Emexus en Nebu integreren SMS als onderzoeksinstrument

Almere, 16 oktober 2001- Nebu, ontwikkelaar en leverancier van onderzoekssoftware voor marktonderzoeksbureaus, heeft in samenwerking met Emexus, SMS als onderzoeksinstrument geïntegreerd in haar software. Nebu speelt hiermee in op het sterk groeiende gebruik van SMS.

De heer F. Broers, directeur van Nebu: "Uiteraard zien ook wij dat het gebruik van SMS steeds meer toeneemt. Kijk alleen al naar de jongeren, die zijn de hele dag met elkaar aan het SMS'en. Juist deze doelgroep is met de veel gebruikte middelen als de telefoon en de website, moeilijk te bereiken. SMS is hier dus een slimme aanvulling, omdat een groot deel van deze doelgroep over een mobiele telefoon beschikt. Bovendien wordt het bereik binnen deze doelgroep veel groter, doordat je nu ook kunt 'communiceren' met jongeren die vanwege hun sociale achtergrond bijvoorbeeld niet op het internet komen."

Een enquête via SMS kan bijvoorbeeld bestaan uit een 5-tal vragen, waarbij om het uur per SMS een vraag wordt verzonden. Of waarbij de vragen ergens staan gepubliceerd en het antwoord via SMS kan worden verzonden. Frans van Hulle, mede-oprichter van Emexus: "Uiteraard moet je bij SMS niet denken aan een diepgaande enquête, maar er zijn zoveel enquêtes waar je alleen maar met ja of nee of met a, b of c hoeft te antwoorden. Daar is SMS natuurlijk prima voor te gebruiken."

De antwoorden van de enquêtes worden door middel van de software van Nebu direct in een database gezet. Ook de resultaten zijn direct beschikbaar. Broers: "Met SMS kunnen we nu nog sneller over de antwoorden beschikken. Bij een telefonische enquête moet de contactpersoon daadwerkelijk aanwezig zijn, bij een enquête per SMS kan de ondervraagde antwoord geven op het tijdstip dat het hem of haar uitkomt. Bovendien kun je de respons ook behoorlijk verhogen. Daar moet dan uiteraard wel tegenover staan dat de ontvanger niet zelf hoeft te betalen en zal worden vergoed voor de SMS'jes die hij of zij verstuurt. Maar dat hoeft geen probleem te zijn. Wij hebben voor onze klanten al aardige oplossingen hiervoor gevonden."

Nebu B.V.
Nebu, opgericht in 1991, is een service provider voor marktonderzoeksbureaus. Nebu levert software en ondersteunende diensten voor dataverzameling, projectbeheer en veldwerkplanning. Klanten zijn o.a. Motivaction, MarketResponse, Intomart, Blauw, Ithaka Media Research, Ferro en Forum.