Provincie Noord-Holland

Persbericht, 8 oktober 2001

Provincie: brede en gezamenlijke aanpak openbaar vervoer Noord-Holland-noord nodig
Het openbaar vervoer in Noord-Holland noord houdt de gemoederen bezig. Op vrijdag 12 oktober bespreekt de statencommissie Wegen, Verkeer en Vervoer wederom de stand van zaken. In een informatienota presenteert de provincie een brede aanpak van het openbaar vervoer; investeringen in de kwaliteit, de promotie van de OV-taxi en waar mogelijk oplossen van knelpunten in het buslijnennet. Volgens gedeputeerde De Boer is een brede aanpak noodzakelijk, maar alleen te realiseren in samenwerking met de gemeenten.

Investeringen in de kwaliteit van het openbaar vervoer Uitgangspunt voor het nieuwe lijnennet in Noord-Holland noord is de vraag naar vervoer. Dit betekent investeren daar waar de behoefte is om zo ook in de toekomst een betaalbaar en hoogwaardig openbaar vervoer te creëren. Voorbeelden van dergelijke investeringen in de kwaliteit zijn; het werken aan een plan die de doorstroming en snelheid van de bussen moet verhogen (o.a. maatregelen bij verkeerslichten, inrichten van wegen die én verkeersveilig zijn én de kwaliteit van het busvervoer niet bepreken), het bevorderen van de ketenmobiliteit door het plaatsen van extra fietsvoorzieningen bij haltes en het verbeteren van de informatievoorziening in bij abri's.

OV-Taxi
Steeds meer reizigers zijn gebruik gaan maken van de OV-taxi. In de periode van 1 juni 2000 tot 1 juni 2001 zijn bijna 250.000 ritten gereden. Het klachtenpercentage ligt op 0,6%. Uit de enquête van het ministerie van Verkeer en Waterstaat blijkt dat de 'spelregels' met betrekking tot het ophaaltijdstip, de kosten van het systeem en de betaalwijze duidelijk is. De meeste reizigers vinden dat hun reistijd is verbeterd met de OV-taxi. Ontevredenheid is er over de stiptheid en de terugbelservice. Connexxion is aangespoord de kwaliteit van de OV-taxi te verbeteren. Daarnaast stelt de provincie fl.250.000 beschikbaar voor de promotie van de OV taxi.

Buslijnen
In het algemeen hebben de klachten op het nieuwe lijnennet betrekking op het wegvallen van de sociale functie van het openbaar vervoer. In de promotiecampagne van de OV-taxi wordt dan ook aandacht besteed aan de overstapmogelijkheden van de OV-taxi en het gewone busvervoer. Specifieke klachten zijn bus 151 van Alkmaar naar Julianadorp, het stadsvervoer in Den Helder, de lijnen 39 en 37 van Medemblik naar Hoorn, bus 130 van Alkmaar en Wieringerwerf, het omzetten van de reguliere lijn Lambertschaag -Hoorn in een spitslijn, het ontbreken van een halteplaats van lijn 42 bij Zwaagdijk-oost en de route van de stadslijn in de Kersenboogerd. Samen met Connexxion kijkt de provincie in hoeverre voor deze specifieke knelpunten een budgetneutrale oplossing gevonden kan worden.

Het openbaar vervoer is een levendig onderwerp dat, gezien de grote veranderingen, nauwlettend wordt gevolgd. Met behulp van enquêtes, de klachtenlijn van de OV-Taxi, en het oor te luister leggen in de regio, heeft de provincie de hobbels in het nieuwe openbaar vervoersysteem op een rijtje gezet. In een tweewekelijks overleg bespreekt de provincie de klachten met Connexxion en wordt gezocht naar mogelijke oplossingen.