Persbericht, 8 oktober 2001
Provincie: brede en gezamenlijke aanpak openbaar vervoer Noord-Holland-noord
nodig
Het openbaar vervoer in Noord-Holland noord houdt de gemoederen bezig. Op
vrijdag 12 oktober bespreekt de statencommissie Wegen, Verkeer en Vervoer
wederom de stand van zaken. In een informatienota presenteert de provincie
een brede aanpak van het openbaar vervoer; investeringen in de kwaliteit, de
promotie van de OV-taxi en waar mogelijk oplossen van knelpunten in het
buslijnennet. Volgens gedeputeerde De Boer is een brede aanpak noodzakelijk,
maar alleen te realiseren in samenwerking met de gemeenten.
Investeringen in de kwaliteit van het openbaar vervoer
Uitgangspunt voor het nieuwe lijnennet in Noord-Holland noord is de vraag
naar vervoer. Dit betekent investeren daar waar de behoefte is om zo ook in
de toekomst een betaalbaar en hoogwaardig openbaar vervoer te creëren.
Voorbeelden van dergelijke investeringen in de kwaliteit zijn; het werken
aan een plan die de doorstroming en snelheid van de bussen moet verhogen
(o.a. maatregelen bij verkeerslichten, inrichten van wegen die én
verkeersveilig zijn én de kwaliteit van het busvervoer niet bepreken), het
bevorderen van de ketenmobiliteit door het plaatsen van extra
fietsvoorzieningen bij haltes en het verbeteren van de informatievoorziening
in bij abri's.
OV-Taxi
Steeds meer reizigers zijn gebruik gaan maken van de OV-taxi. In de periode
van 1 juni 2000 tot 1 juni 2001 zijn bijna 250.000 ritten gereden. Het
klachtenpercentage ligt op 0,6%. Uit de enquête van het ministerie van
Verkeer en Waterstaat blijkt dat de 'spelregels' met betrekking tot het
ophaaltijdstip, de kosten van het systeem en de betaalwijze duidelijk is. De
meeste reizigers vinden dat hun reistijd is verbeterd met de OV-taxi.
Ontevredenheid is er over de stiptheid en de terugbelservice. Connexxion is
aangespoord de kwaliteit van de OV-taxi te verbeteren. Daarnaast stelt de
provincie fl.250.000 beschikbaar voor de promotie van de OV taxi.
Buslijnen
In het algemeen hebben de klachten op het nieuwe lijnennet betrekking op het
wegvallen van de sociale functie van het openbaar vervoer. In de
promotiecampagne van de OV-taxi wordt dan ook aandacht besteed aan de
overstapmogelijkheden van de OV-taxi en het gewone busvervoer. Specifieke
klachten zijn bus 151 van Alkmaar naar Julianadorp, het stadsvervoer in Den
Helder, de lijnen 39 en 37 van Medemblik naar Hoorn, bus 130 van Alkmaar en
Wieringerwerf, het omzetten van de reguliere lijn Lambertschaag -Hoorn in
een spitslijn, het ontbreken van een halteplaats van lijn 42 bij
Zwaagdijk-oost en de route van de stadslijn in de Kersenboogerd. Samen met
Connexxion kijkt de provincie in hoeverre voor deze specifieke knelpunten
een budgetneutrale oplossing gevonden kan worden.
Het openbaar vervoer is een levendig onderwerp dat, gezien de grote
veranderingen, nauwlettend wordt gevolgd. Met behulp van enquêtes, de
klachtenlijn van de OV-Taxi, en het oor te luister leggen in de regio, heeft
de provincie de hobbels in het nieuwe openbaar vervoersysteem op een rijtje
gezet. In een tweewekelijks overleg bespreekt de provincie de klachten met
Connexxion en wordt gezocht naar mogelijke oplossingen.