Gemeente Leiden

Efficiënte afhandeling van vragen

Servicepunten van start

Zwerven vuilniszakken al weken door je straat? Wil je weten hoe je een bouwvergunning moet regelen? Vanaf nu hoef je maar een centraal nummer te bellen voor vragen en klachten aan de juiste gemeentelijke dienst. Drie diensten hebben sinds kort een eigen servicepunt.

BESTUURSDIENST - 'Nee, voor die zaken moet u een andere afdeling hebben.' Iedereen heeft wel eens een tijdrovend belrondje door verschillende gemeentelijke afdelingen moeten maken. Sinds kort is dat verleden tijd: drie gemeentelijke diensten hebben eigen servicepunten met ieder één centrale balie en één telefoonnummer. Als je een vraag hebt over je woonwijk kun je het servicepunt Woonomgeving bellen. Met één telefoontje kun je alles bij het servicepunt regelen. Er zijn geen verschillende nummers meer voor lekkages op straat, zwerfvuil of grofvuil. Wel zo makkelijk. Datzelfde geldt voor zaken rond verbouwingen en woningaanpassingen. Daar is het servicepunt Bouwen en Wonen voor geopend. Voor Burgerzaken en Belastingen bestaat ook een centraal nummer. Daar kan men bijvoorbeeld terecht voor vragen over hondenbelasting of het maken van een afspraak voor nieuwe reisdocumenten.

Beller beter geholpen
De servicepunten moeten ervoor zorgen dat de beller beter wordt geholpen. Dat is de reden waarom ze zijn opgericht. 'Mensen hoeven niet steeds door te verbinden en op te zoeken wie wat eigenlijk regelt. Wij luisteren naar de vraag, geven antwoord of gaan op zoek naar het antwoord en bellen terug zodra we het antwoord weten', aldus Ellen Koster van servicepunt Bouwen en Wonen. 'Voor alle zaken aan en op de woning kunnen mensen bij ons terecht. Maar ze denken altijd dat je alles uit je hoofd weet', verzucht Koster.
Ellen Vahl van Burgerzaken en Henk Boekhoven van servicepunt Woonomgeving beamen dat. 'Zo bellen ze mij vaak of we grofvuil kunnen ophalen' zegt Boekhoven. 'Dan vraag ik het huisadres en postcode, maar dan geven ze een adres en zeggen "Ja, ik zet het altijd rechts tegenover de speelplaats hier in de straat, het steegje in en dan rechts." Nou, dat vinden de jongens die het moeten ophalen dus niet. Wij willen sowieso dat mensen het voor het eigen huis zetten, anders krijg je vuile plekken in de stad waar iedereen zijn oude rommel gewoon bijzet.'

Verwarring
Wie de oude telefoonnummers belt van grofvuil, sector milieu of ongediertebestrijding, wordt automatisch doorverbonden met het servicepunt Woonomgeving. 'Dat blijft voorlopig even zo. Dat geeft mensen tijd om te wennen', legt Henk Boekhoven uit. De medewerker van servicepunt Woonomgeving bekent dat het nogal eens verwarring geeft. 'Mensen bellen de grofvuillijn en jij neemt op met "Goede dag, Servicepunt Woonomgeving". Dan reageren ze met "Nee, ik woon niet in de omgeving. Ik wil grofvuil laten ophalen in Leiden."'

Getransformeerd
De drie medewerkers van de servicepunten hebben elkaar al vaker aan de telefoon gehad. Ellen Vahl van Burgerzaken: 'Soms weet je direct dat ze bij het verkeerde servicepunt zitten en verbind je door. We schakelen één keer door. Als we er dan niet uitkomen, zoeken we het eerst zelf uit en bellen later terug.' Ook krijgen de drie servicemedewerkers wel eens gekke vragen. Ellen Koster: 'Zo wordt gebeld naar ons servicepunt Bouwen en Wonen over telefoonnummers van makelaars. Nou, dat moeten mensen eigenlijk zelf opzoeken.' Vahl weet zich te herinneren dat ze een vrouw aan de telefoon had die vroeg hoe de persoonsregistratie veranderd werd als iemand "getransformeerd" was. 'Ze bedoelde dus dat hij was omgebouwd tot een zij. Maar dat begreep ik steeds niet. Uiteindelijk zijn we eruit gekomen en is alles geregeld.'

Welke nummers?
De servicepunten zijn via de onderstaande nummers te bereiken:
- Burgerzaken en belastingen 071-5165500;

- Woonomgeving 071-5165501;

- Bouwen en Wonen 071-5165502.
Het loket van servicepunt Woonomgeving is te vinden aan de Admiraal Blankertweg 15. De balie van servicepunt Bouwen en Wonen is in het Stadsbouwhuis aan de Langegracht en de balie Burgerzaken en Belastingen in het stadhuis.
Vragen stellen of een klacht inleveren kan ook via internet. Kijk voor servicepunt Woonomgeving op: www.leiden.nl/woonomgeving en voor Bouwen en Wonen of Burgerzaken en Belastingen op
www.leiden.nl/gemeente/publieksdienst.

De gezichten achter de telefoon. Van links naar rechts: Henk Boekhoven (Woonomgeving), Ellen Vahl (Burgerzaken en Belastingen) en Ellen Koster (Bouwen en Wonen). Foto: Wim van Noort.