bijzondere invloed van buitenaf moet het op z'n minst
bespreekbaar worden. Alleen het personeel er voor laten opdraaien is
dan te kort door de bocht. Bovendien, als de KLM in slecht weer zit
is, is het dominoeffect enorm. Geweldig veel bedrijven en instanties
zijn afhankelijk van een goede gang van zaken in de burgerluchtvaart.
Onderhoudsdiensten, (vliegtuig)schoonmaakbedrijven, cateraars,
reisbureaus en touroperators, noem maar op. Het is van groot belang
dat KLM in de been wordt gehouden. Dat moeten ook Den Haag en Brussel
in willen zien."
Houten, oktober 2001
Nadere inlichtingen:
Eric Aarts (vakgroepbestuurder):
023-568 46 70
Wouter de Jong (persvoorlichter):
030 - 6 348 243