BedrijfsautoRAI

16-10-2001

Opel lanceert nieuwe Combo

Een gegeven dat des te meer betekenis krijgt als je weet dat de Corsa zojuist is uitgeroepen tot Kampioen Compacte Auto van het Jaar 2001. Een eerbewijs aan de volwassen rijeigenschappen van de compacte gezinsauto en een voorproefje van wat de nieuwe Combo allemaal te bieden heeft: een allround bestelwagen met de hoogwaardige kwaliteiten van een personenauto.

* Stadsbestelauto zet nieuwe standaard in laadvolume en laadvermogen
* Uitstekende toegang laadruimte via hoge achterdeuren en desgewenst twee schuifdeuren

* Omklapbare voorstoel maakt laadlengte tot 270 centimeter mogelijk
* DSA voorwielophanging en fraaie torsie-as (Astra techniek) garanderen dynamisch weggedrag, comfort en nog meer actieve veiligheid

* Lage onderhoudskosten door drie zuinige motoren en 30.000 km service-intervals

* Uniek: keuze uit twee direct ingespoten dieseluitvoeringen
* Keus uit drie afstellingen voor de vering
Bij de presentatie van de nieuwe Combo-range wordt het spits afgebeten door de Combo bestelauto. Een tweepersoons gesloten uitvoering die beschikbaar is in twee uitvoeringen: de basis en de Comfort. Deze laatste heeft een uitgebreidere uitrusting dan het instapmodel. Over een aantal maanden - in het komende voorjaar - volgt een vijfpersoons Combo Combi met een riante zitruimte voor vijf personen en een schuifdeur aan de rechter zijde. Voor de Opel Combi Tour, een uitvoering met een duidelijke ruimtewagen-uitstraling en twee schuifdeuren, zal de consument iets meer geduld moeten uitoefenen. Deze meest chique versie van de Combo komt in het najaar van 2002 op de markt.

Het personenautokarakter van de nieuwe Opel vind je terug in de beschikbare techniek en accessoires. De Combo-rijder kan zijn auto helemaal naar eigen smaak verfijnen en verfraaien. Zo is de Opel in alle uitvoeringen leverbaar met airconditioning, elektrisch bedienbare ramen, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en bijvoorbeeld een brede keuze uit het Opel Infotainment pakket, waaronder ook de meest geavanceerde die navigatie-, handsfree telefoon- en een fraai audiosysteem met geïntegreerde CD-wisselaar samenvoegt. Dankzij TMC is de navigatietechniek zelfs in staat bij files automatisch alternatieve routes aan te bieden. Uiteraard heeft bijvoorbeeld het topsysteem NCDC 2015 dezelfde bediening vanaf het stuurwiel als andere Opels.

Ongekend grote mogelijkheden

Met de lancering van de nieuwe generatie Combo breidt Opel zijn modellenlijn van bedrijfswagens wederom met een compleet nieuw ontwikkelde auto uit. Opgeteld bij de Movano en de eerder dit jaar gelanceerde Vivaro heeft Opel in dit segment nu een van de modernste bedrijfswagengammas in huis.

De nieuwe Opel Combo legt de lat in zijn segment zelfs nog een stukje hoger. Onder andere met een niet eerder vertoonde combinatie van laadruimte (tot 3200 liter) en een laadvermogen dat desgewenst tot 810 kilogram kan oplopen. Ook de Combo Combi personenuitvoering mag er trouwens zijn. Hij heeft - om een voorbeeld te geven - maar liefst 125 cm beenruimte achterin. Ook al een recordwaarde in deze klasse.

Er kunnen in de Combi achterin prima drie personen terecht. En dan houdt hij nog een laadlengte van een meter over. De bagageruimte meet standaard een fikse 455 liter en is door het neerklappen van de 60/40 deelbare achterbank uit te breiden tot 990 liter. Op volle hoogte beladen biedt hij zelfs 2320 liter laadruimte. De laadvloer is overigens mooi vlak. Menig bestelwagen doet het de Combi-personenwagenversie allemaal niet na.

In feite is de boodschap daarmee glashelder: ook de Combo bedrijfsuitvoering biedt een unieke combinatie van het comfort en de rijkwaliteiten van een personenauto en de efficiency van een tot in de laatste details doordacht bestelwagenconcept. De nieuwe Combo profiteert zoals gezegd in hoge mate van de techniek uit de kersverse derde generatie Opel Corsa. Zo vind je dezelfde DSA voorwielophanging terug. Een zelf-stabiliserend dynamisch veiligheidssysteem dat ook wordt toegepast op de grotere Opel modellen. De primeur was ooit voor de Omega.

Minstens even belangrijk is het gebruik van een subframe voor de montage van aandrijving en wielophanging. Het garandeert onder andere dat rijgeluiden worden gedempt voor ze in de cabine kunnen doordringen. Zeker in de grote en vaak niet geheel beklede laadruimte van een bestelwagen een factor die van groot belang is.

Ook de achterwielophanging doet in geen enkel opzicht denken aan de relatief eenvoudige bladveerconstructie uit het verleden. De Combo staat nu op een fraaie torsie-as die in hoge mate is gebaseerd op de techniek van de snellere Corsa-modellen en de Astra.

Aërodynamisch concept

Ook de drie leverbare motoren zijn hypermodern. Modern van constructie en qua onderhoudsinterval. Met een vermogen tussen de 48 kW/65 pk en 64 kW/87 pk staan ze bovendien borg voor uitstekende prestaties. Uniek in dit segment: keus uit twee direct ingespoten 16V turbodiesels. Hun dynamiek en economische eigenschappen worden versterkt door de uitstekende aërodynamische eigenschappen van de nieuwe Combo.

Met een Cw-waarde van 0.35 (een record in deze klasse) zou hij het zelfs tussen veel ranke personenautos niet gek doen. De verklaring is snel gegeven: zijn vorm benadert die van de druppel, die om voor de hand liggende redenen als aërodynamisch zeer gunstig te boek staat. De cabine loopt immers harmonieus in het laadgedeelte over, waardoor een perfect geïntegreerd geheel ontstaat.

De aërodynamische vorm is zo uitgekiend dat er nog een aantal andere praktische voordelen te noteren is. Zo zijn rijwindgeluiden in hoge mate teruggedrongen en wordt regenwater zo geleid dat het zicht door de zijramen niet wordt gehinderd. Wat dat laatste betreft, spelen de vorm van de a-stijl en een rubber flap tussen spiegels en carrosserie een hoofdrol, om maar eens een voorbeeld te geven.

Wie de Combo goed bekijkt, zal nog veel meer van dergelijke aërodynamische details ontdekken. Van een flexibele lip onder de voorbumper en spoileraccenten in de afwerking van de wielkasten, achterlichten en achterdeuren tot de hoog doorgetrokken motorkap die de luchtstroming over de wissers heen geleidt. Om er maar een paar te noemen.

Ruimte in het interieur

Naast een lage luchtweerstand, met de bijbehorende voordelen op het gebied van topsnelheid en brandstofverbruik, biedt deze carrosserievorm ook een riante hoofdruimte. Zelfs met een hoog geplaatst legvak voor papieren tegen de daklijn. Met een inhoud van 35 liter passen daar overigens ook andere en meer volumineuze voorwerpen in. Voorts is achter de stoelen van de Combo besteller nog 50 liter aan bergruimte te vinden. Desgewenst kan er een lade onder de rechter stoel worden geplaatst. Alles bij elkaar opgeteld, biedt de Combo bestelauto 120 liter opbergcapaciteit. Dat kan met een interieurpakket nog eens worden uitgebreid met speciale netten boven de schuifdeuren.

Nog een belangrijk voordeel van de hoge bouw: dankzij de grote deuren en de wat verhoogde zitpositie verloopt het in- of uitstappen heel comfortabel. En diezelfde zithoogte staat borg voor een uitstekend zicht op het verkeer voor en naast de Combo. Kloeke buitenspiegels met speciale groothoeksecties doen de rest.

Geavanceerde wielophanging, grote laadmogelijkheden

Met een lengte van 4323 mm is de nieuwe Combo maar liefst 93 mm langer dan de vorige generatie. Maar daar blijft het niet bij: hij biedt de inzittenden op schouderhoogte 11 centimeter meer bewegingsruimte. Ook de wielbasis is flink gegroeid. Die is maar liefst 236 mm groter en meet nu 2716 mm. Het ligt voor de hand dat vooral de laadvloer daar flink van profiteert. Met een maximum laadvolume van 3.200 liter (volgens de VDA meting nog altijd 2880 liter) behoort de Combo tot de meest veelzijdige autos in deze klasse. Tel daarbij op dat hij een laadvermogen tot 810 kilogram kan meekrijgen én weg weet met een geremde aanhanger van maximaal 1.200 kilogram en het is duidelijk dat de nieuwe besteller zeer breed inzetbaar is.

De fraaie achteras (semi-onafhankelijk met een in dubbel u-profiel uitgevoerde torsie-as) speelt daar nadrukkelijk op in. Hij is - en dat is zeker in dit segment een saillant detail - afgeleid van de as onder de Astra Stationwagen en kan de zware belading uitstekend dragen. Tegelijkertijd helpt hij mee de uitstekende, in deze klasse zelfs ongekend comfortabele en dynamische rijeigenschappen te realiseren.

Voor staat de Combo op dezelfde geavanceerde combinatie van een dragend en isolerend subframe met een zelfstabiliserende DSA wielophanging. In essentie identiek aan die onder de personenautoversie, maar vanzelfsprekend in details aan de specifieke eisen van zijn nieuwe takenpakket aangepast.

Keuze uit drie afstellingen, uitstekende toegankelijkheid

Een belangrijke gegeven betreffende die wielophanging: de koper kan kiezen uit drie verschillende afstellingen van vering en demping. Standaard zorgt een beperkte frictie voor een extra portie comfort, maar de Combi is ook beschikbaar met aangepaste (zwaardere) veren en schokdempers die beter weg weten met zware belading. De dieselversie kan op die wijze met 215 kilo laadvermogen worden opgewaardeerd naar 810 kilo. Later dit jaar komt er een derde heavy-duty-uitvoering die de Combo drie centimeter meer bodemspeling geeft.

De laadvloer meet een lengte van 178 cm en is maximaal 138 cm breed. De afstand tussen de wielkasten bedraagt 113 cm en de maximale laadhoogte in de bestelversie komt uit op 120 cm. De Combo weet desgewenst dus ook weg met Europallets. Om dat in de praktijk probleemloos te kunnen benutten lopen de symmetrisch uitgevoerde achterdeuren tot dakhoogte door. Ze kunnen 180 graden open worden gedraaid. De deuropening meet dan 106 centimeter hoogte en 105 centimeter breedte. De deuropening begint 55 centimeter boven straatniveau en is afgewerkt met een robuuste kunststof rand.

Tot 270 cm laadlengte, veiligheid

De laadruimte is dus uitstekend toegankelijk gemaakt. Naar keuze is de Combo leverbaar met een of twee schuifdeuren. Die openen zo ver dat meubels of een gangbare 60 cm brede koelkast makkelijk kunnen worden in- en uitgeladen. Om die mogelijkheden nog verder te vergroten, is de rechter stoel om te klappen. Leg de rugleuning plat voorover op de zitting en een rol tapijt - tot 270 cm lang - of andere lastig gevormde objecten passen in de nieuwe Combo. Ook al een topwaarde in deze klasse.

Zelfs bij de laatste veeleisende toepassing kunnen de lading en gereedschappen secuur worden vastgezet. In de vloer zijn bagagehaken aangebracht en de Combi krijgt een zachte - en dempende - met rubber afgewerkte mat op de laadvloer mee. Nog een belangrijk detail: het stevige schot en veiligheidsraamwerk achter de stoel is (evenals het optioneel leverbare veiligheidsnet) in het extreem zware crashtest programma van Opel beproefd. Het beschermt bestuurder en passagier tegen objecten die bij een onverhoopt ongeval of hard remmen van achteren naar voren zouden kunnen schuiven.

Uiteraard is het gehele concept van de nieuwe Combo op maximale veiligheid afgestemd. De gegalvaniseerde carrosserie is stijf opgebouwd. Opel geeft hierop 12 jaar garantie tegen perforatie. Om terug te komen op de bescherming: Voor de Combo is een uitgebreid veiligheidspakket ontwikkeld: een volwaardige airbag, gordelspanners, gordel krachtbegrenzers en het gepatenteerde Opel veiligheidspedaalsysteem. Tegen meerprijs zijn ook actieve hoofdsteunen, een tweede airbag en ABS met elektronische remkrachtverdeling beschikbaar. Overigens zijn er zeven uitrustingspakketten samengesteld, die comfort en functionaliteit nog verder verbeteren.

Benzine- en dieselmotoren: 30.000 km service-interval

De consument kan kiezen uit een drietal economische en pittige motoren. De 64 kW/87 pk en 138 Nm sterke 1.6-liter benzine krachtbron staat borg voor dynamische rijeigenschappen. Hij sprint in 14 tellen naar 100 km per uur en laat een topsnelheid van 164 km per uur achter zijn naam noteren. Hij voldoet nu al aan de extreem strenge Euro4 milieunormen (2005) en verbruikt een bescheiden 7.8 liter op 100 km (MVEG).

In de besteluitvoering zullen de dieselversies traditioneel de meeste aandacht trekken. Daar speelt Opel op in met de in dit segment unieke mogelijkheid uit twee direct ingespoten 16V dieselmotoren te kiezen. Beide van de zeer milieuvriendelijke en economische ECOTEC-generatie. En beide beproefd in de nieuwe Opel Corsa. Hetgeen overigens al het een en ander zegt over hun comforteigenschappen en prestaties. Beide dieselmotoren meten 1.7-liter en leveren 48 kW/65 pk (1.7 DI 16V) en 55 kW/75 pk (1.7 DTI 16V). Bij een trekkracht van respectievelijk 130 Nm en 165 Nm. Die laatste waarde geldt overigens tussen 1.800 en 3.000 toeren, wat de souplesse illustreert.

De DI 16V en DTI 16V voldoen aan de actuele en ook al zeer strenge Euro3 normen. Ook hun prestaties zijn verdienstelijk: van nul naar 100 in respectievelijk 18.5 of 15.5 seconden en een topsnelheid van 147 respectievelijk 155 kilometer per uur.

Uiteraard mag je bij dergelijke zeer moderne direct ingespoten krachtbronnen op zeer economische eigenschappen rekenen. Hun gemiddeld (MVEG) brandstofverbruik beloopt 5.8 liter op 100 kilometer. Dat betekent in combinatie met de 52-litertank dat je op een actieradius van zon 900 kilometer mag rekenen.

Overigens is dat zuinige karakter ook deels terug te voeren op de toepassing van dezelfde elektrisch werkende stuurbekrachtiging die we uit de Corsa kennen. Comfortabel, precies en energievriendelijk. In tegenstelling tot een hydraulisch systeem vraagt de Electric Power Steering (EPS) alleen kracht wanneer er daadwerkelijk aan het stuurwiel wordt gedraaid. De mate van bekrachtiging wordt bovendien aan de snelheid aangepast, zodat inparkeren gemakkelijk verloopt, maar op de snelweg toch aangenaam veel gevoel in de besturing overblijft.

Om nog even op de economische eigenschappen terug te komen: daar komt nog bij dat het service-interval naar 30.000 kilometer of 12 maanden is teruggebracht. Ook voor de benzinekrachtbron overigens. Samen met het zeer onderhouds- en reparatievriendelijke karakter garandeert dat lage kilometerkosten en een zeer korte stilstand voor onderhoud en reparaties. Bovendien garandeert de Opel Mobility Service dat bij een reparatie die een stilstand van meer dan twee uur oplevert voor vervangend vervoer wordt gezorgd. Dat geldt tot een grens van zeven jaar of 120.000 kilometer.

Binnen die pragmatische aanpak past overigens ook een aantal onderscheidende uitvoeringsdetails, die ervoor zorgen dat de nieuwe Combo optimaal beschermd is tegen eventuele schade. Denk bijvoorbeeld aan de solide en volledig in kleur uitgevoerde bumperspoilers, die ook nog om de hoeken van de Combo worden getrokken om de zijpanelen te beschermen.

Voorts zijn er zijdelingse beschermstrips over de flanken en kunststof afwerking van de wielkasten. Maar ook de crash boxen voor en achter zorgen dat een onverhoopt tikje niet meteen tot uitgebreid plaatwerken hoeft te leiden. Ook op andere punten is om diezelfde reden bewust gekozen voor met bouten bevestigde delen, in plaats van gelaste verbindingen.

Nog meer voorbeelden: de scharnieren van motorkap en achterdeuren zijn snel te verwijderen en makkelijk uit te lijnen in combinatie met een nieuwe deur of motorkap. Ook bepaalde delen van de carrosserie en versterkingsconstructies zijn geprogrammeerd te vervangen. In makkelijk te monteren units, zogezegd. Zo is de module van de voorpartij in drie delen uitgevoerd.
In diezelfde filosofie zijn kostbare delen als de interkoeler van de
1.7 DTI diesel op een zo min mogelijk kwetsbare plek te vinden, in dit geval beschermd door een dwarsbalk. Nog zon voorbeeld is de omlaag gebogen uitlaat, die bij een lichte aanrijding van achteren niet in het gedrang komt.

Productie in vernieuwde fabriek

De nieuwe generatie Opel Combo wordt - evenals zijn uiterst populaire voorganger - geproduceerd in de Azambuja fabriek, die op zon 40 kilometer van de Portugese hoofdstad Lissabon staat. Daar zijn tot nu toe overigens al 800.000 autos van de band gerold. Voor de nieuwe modellen zijn de productiefaciliteiten nog eens fors gemoderniseerd. Zo is er 125 miljoen Euro geïnvesteerd in een nieuwe lakafdeling, die milieuvriendelijke lakken op waterbasis verwerkt. Ook in nieuwe robots en andere kwaliteitverbeterende technieken is veel geld en werk gestoken. Dankzij een uitbreiding is de capaciteit - wanneer in twee shifts wordt gewerkt - opgeschroefd naar 70.000 autos per jaar.