Carros

Project D1-Toptechnieken van Volkswagen

Nieuw topklasse-model met nieuwe motoren Progressief ontwerp combineert comfort en vermogen

(16 oktober 2001)

Een steeds groter wordende groep automobilisten stelt hoge eisen aan zijn automobiliteit en is tevens bereid de financiële consequenties van zijn keuze te dragen. Deze consumenten verwachten van hun auto dat deze de inzittenden op het gebied van comfort, techniek, veiligheid en vermogen het maximaal haalbare biedt. Niet zozeer in de vorm van uiterlijk vertoon, maar meer als ingetogen vormgegeven limousine die onder- en bovenhuids de allerhoogste graad van perfectie vertegenwoordigt. De tijd dat Volkswagen een dergelijke vervoermiddel niet in haar leveringsprogramma had is binnenkort voorbij. Medio 2002 introduceert Volkswagen haar D1 en hiermee maakt het populaire merk ook haar entree in het hoogste segment.

Het potentieel van het 5.055 millimeter lange en 1.903 millimeter brede model blijkt uit het hele technische concept. Een goed voorbeeld zijn de motoren. Deze zeer sterke krachtbronnen met de allermodernste benzine- en dieseltechnologie bieden alle een uitstekende koppelontwikkeling. Bij de introductie, medio 2002 zijn er direct twee motoren beschikbaar: een 3,2-liter V6 benzinemotor met 177 kW/241 pk en 315 Nm en een 6,0-liter W12 benzinemotor met 309 kW/420 pk en 550 Nm.

Als derde, van in totaal vijf motoren, volgt s werelds allersterkste personenwagendiesel: een gecultiveerde 5,0-liter V10 TDI met een vermogen van 230 kW/313 pk en een maximum koppel van 750 Nm. In de V10 TDI introduceert Volkswagen een compleet nieuwe zestraps automatische transmissie.

Een ander voorbeeld is de onderstel- en aandrijffilosofie. Alle uitvoeringen van de nieuwe topklasse-sedan beschikken over een geavanceerde 4-system luchtvering, met een traploos werkende, elektronische en referentieveldgestuurde demperregeling. Standaard (W12, V10 TDI) of later ook als optie voor bepaalde uitvoeringen, wordt de luchtvering altijd gecombineerd met 4MOTION vierwielaandrijving.

Alle stalen delen van de carrosserie zijn volledig verzinkt. Portieren, motorkap en kofferdeksel zijn gemaakt van aluminium. De portieren zijn een technisch hoogstandje op zich. Ze zijn gemaakt uit met laser gelast aluminium persgietwerk en zijn aanzienlijk stijver dan alle tot op heden gerealiseerde constructies.

In het interieur introduceert Volkswagens nieuwe model een volledig nieuwe manier van klimaatregeling: de 4-Corner-Climatronic. Via automatisch openende en sluitende ventilatieroosters komt de indirect gestuurde lucht voor het eerst absoluut tochtvrij in de gedefinieerde zones. Volkswagen heeft echter vermeden om de bestuurder te overbelasten met teveel bedieningselementen. Voor díe systemen waarover bestuurder of passagiers direct moeten kunnen beschikken, blijft de techniek logisch, duidelijk en begrijpelijk. Techniek ten dienste van de klant was de belangrijkste doelstelling bij het interieurontwerp.

Zo biedt het nieuwe, standaard Infotainmentcenter met een 7-inch 16:9 breedbeeld-kleurendisplay in de middenconsole, duidelijke en eenduidige functies. Deze omvatten al naar gelang de uitrusting van de auto audiosysteem in concertzaalkwaliteit inclusief 6 CD-wisselaar, navigatiesysteem, TV, boordcomputer, telefoon en automatische airconditioning. Standaard wordt een hoog niveau van passieve veiligheid gegarandeerd. Zo omvat de standaarduitrusting onder meer Xenon-koplampen met volledig nieuw ontwikkelde koplampsproeiers, front-airbags, zij-airbags vóór en achter, window-airbags, en een Coming-Home-functie met verlichting rondom de auto via koplampen, achterlichten en twee extra lampen in de buitenspiegels.

De definitieve naam van Volkswagens nieuwe topmodel zal aan het eind van het jaar, tegelijk met de opening van de Glazen fabriek in Dresden, bekend worden gemaakt.