De Arrows A23: een tipje van de sluier....
(04 oktober 2001) Want hoe staat het eigenlijk met de ontwikkeling
van de A23? Aan de A22 van dit jaar wordt niets meer doorontwikkeld,
alle pijlen zijn gericht op volgend jaar. Er zijn nieuwe mensen met
veel ervaring aangenomen, er komt een nieuwe motor, men heeft een
eigen windtunnel. Waar gaat dat tot leiden? "In ieder geval tot een
geheel nieuwe voorkant van de wagen", aldus Jos. "De motor van volgend
jaar zal veel meer vermogen leveren dan die van dit jaar, en dat heeft
ook ingrijpende gevolgen voor het ontwerp van volgend jaar. De gehele
voorkant van de auto wordt anders. Daar hebben we dit jaar veel
problemen gehad, en dat gaan we fundamenteel anders aanpakken. De
nieuwe windtunnel is daarbij een groot voordeel. Die heeft de gebreken
van de A22 blootgelegd, en die gebreken proberen we dus bij de nieuwe
auto te verhelpen." Wat gaat er dan precies anders worden aan de
voorkant? "Jullie zullen nog even geduld moeten hebben voor we daar
meer over kunnen vertellen".
Wat overigens erg opviel was de snelle tijd die Jos in de warm-up van
de Grand Prix van de Verenigde Staten reed. Die tijd was zelfs sneller
dan zijn kwalificatietijd, terwijl Jos die snelle tijd in de warm-up
reed in de spare-car. "Inderdaad, daar stonden wij ook van te kijken.
Ik was natuurlijk licht, en de omstandigheden waren iets sneller, maar
de spare-car stuurde veel beter in dan mijn eigen auto. Achteraf
gezien hadden we met de spare-car de kwalificatie moeten doen, want
ook Enrique was er erg over te spreken. Voor de race hebben we toch
voor mijn eigen auto gekozen, omdat die beter aanvoelde als er veel
benzine en zat en er een aantal ronden mee gereden was."
Wat kunnen we verwachten in Japan? "Helaas geen nieuwe onderdelen meer
aan de auto, maar ik zal mijn uiterste best doen om er nog iets van te
maken".
©2001 www.verstappen.nl, all rights reserved