FENIT

Online couponing biedt fabrikanten en retailers veel mogelijkheden

12-10-2001 Internet wordt steeds meer onderdeel van de gehele marketingmix en databasemarketeers testen offline promotietechnieken daarom ook online.

Internet wordt steeds meer onderdeel van de gehele marketingmix en databasemarketeers testen offline promotietechnieken daarom ook online. Een voorbeeld is couponing, dat offline het terrein van de mass marketeer is. Internet biedt diverse mogelijkheden om kortingsbonnen te distribueren, namelijk via de eigen site, via e-mail en via sites van derden. De voordelen van online couponing ten opzichte van traditioneel couponing zijn de lage productiekosten, een betere respons, betere tracking, de mogelijkheid voor lokale aanbiedingen en de vele testmogelijkheden. Uit onderzoek van onderzoekbureau Information Resources blijkt dat er een verschil bestaat tussen hoe consumenten het internet gebruiken en wat de retailers en fabrikanten aanbieden. Zo verwacht de consument op een 'merk website' coupons voor producten aan te treffen. In de praktijk blijkt echter dat minder dan 20% van de fabrikanten daadwerkelijk coupons aanbiedt. Ook blijken consumenten graag gebruik te willen maken van onlinecoupons. Aangezien slechts 33% van de fabrikanten van deze promotievorm gebruik maakt, zijn er voor de aanbieders nog volop kansen. Voorbeelden van Nederlandse kortingssites zijn kortingsbon.nl en save2smile.nl.

copyright FENIT 2001